در عصر رشد و توسعه لحظه‌به‌لحظه فن‌اوری، هر روز با تولید سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای جدید، از سختی شغل‌های مختلفی که وجود دارند کاسته می‌شود

در عصر رشد و توسعه لحظه‌به‌لحظه فن‌اوری، هر روز با تولید سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای جدید، از سختی شغل‌های مختلفی که وجود دارند کاسته می‌شود و حتی گاهی برخی از آن‌ها از سیاهه مشاغل حذف می‌شوند و ماشین عهده‌دار اجرای‌شان می‌شود؛ اما گویی «خبرنگاری» دوست دارد در همان فضای سخت اما جذاب، جنجالی اما روشنگرانه، نوستالژیک اما پیش‌رونده و خلاصه پر از بیم و امید همراه با تناقض گذشته بماند. سخت‌افزار خبرنگار هنوز بدن اوست که باید در پی هر رویداد و بیداد و فریادی به این سو و آن سو بتازد و نرم‌افزارش هم همان ذهن خلاق و پر از دانش اوست که باید عینیت امروز را در پیوند با واقعیت دیروز و استدلالی مبتنی بر حقیقت محض بپرورد و صادقانه و بی‌پیرایه به مخاطب عرضه کند.

به اعتقاد من اگر قالب این شغل سالیان سال بکر و دست‌نخورده مانده، دلیلی است بر بسیار خاص و دشوار بودن آن. جالب است، بشری که برای ریز و درشت کارهای عالم دانش خلق کرده و ابزار تراشیده، هنوز نه ماشینی برای خبرنگاری ساخته‌ است و نه دستگاهی برای خبرنویسی؛ اگر هم دست به تلاشی نافرجام زده باشد سرانجام نامعلومش بدانجا رسیده که نتوانسته است حتی از خودش نیز رد آگاهی بر گوش و چشم مخاطبان نقش بزند.

خبرنگاری هنری مرکب از جست‌وجوگری، آموزگاری، رویداد‌نگاری و خلاصه، زنجیره‌ای از کارها و مهارت‌هاست که فقط به سرانگشت مبتکر و نوآور انسان ظهور می‌یابد.

مفتخرم در این پنج سال، ما در شرکت بیمه کوثر و جامعه مسئولیت‌پذیر خبرنگاران، در یک تعامل راستین دوسویه، ضمن رعایت اصول اخلاقی و حرفه‌ای توانسته‌ایم با بهره‌گیری از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های یکدیگر به تقویت هم کمک کنیم. بر خود فرض می‌دانم ۱۷ مرداد مصادف با روز خبرنگار را به همه شما خبرپژوهان و خبرنویسان صادق، تلاشگر، آبرو‌برکف و گرانقدر صمیمانه شادباش بگویم و بهترین‌ها را از پرودگار دانا و آگاه برای‌تان مسالت کنم.

مجید مشعلچی فیروزآبادی مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شرکت بیمه کوثر