با صحبت از تحریم‌های جدید ارزش روبل روسیه کاهش یافته و ارزش سهام‌های این کشور بالا رفت.

با صحبت از تحریم‌های جدید ارزش روبل روسیه کاهش یافته و ارزش سهام‌های این کشور بالا رفت.

به گزارش درآمد نیوز به نقل از رویترز، در معاملات اولیه روز دوشنبه ارزش روبل روسیه کاهش یافت و از بالاترین سطح پنج هفته اخیر در برابر دلار دور شد، در حالی که قبل از اعزام سربازان روسیه به اوکراین، شاخص سهام موئکس صعود کرد.

این بازار به تحولات نظامی ویژه روسیه در اوکراین که در ۲۴ فوریه آغاز شده و همچنین خطرات تحریم‌های جدید غرب علیه مسکو به‌علاوه مجازات‌های بی‌سابقه‌ای که قبلاً اعمال شده، چشم دوخته است.

روز دوشنبه امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه گفت که دور جدیدی از تحریم ها علیه روسیه نیاز است. در ساعت ۱۰:۳۷ صبح به وقت تهران، روبل در برابر دلار ۰.۲ درصد کاهش یافت و در ۸۴.۱۰ جای گرفت و از قوی ترین سطح خود فاصله گرفت. روبل نسبت به یورو، ۰.۲ درصد به مبادلات افزود و در ۹۲.۸۳ جای گرفت. در هفته‌های اخیر، با درخواست پوتین از مصرف‌کنندگان اروپایی جهت خرید گاز طبیعی روسیه به روبل، ارزش روبل افزایش یافت. با وجود خطر قریب الوقوع کاهش عرضه، اروپا متعهد شد که در برابر درخواست مسکو مبنی بر پرداخت هزینه گاز خود به روبل پایبند بماند.

تحلیل گران در یادداشتی اعلام کردند که انتظار می رود روبل طی دو هفته آینده در محدوده ۸۰ تا ۹۰ دلار باقی بماند. بازار هم توانایی روسیه برای ادامه پرداخت بدهی خارجی خود را بررسی کرد. در روز دوشنبه، روسیه قرار است ۵۵۲ میلیون دلار در سررسید اوراق قرضه ۲۰۲۲ اروپا و ۸۴ میلیون دلار به شکل پرداخت کوپن در اوراق قرضه ۲۰۴۲ اروپا پرداخت کند.

در بازار سهام روسیه، معاملات ادامه یافت و تقریباً همه سهام های بلو چیپ پس از بازگشایی بازار در هفته گذشته پس از یک وقفه تقریباً یک ماهه، در محدوده سیاه قرار گرفتند. شاخص آر تی اس بر حسب دلار (IRTS) با ۲.۲ درصد افزایش به ۱۰۵۳.۲ واحد رسید.

شاخص موئکس روسیه بر حسب روبل (.IMOEX) با ۲.۱ درصد افزایش به ۲۸۱۸.۲ واحد رسید که بالاترین سطح از ۲۲ فوریه بود. سهام های دومین بانک بزرگ تحریم شده روسیه وی تی بی (VTBR.MM) با افزایش ۷.۶ درصدی در روز، بهتر عمل کرد. همتای آن، سهام اسبربانک، ۵ درصد افزایش یافت (SBER.MM).