قصد داریم بحث دانش‌بنیان‌ها را به‌طور جدی در شرکت مس آغاز کنیم. باورمان این است که همه سرباز مقام معظم رهبری هستیم. فرمانده یک استراتژی کلانی را دستور داده؛مامجریان، افسران و سربازان باید این فرمان را برای امسال و سال‌های آینده اجرایی و عملیاتی کنیم.

قصد داریم بحث دانش‌بنیان‌ها را به‌طور جدی در شرکت مس آغاز کنیم. باورمان این است که همه سرباز مقام معظم رهبری هستیم. فرمانده یک استراتژی کلانی را دستور داده؛مامجریان، افسران و سربازان باید این فرمان را برای امسال و سال‌های آینده اجرایی و عملیاتی کنیم.

به گزارش درآمد نیوز به نقل از مس پرس، دکتر علی رستمی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در مراسم افتتاحیه نخستین سمپوزیوم توسعه همکاری‌های دانش‌بنیان و ارزش آفرین صنعت مس با بیان این مطلب از حضور مهندس اردیبلی مدیرعامل اسبق شرکت مس که در زمان ایشان خط تولید راه‌اندازی و نخستین مس آندی تولید شد و همچنین امام جمعه، فرماندار رفسنجان، رییس سازمان صمت، رؤسای دانشگاه‌ها و دیگر مسئولان استانی قدردانی کرد.

وی گفت: این همایش و گردهمایی که به درستی و در زمان مناسب ازسوی همکاران گرانقدرم در شرکت مس و مجتمع مس سرچشمه برگزار شده، لبیک به فرمایشات مقام معظم رهبری در نام‌گذاری امسال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» است.

دکتر رستمی با بیان این‌که سوم خرداد روز فتح خرمشهر و روز تولید واقعی صنعت مس است، اظهار داشت: نخستین گام ما در شرکت مس برنامه توسعه است. به اندازه کافی خداوند منابع طبیعی برایمان ودیعه گذاشته است و ذخایر خوبی را همکاران ما در سال‌های قبل اکتشاف کرده‌اند؛ همکاران صمت استان نیز با شرکت مس همکاری خوبی داشته‌اند.

وی افزود: همانگونه که مهندس اردبیلی اشاره کرد با این اکتشافات انجام شده به بزرگترین معدن جهان تبدیل شده‌ایم. ما باید این ثروت عظیم را از دل طبیعت برداشته و برای مردمان عزیز ایران اسلامی به ثروت عظیمی تبدیل کنیم.

مدیرعامل شرکت مس گفت: در برنامه‌هایی که داریم می‌خواهیم تولید فعلی مجتمع مس سرچشمه را از ۱۸۰ -۱۷۰ هزار تن مس کاتد به ۴۰۰ هزار تن در دولت دکتر رئیسی برسانیم تا شیرینی و حلاوت آن را در سال‌های نزدیک بچشیم.

دکتر رستمی ادامه داد: در مجتمع مس سرچشمه برای این که به ۴۰۰ هزار تن تولید کاتد برسیم باید ۶۰۰ هزار تن ظرفیت تولید کنسانتره را نیز افزایش دهیم. اولین کارخانه استارت خورده و کار شروع شده است و بنا داریم ظرف ۳۶ ماه آینده این پروژه را آماده بهره‌برداری کنیم.

وی با بیان اینکه همه چیز برای توسعه سرچشمه فراهم است؛ گفت: برای توسعه سرچشمه به آب، برق، ماده معدنی و سرمایه نیاز داریم که خوشبختانه همه اینها را داریم ضمن این که از همه مهم‌تر نیروی انسانی متخصص و متعهد داریم. جا دارد که بگویم بهترین نیروی انسانی صنعت مس غرب آسیا را شرکت مس دارد. این افتخاری برای این استان و کشور است که توانستیم این حجم از نیروی انسانی متخصص را در مجتمع گردهم بیاوریم. یعنی این که ما رکن اصلی توسعه را جلوتر از همه داریم.

مدیرعامل شرکت مس ادامه داد: در خاتون‌آباد ظرفیت ۱۲۰ هزار تنی را به ۲۰۰ هزار تن می‌رسانیم و ۳ مجموعه معدن مس درآلو و دره‌زار وفلوتاسیون سرچشمه را امسال افتتاح خواهیم کرد تا نمادی از سال تولید در صنعت مس باشد و در سال‌های آینده نیز سایر پروژه‌ها به نتیجه خواهد رسید.

رستمی گفت: همچنین در سونگون برنامه ۴۰۰ هزار تنی تولید مس کاتد را داریم و مجتمع تغلیظ ۳۰۰ هزار تنی که جمعاً ۶۰۰ هزار تنی می‌شود را در دست اجرا داریم. هدف یک میلیون تنی را با همکاران در برنامه گذاشته‌ایم که رسیدن به آن هم راحت و هم سخت اما ممکن است. ما می‌توانیم و باید با توجه به صحبت‌های آقای اردبیلی شبانه‌روزی کار کنیم.

وی اظهار داشت: باید مدیران، مهندسان و کارگران همه یکدل و متحد برای این آینده روشن تلاش کنند و خروجی این توسعه نیز این است که ۲۵ درصد تراز بازرگانی ایران رشد خواهد کرد و بیش از ۱۲ میلیارد دلار صادرات کشور را رشد می‌دهیم و اگر بخواهیم این عدد را درک کنیم یعنی اندازه کل صنعت پتروشیمی ایران.

مدیرعامل شرکت مس افزود: برنامه توسعه ما مشخص است و برای این که توسعه مطابق بیانات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور اتفاق بیفتد هم می‌خواهیم روی توسعه سرمایه‌گذاری، که یک میلیون تن می‌شود و هم روی توسعه بهره‌وری کار کنیم. ترجمه آن این است که در چهارمین انقلاب صنعتی قرار داریم که ۱۵-۱۰ سال نیز از آن گذشته است.

دکتر رستمی گفت: انقلاب بخار و برق و کامیپیوتر را عبور کرده و به انقلاب هوشمندسازی رسیده‌ایم و امروز را روز آغاز هوشمندسازی صنعت مس نام گذاری کرده‌ایم و کارگروه‌های ویژه در ۳ مجتمع مس تشکیل شده که هوشمند‌سازی را با برنامه مشخص دنبال کنند.

وی با بیان اینکه هدف ما این است که شرکت مس عضو گروه فانوس دریایی جهان شود، ادامه داد: این گروهی است که بنگاه‌هایی که در زمینه هوشمندسازی فعالیت می‌کنند را هر ساله کنترل ‌کرده و اینها را امتیاز و نمره می‌دهند و در لیست‌شان به دنیا معرفی می‌کنند. برخی از بزرگان دنیا در این گروه هستند مثلاً درگروه مس شرکت کودلکو هست؛ ما باید خودمان را با شرکت‌های اینچنینی بسنجیم.

دکتر رستمی گفت: این هوشمندسازی که با مفاهیم آن آشنا هستید؛ خروجی آن بهره‌وری‌های عظیم است. ما صرفاً با توسعه سرمایه‌گذاری به توسعه نخواهیم رسید ما تجهیزات و دارایی و ماشین‌آلات داریم اما به دلیل بهره‌وری پایین به نتایج مطلوب نرسیدیم. اتلاف‌مان خیلی زیاد است که باید اتلاف‌ها را کاهش داده و با هوشمندسازی به بهره‌وری بالاتر برسیم.

مدیرعامل شرکت مس افزود: در دنیا با هوشمندسازی به بهره‌وری بالای ۲۵۰ درصد رسیده‌اند و اگر بتوانیم همین امسال و سال آینده این هوشمندسازی را در شرکت مس به دست شرکت‌های دانش‌بنیان و متخصصان و مهندسان و کارگران شرکت مس عملیاتی کنیم انقلاب بزرگی را در شرکت مس رقم می‌زنیم.

وی تصریح کرد: امروز روز آغاز هوشمندسازی یک خرمشهر دیگر و فتح الفتوح دیگر در صنعت مس به حول و قوه خداوند به دست شما عزیزان باید رقم زده شود. در پایان نیز به توسعه و هوشمندسازی می‌رسیم که برنامه اصلی ما در شرکت مس است و در ماموریتی که به ما داده شده است یعنی حرکت بزرگ و ماندگار در صنعت مس کشور.

دکتر رستمی گفت: من سرباز و همکار کوچک برای شما هستم و تلاش خواهیم کرد در این دوره ازمأموریت خود،در کنار شما از بعد دنیوی، اخروی، رفاقت و همکاری به‌گونه‌ای عمل کنیم که نام نیک مانند مهندس اردبیلی از ما باقی بماند. کنار شما هستیم و نظرات شما را دریافت خواهیم کرد و شرایط کار در سرچشمه، میدوک، خاتون و سونگون را درک کنیم و بتوانیم کمک حال شما باشیم تا شما بتوانید کار را اجرا و به نتیجه برسانید.

مدیرعامل شرکت مس افزود: در طول این ۲ ماه گذشته از سال تولید، با تلاش شبانه‌روزی کارنامه درخشانی در زمینه تولید مس کاتد، اسیدسولفوریک و کنسانتره و صادرات برجای گذاشته‌اید که بسیار ارزشمند است و در طی این ۲ ماه در لبیک به فرمان مقام معظم رهبری اقدام عملیاتی کردید.

وی با طرح این پرسش که برای دانش‌بنیان شدن شرکت مس چه کار خواهیم کرد، گفت: باورم این است دانش‌بنیان یعنی شرکتی مثل مس، ۵ سال ابتدایی دانش و تکنولوژی و تجهیزات را بخرد و ۵ سال دوم خودش کار کند و ۵ سال سوم صادر کند. اگر به اینجا برسیم یعنی دانش‌بنیان شده‌ایم اگر کماکان تلاش کنیم که از غربی‌ها تکنولوژی ذوب، تغلیظ و معدن بخریم این شایسته شرکت بزرگ مس نیست.

مدیرعامل شرکت مس تصریح کرد: امروز شما این تحول را از اینجا شروع کرده‌اید. از طرف دیگر باورمان این است اگر شرکت‌های بزرگ شرکت‌های دانش‌بنیان را در آغوش نگیرند و از دانش و دستاوردهای آن‌ها استفاده نکنند باعث ناامیدی آن‌ها شده و به دنبال آن از کشور خارج می‌شوند.

دکتر رستمی با بیان اینکه مسئولیت ملی و شرعی و اقتصادی داریم که همکاری دقیق و نزدیک با شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشیم،‌ گفت: در این ۲ روز با دقت و حوصله بیشتر مسائل و مشکلات موجود را با شرکت‌های دانش‌بنیان در میان گذاشته و اجازه بدهید تا سر فرصت راهکارهایی را ارائه کنند که امکان استفاده آن در صنعت مس کشور وجود داشته باشد.

مدیرعامل شرکت مس اظهار امیدواری کرد خروجی کار به‌گونه‌ای باشد که این برنامه، تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای همکاری زیادی به دنبال داشته باشد تا مسئولان کشور، استان و شرکت‌های دانش‌بنیان را امیدوار کنیم که شرکت مس برای حرکت در اتوبان دانش‌بنیان شدن گام‌های محکمی برداشته است.