درآمد نیوز،بختیار:خود تحریمی در کشور و ابراز تصمیمات سلیقه ای و خلق الساعه و عدم استفاده از خرد جمعی، اثرات بسیار زیان باری را بر بخشهای مختلف کشور وارد نموده است که برون رفت از آن، قطعاً پیچیده تر است.

درآمد نیوز – محمدرضا آقاگلی ، این روزها همه جا صحبت از سند ۲۵ ساله ایران و چین است که با واکنش‌های متفاوتی در محافل مختلف به‌ویژه در میان‌ عامه مردم مواجه شده است. البته برای آنکه بتوانیم تولید را در اقتصاد ایران رونق بدهیم،  نیاز به جذب سرمایه گذاران جدید چه از داخل و چه از خارج داریم و سرمایه گذاران پیش از هرچیز برای ورود به اقتصاد نیاز به اطمینان از آینده دارند و وقتی تصویر دقیقی از این آینده وجود نداشته باشد، شرایط دشوار می‌شود. در این خصوص «درآمد نیوز» با آقای دکتر سهراب بختیار از تحلیل گران اقتصاد کشور در این زمینه  به گفتگو پرداخته است وی معقتد است « با توجه به شرایط تحریم های ظالمانه غرب به کشورمان و وجود بحران های شدید اقتصادی در داخل در کل ثمرات این تفاهم را برای اقتصاد کشور بخصوص در بخشهای زیر بنایی مثبت می بینم و در شرایط کنونی آنرا یکی از معدود روشهای گشایش اقتصادی است. البته هوشیاری در حفظ منافع ملی را از دولتمردان کشور در جزء جزء این تفاهم نامه و نظارت کامل نمایندگان محترم مجلس را  انتظار داریم. در ادامه به مشروح گفتگو با آقای دکتر بختیار برای راهبرد های اجرایی تحقق شعار سال  و همچنین تفاهم نامه ایران چین می پردازیم.

راهبرد هر سال بر اساس نام گذاری مقام معظم رهبری مشخص می شود سال جاری نیز به عنوان  سال« تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها » نام گذاری شده است به نظر شما  برای رشد اقتصادی سال اولویت با کدام یک از این راهبرد ها است؟

در رابطه با این سوال و اولویت راهبردی اقتصادی در سال ۱۴۰۰ که سال تولید ، پشتیبانی و مانع زدایی نامگذاری شده را می توانیم به شکل عملیاتی و علمی با ایجاد رونق اقتصادی نه از نوع فرمایش جناب آقای رئیس جمهور بلکه با راهکارهای صحیح منطبق با علم اقتصاد پیش ببریم، ایجاد رونق اقتصادی در ایران از الزامات غیر قابل انکار در راستای توسعه همه جانبه در بخشهای مختلف اقتصاد محسوب می شود که با اجرای فرایندی کامل و صحیح می تواند افزایش تولید ناخالص داخلی را ارتقاء بخشد. بنده به دولتمردان ۲ برنامه زمانبندی را برای دست یافتن به این دستاورد پیشنهاد دادم. طی دو برنامه کوتاه مدت و بلند مدت اقتصادی  برنامه های اجرایی صورت بپذیرد. که در برنامه کوتاه مدت تاکید بر ثبات اقتصادی و تحریک چرخه های رکود و حمایت از تولید را در بر می گیرد. در برنامه بلند مدت نیز با اصلاح ساختاری بر مولفه های مهم اقتصادی و زیر ساختی در جهت ایجاد رونق اقتصادی گام برداریم.

درسالهای اخیرمشکلات اقتصادی ناشی از مدیریت های سلیقه ای دولت ها ی قبل  بر انباشته شدن مسایل اقتصادی افزوده شده است.  به نظر شما سال جاری با توجه به شعار راهبردی سال که برگرفته از مانع زدایی اقتصادی دارد چه اقدامات باید صورت بپذیرد؟

در رابطه با موانع پیش روی تولید که اکثراً نیز با سوء مدیریت های سلیقه ای تشدید شده است اولویت را بنده با تورّم موجود در اقتصاد می بینم که با سیاست های انبساطی و گاها انقباظی دولت در فراز و نشیب است.

گرچه سیاست های پولی در اقتصاد هر کشور در مدیریت و هدف گذاری های اقتصادی بسیار موثر است.  ولی اثرات کوتاه مدتی را در بحران های مالی و رکود اقتصادی دارد و ثمرات گسترده ای را نمی توان از آن انتظار داشت و با انجام تنها این سیاست ها نمی توان بحران های اقتصادی را در کشور مرتفع ساخت. بخصوص در اقتصاد بسته کشور ایران که اغلب فعالیتهای اقتصادی کلان ، دولتی می باشد.

مولفه های تاثیر گذار دیگر همچون اشتغال، تولید و صادرات و جلوگیری از رکود نیز سهم بسزایی در مسائل اقتصادی و ایجاد رونق می تواند داشته باشد که متاسفانه کج سلیقه ای و اعمال سلیقه های فردی و عدم استفاده از نظرات کارشناسی و اقتصادی در دولت، این بحران ها را تشدید نموده است.

تفاهم نامه ایران و چین در حالی به امضا رسید که گمانه‌زنی‌های مثبت و منفی درباره این قرارداد در سطح جامعه وجود دارد. به نظر شما این تفاهم نامه چقدر می تواند در رفع مشکلات اقتصادی ایران موثر باشد؟

در رابطه با تفاهم نامه راهبردی ایران و چین به عنوان مطلع از مفاد قرارداد عرض می کنم با توجه به شرایط تحریم های ظالمانه غرب به کشورمان و وجود بحران های شدید اقتصادی در داخل در کل ثمرات این تفاهم را برای اقتصاد کشور بخصوص در بخشهای زیر بنایی مثبت می بینم و در شرایط کنونی آنرا یکی از معدود روشهای گشایش اقتصادی البته نه از جنس فرمایش رییس محترم جمهور می دانم‌.

البته هوشیاری در حفظ منافع ملی را از دولتمردان کشور در جزء جزء این تفاهم نامه و نظارت کامل نمایندگان محترم مجلس را  انتظار داریم.

با توجه به  اینکه وزیر خارجه چین قبل از ورود به ایران وزرای خارجه عربستان و ترکیه دیدار داشت. برخی از صاحب نظران این تفاهم نامه بیشتر سیاسی می دانند تا اقتصادی نظر شما در این خصوص چیست؟

بنده سفر وزیر امور خارجه چین قبل از سفر به تهران را به ترکیه و عربستان و سیاسی وانمود کردن این تفاهم نامه را رد می کنم . بالطبع چین بدنبال منافع بلند مدت خود در منطقه است و ایران به عنوان یک کشور با موقعیت بِکر، ژئوپولتیک و منحصر در خاورمیانه و جهان مورد توجه همه غولهای اقتصادی از جمله چین است و تفاهم راهبردی با ایران در مسائل مختلف از جمله اقتصادی را برد- برد می نماید.

اقتصاد کشور در سالهای اخیر دچار نوسانات شدیدی شده است و برخی از صاحب نظران انرا معطوف به مسایل خارجی ، نقض برجام ازسوی امریکا و برخی آنرا به مشکلات  داخلی در تصمیم سازی  ها می دانند به نظر شما مشکلات اقتصادی کشور مسایل داخلی یا خارجی؟ 

به نظر بنده هر دو اثرات تحریم های ظالمانه در وخامت اقتصادی کشور به همان میزان اثر گذار است که خود تحریمی ها و سوء مدیریت ها و دعواهای جناحی نیز اثر منفی را بر اقتصاد کشور تحمیل کرده است.

بنده معتقدم ، خود تحریمی در کشور و ابراز تصمیمات سلیقه ای و خلق الساعه و عدم استفاده از خرد جمعی، اثرات بسیار زیان باری را بر بخشهای مختلف کشور وارد نموده است که برون رفت از آن ، قطعاً پیچیده تر است.

این روز ها مساله گرانی کالاهای اساسی مردم را نگران آینده اقتصادی کشور کرده است به نظر شما با توجه به اینکه سال جاری مصادف با انتخابات ریاست جمهوری نیز می باشد چه برنامه اقتصادی برای حل گرانی ها برای دولت آینده پیشنهاد دارید؟

متاسفانه با تمهید بودجه ای انبساطی سال ۱۴۰۰ و هجوم سنگین باز پرداخت بدهی دولت به صندوق توسعه ملّی، بانک مرکزی و غیره، امید چندانی به مهار تورّم در سال ۱۴۰۰ دیده نمی شود و تا عزم جدّی مجلس و دولت در اصلاح ساختار بودجه را بصورت شفاف و اصولی شاهد نباشیم راهکاری را برای رشد بی حد و حصر نقدینگی نمی توانیم پیش بینی کنیم .

امید است مجلس و دولت آینده با اصلاح زیر بنایی مولفه های مهم اقتصادی در ساختار بودجه و استفاده از خِرَد متخصصین، راهکارهای اساسی را در مهار نقدینگی و تورّم، تولید، اشتغال و رفع بیکاری ، توجّه ویژه و حمایت از صادرات و غیره با رویکرد رونق همه جانبه اقتصادی ایجاد نمایند و مسیر کشور را به سوی توسعه یافتگی همه جانبه سوق دهند.