با حضور وزیر نیرو، خط جدید ریخته‌گری انجماد جهت‌دار و تک‌کریستال شرکت مهندسی و ساخت پره توربین مپنا (پرتو) جهت تولید پره‌های توربین‌های کلاس F بهره‌برداری شد.

با حضور وزیر نیرو، خط جدید ریخته‌گری انجماد جهت‌دار و تک‌کریستال شرکت مهندسی و ساخت پره توربین مپنا (پرتو) جهت تولید پره‌های توربین‌های کلاس F بهره‌برداری شد.

درآمد نیوز  ـ با راه‌اندازی این خط، کشورمان در تولید قطعات مذکور به خودکفایی رسید. همچنین سیستم تحریک توان بالای MAPEX کلاس F برای ژنراتورهای با توان ۴۷۰ مگاولت آمپر در شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) نیز به بهره‌برداری رسید.

این سیستم برای نخستین بار در گروه مپنا و با تکیه بر دانش بومی، داخلی‌سازی شده است.

پیشتر این سیستم ها از شرکت‌های اروپایی تامین می شد.

بازدید وزیر نیرو از کارخانجات گروه مپنا

هفتمین روز از آذر ماه ۱۴۰۰، گروه مپنا میزبان “علی اکبر محرابیان” وزیر نیرو و همراهان او بود.

در این بازدید که با حضور “عباس علی‌آبادی”، مدیرعامل و جمعی از مدیران ارشد گروه مپنا برگزار شد، حوزه‌های سرمایه‌گذاری‌، تحقیق و توسعه و فعالیت‌های تولیدی این گروه دانش‌بنیان، جدیدترین پروژه‌ها و دستاوردهای مپنا برای وزیر نیرو تشریح شد.

وزیر نیرو در این دیدار به بازدید از کارخانه‌های شرکت‌های مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا، توربین مپنا، پره توربین مپنا و ژنراتور مپنا پرداخت و از نزدیک با فناوری‌های پیشرفته به‌کارگرفته‌شده در تجهیزات نیروگاهی ساخت این گروه آشنا شد. بازدید از مراکز تحقیق و توسعه و آزمایشگاه‌های گروه مپنا نیز از دیگر برنامه‌های وزیر نیرو و دیگر مدعوین بود.

علی اکبر محرابیان در گفتگو با خبرنگاران، گروه مپنا را یک مجموعه عظیم صنعتی و سرمایه‌ای ملی دانست که محصول تدبیر، تلاش، تفکر و دانش هزاران هزار ایرانی نخبه کشور است که در طول سال‌های گذشته تمام توان، اراده و علم خود را برای برپایی آن به کار گرفته‌اند.

وی در ادامه گفت: در این مجموعه، امروز شاهد تولید بسیاری از محصولات صنعتی در حوزه‌های مختلف به ویژه در صنعت انرژی کشور هستیم. وی با تقدیر از رشد گروه مپنا در حوزه‌های اقتصادی با وجود فراز و نشیب‌های فراوان، محصولات گروه مپنا را در مرز دانش دانست.

وزیر نیرو با اشاره به کیفیت بالای محصولات گروه مپنا تصریح کرد: برخی از محصولات مپنا، گوی رقابت را از بسیاری تولیدکنندگان خارجی ربوده است.