نمایشگاه اگروفود همواره به عنوان یکی از بزرگترین و شاخص ترین نمایشگاههای کشور، پل قدرتمند ارتباطی بین تولیدکنندگان و تجار با مصرف کنندگان و نیز بازرگانان، صادرکنندگان و فعالان اقتصادی بوده است و تاثیر بسزایی در رشد و توسعه اقتصاد غیرنفتی ایفا می کند.

دکتر مهدی کریمی تفرشی

نمایشگاه اگروفود همواره به عنوان یکی از بزرگترین و شاخص ترین نمایشگاههای کشور، پل قدرتمند ارتباطی بین تولیدکنندگان و تجار با مصرف کنندگان و نیز بازرگانان، صادرکنندگان و فعالان اقتصادی بوده است و تاثیر بسزایی در رشد و توسعه اقتصاد غیرنفتی ایفا می کند.

باید یک معیار و شاخص درست برای ارزیابی میزان بازدهی این نمایشگاه وجود داشته باشد و بعد از برگزاری نمایشگاه، این خروجی مورد ارزیابی و کارشناسی قرار گیرد تا نقاط ضعف آن برای دوره های بعد اصلاح شود. نباید این خروجی فقط بر اساس میزان مشارکت و متراژ ارزیابی شود بلکه کیفیت حضور و قراردادهای منعقد شده و مذاکرات صورت گرفته و بویژه قراردادهای تجاری با مشارکت کنندگان خارجی بسیار حائز اهمیت است.

باید عرصه برای حضور هر چه بیشتر تجار و شرکت های خارجی فراهم شود و جذابیت برای حضور پر رنگ تر بین المللی ایجاد شود.

متاسفانه این نمایشگاه در سال های اخیر بیشتر فضایی برای معرفی برندهای کوچک و متوسط شده و نتوانسته جذابیتی برای حضور هر چه بیشتر برندهای بزرگ ایجاد کند.

با توجه به محدودیت های کرونایی و عدم امکان حضور گسترده مردم و متخصصان، باید شرایطی برای بازدید مجازی هر چه بیشتر این نمایشگاه از طریق اپلیکیشن تخصصی و نیز سایت نمایشگاه فراهم شود.

در این شرایط نقش رسانه ها پر رنگ تر از هر زمان دیگری است و پوشش رسانه ای گسترده از دستاوردها و توانمندی های مشارکت کنندگان بسیار حائز اهمیت است.

سمپلینگ غیر اصولی برخی شرکت‌ها از نقاط ضعف این نمایشگاه است و همواره افراد غیر مرتبط را به نمایشگاه کشانده است که باید اصلاح شود.

باید شرایط و زمینه حضور هر چه بیشتر تجار و بازرگانان و سرمایه گذاران خارجی به این نمایشگاه مساعد شود. باید نمایشگاه اگروفود را هر چه بیشتر با استانداردهای بین المللی تطبیق دهیم و شرایط حضور شرکت ها و تجار خارجی را تسهیل نماییم.

تبلیغات و بازاریابی درست، برای کشاندن تجار خارجی به این نمایشگاه یکی از مهمترین وظایف برگزارکنندگان است. معرفی شرکت های حاضر و دستاوردها، محصولات و توانمندی های آنان قبل از برگزاری نمایشگاه در سایت تخصصی نمایشگاهها می تواند به تجار و بازرگانان خارجی امکان آشنایی با مشارکت کنندگان این نمایشگاه را بدهد تا با شناخت شرکت هایی که می توانند نیاز آنها را تامین کنند به حضور در این نمایشگاه ترغیب شوند.

رئیس کارگروه کسب و کارهای جاده ابریشم سازمان ملل- یونسکو