محمد باباکردی، سرپرست معاونت فنی بیمه تعاون، در مقاله ای، به تشریح ساختار عملکردی «معاونت فنی» در شرکت های بیمه ای پرداخت.

 به گزارش درآمد نیوز به نقل از روابط عمومی بیمه تعاون، محمد باباکردی، سرپرست معاونت فنی این شرکت، در مقاله ای، ساختار عملکردی «معاونت فنی» در شرکت های بیمه ای را تشریح کرد؛ او در این متن که با عنوان «معاونت فنی؛ بایسته ها و فرصت ها برای تعالی سازمانی» نگارش یافته شده نوشته است:

«هر شرکت و سازمانی دارای ذی نفعان متعددی بوده که تامین خواسته ها و اهداف مدنظر آنها بسیار مهم است. شرکت های بیمه نیز که به ارائه خدمات بیمه ای اقدام می کنند دارای ذی نفعان متعددی شامل بیمه گذاران، زیان دیدگان، سهامداران، شبکه فروش، کارمندان، بیمه مرکزی ج.ا.ا و … می باشند؛ که در این خصوص، هنر یک مدیر، ایجاد توازن و تعادل در برآورده ساختن خواسته های تمامی ذی نفعان شرکت می باشد و برنامه ریزی، عملکرد و استراتژی شرکت می بایستی در راستایی باشد که رضایت تمامی ذی نفعان را تامین کرده و توازن و تعادل لازم را در این خصوص برقرار کند.

در این صورت شاهد شرکتی خواهیم بود که به صورت همه جانبه و یکنواخت رشد کرده و دارای نقاط قوت زیادی خواهد بود. با توجه به اینکه شرکت های بیمه نسبت به ارائه خدمات بیمه ای درحوزه صدور و خسارت اقدام می کنند، لذایکی از مهم ترین ذی نفعان یک شرکت، بیمه گذاران و زیان دیدگان می باشند و میزان رضایت آنها تأثیر به‌سزایی در جذب پرتفوی و رشد شرکت خواهد داشت. شاید این سوال پیش آید که با توجه به انواع روش ها و مدل های جدید بازاریابی چگونه است که کماکان نقش بیمه گذاران و زیان دیدگان در حوزه بازاریابی و افزایش فروش تا این حد مهم است؟ همانگونه که اشاره شد روش های جدید بازاریابی جایگزین روش های سنتی و قدیمی در صنعت بیمه شده اند؛ ولیکن یکی از روش هایی که کماکان بسیار حائز اهمیت می باشد روش بازاریابی دهان به دهان (word of mouth) می باشد که در این روش اصطلاحاً هر فرد به عنوان یک مُبلغ عمل کرده و تجربه مثبت و یا منفی خود از دریافت خدمات از یک شرکت را به دیگران منتقل می کند. بنابراین پر واضح است درصورتی که یک بیمه گذار یا یک زیان دیده رضایت قابل قبول از عملکرد یک شرکت داشته باشد، تأثیر قابل توجهی نیز در مسیر بازاریابی شرکتی به وجود خواهد آمد.

یک گروه مهم دیگر از ذی نفعان هر شرکت بیمه، شبکه فروش آن شرکت می باشد. بدیهی است مهم ترین انتظارات شبکه فروش شامل تسهیل فرآیند فروش و صدور بیمه نامه، پاسخگویی سریع، پرداخت عادلانه و به موقع خسارت بیمه گذاران و پرداخت به موقع کامزد می باشد. در این صورت است که شبکه فروش از عملکرد شرکت رضایت قابل قبول داشته و همواره در راستای رسیدن به اهداف شرکت تلاش خواهند کرد.

با عنایت به موارد اشاره شده اهمیت حفظ و افزایش رضایت مندی بیمه گذاران، زیان دیدگان و شبکه فروش، بیش از پیش مشخص و نمایان می شود. در راستای رسیدن به این هدف که یکی از دغدغه های مدیرعامل شرکت بیمه تعاون بود، برنامه ریزی های لازم برای ایجاد، اصلاح و بهبود فرآیندهای کاری لازم در حوزه معاونت فنی شرکت در حال تدوین و برنامه ریزی می باشد. در این بخش اهداف به دو دسته کوتاه مدت و میان مدت تقسیم بندی شده اند که با توجه به ضرورت و اولویت، در هر مورد، پایش و اصلاح خواهند شد. از جمله اهداف مهم کوتاه مدت، اعطای مجوزهای مورد نیاز شعب و نمایندگان برای تسهیل فرایند فروش، حرکت به سمت فروش آنلاین بیمه نامه ها، حذف مجوزهای غیر ضروری برای صدور بیمه نامه در تمام رشته ها، تسهیل فرآیند پرداخت خسارت و کاهش زمان بررسی و پرداخت خسارت ها می باشد که امید است در آینده ای نه چندان دور، شاهد بهبود ملموس در حوزه های مورد اشاره باشیم.

همچنین از جمله مهم ترین اهداف میان مدت حوزه معاونت فنی نیز می توان به طراحی و اجرای سیستم پرداخت آنلاین خسارت اشاره کرد که امید است در حداقل زمان ممکن اجرای این بخش صورت پذیرد.»