خرم‌آباد – درآمدنیوز – سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: میزان تولید تخم مرغ در استان حدود ۱۰ هزار تن اما مصرف آن ۱۹ هزار تن است.

 به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان بختیار رازانی اظهار داشت: این موضوع و همچنین وابسته بودن مرغ مادر وارداتی به ارز از دیگر دلایل افزایش قیمت تخم‌مرغ در سطح استان است.

وی افزود: تامین و توزیع کالاهای اساسی مانند مرغ و تخم مرغ تا سطح عمده فروش به عهده وزارت جهاد کشاورزی و در سطح خرده فروش و بازار بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

وی گفت: برخی نهاده ها و  مواد اولیه کالاهایی همچون مرغ و روغن خوراکی وارداتی و وابسته به ارز است که با توجه به تحریم‌ها، نرخ ارز افزایش چشمگیری داشته است و به تبع آن کالاهای وابسته نیز افزایش قیمت دارند.

قیمت مرغ در لرستان ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان

رازانی با بیان اینکه ابتدای آذرماه مرغ در سراسر کشور افزایش قیمت داشت ادامه داد: در استان روزانه به طور متوسط ۱۸۰ تن مرغ، تولید و  ۱۲۰ تن، کشتار می شود بنابراین باتوجه به مازاد تولید توانایی فروش به سایر استانها وجود دارد.

وی گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم مرغ در سطح استان ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان است.

رازانی تاکیدکرد: مباشران، توزیع کنندگان و فروشندگان کالاهای اساسی حق فروش اجباری سایر کالاها را ندارند و در صورت وقوع این رفتار، تخلف آنان محرز است و برخورد قانونی اعمال می شود.

وی افزود : همچنین روغن مورد نیاز به نسبت جمعیت حدود ۱.۸ میلیون نفری استان و سرانه مصرف، تامین شده است و مشکل حادی نداریم اما برای توزیع اشکالاتی وجود دارد که بایستی رفع شود تا علاوه بر کاهش ازدحام افراد مقابل فروشگاه های بزرگ، دسترسی قشر کم بضاعت به این کالا تسهیل شود.

سرپرست صمت لرستان خاطرنشان کرد: ۲ هزار و ۳۵۰ تن روغن خوراکی در سطح استان توزیع شد که ۴۰۰ تن سهم صنف و صنعت و یک هزار و ۹۵۰ تن سهم خانوار شده است.

رازانی با اشاره به اینکه روغن جامد بر اساس مصوبات ستاد تنظیم بازار کشور به تدریج از سبد خانوار خارج می‌شود اظهار داشت: برخی استان‌ها و به طور عموم مناطق غربی کشور با توجه به فرهنگ و ذائقه خود، تمایل به مصرف روغن جامد دارند.

وی گفت: هفته گذشته ۵۶ تن روغن جامد در شهر خرم آباد و در هریک از شهر و بخش های تابعه شامل زاغه، پل هرو، سپیددشت و بیرانشهر نیز پنج تن روغن جامد توزیع شده است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان افزود: قیمت روغن مایع ۸۱۰ گرمی ۱۰ هزار و ۳۵۰ تومان، ۹۰۰ گرمی، ۱۱ هزار و ۷۵۰ تومان و هزار و ۳۵۰ گرمی، ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان، حلب روغن جامد ۴.۵ کیلویی ۵۷ هزار تومان، پنج کیلویی ۶۴ هزار تومان و ۱۶ کیلویی ۱۷۱ هزار تومان است.

وی از مردم خواست موارد فروش اجباری کالا در فروشگاه ها را گزارش دهند و افزود: با کمک نیروهای آموزش دیده سپاه، بسیج و نظارت و بازرسی صمت استان،  گشت های بازرسی تشدید شده است و به منظور جلوگیری از هرگونه تخطی، گشت های مشترک با سایر دستگاه ها افزایش می یابد.

تشکیل بیش از پنج هزار پرونده تخلفاتی

رازانی با بیان اینکه ۹ ماهه امسال، ۱۰۰ هزار و ۲۵۰ بازرسی بازار توسط بازرسان سازمان صمت لرستان صورت گرفته است، اظهار داشت: در این راستا پنج هزار و ۴۵۱ پرونده تشکیل شده است و واحدهای صنفی به دلیل تخلفات گران فروشی، کم فروشی، تقلب، نبود قیمت روی کالا و امتناع از صدور صورتحساب ۶۶ میلیارد تومان جریمه شده‌اند.

وی اظهار داشت: سه تا چهار ماه گذشته با ورود اطلاعات سپاه، بسیج، اداره کل اطلاعات، تعزیرات حکومتی، بازرسین سازمان صمت و اتاق اصناف قیمت ۲ تا سه قلم کالای اصلی شامل روغن، تخم مرغ و مرغ کنترل شده است.

وی گفت:  ادعای تامین ۱۰۰ درصدی کالاها رانداریم اما بر اساس میانگین، تامین کالا در استان انجام شده است و فرآیند توزیع باید اصلاح  و مویرگی شود.