نایب رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: میزان برگشت چک در دسته چک‌های جدید برابر با ۶.۲ درصد بوده و این در حالی است که این نسبت در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال ۱۳۹۶، یعنی سال قبل از اجرای قانون جدید است.

نایب رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: میزان برگشت چک در دسته چک‌های جدید برابر با ۶.۲ درصد بوده و این در حالی است که این نسبت در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال ۱۳۹۶، یعنی سال قبل از اجرای قانون جدید چک، ۴۴ درصد کاهش داشته است.

نصرالله پژمانفر، نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی بیان کرد: طی نامه نگاری‌هایی با بانک مرکزی، درخواست ارائه گزارشی از تأثیرات قانون جدید چک بر معاملات و همچنین ارائه آمارهای مربوط به چک‌های مبادله‌شده و برگشتی به تفکیک چک‌های قدیمی و چک‌های جدید صیادی را داشتیم و با همکاری مسئولین بانک مرکزی این گزارش برای ما ارسال شد.

وی در ادامه گفت: این گزارش حاکی از آن است که میزان استفاده مردم از چک‌های جدید در بازار، به میزان ۵۲ درصد از کل چک‌های مبادله‌شده رسیده است که نشان می‌دهد سهم چک‌های جدید به مرور در مبادلات افزایش یافته است.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در رابطه با سایر نکات این گزارش بانک مرکزی گفت: از دیگر نکات مثبت اجرای قانون جدید چک که از آمار برآورد می‌شود این است که نسبت چک‌های برگشتی به مبادله‌شده از ابتدای سال تا پایان دی ماه در دسته چک‌های جدید برابر با ۶.۲ درصد است، در حالی که این نسبت در کل چک‌های مبادله‌شده اعم از چک‌های جدید و قدیمی برابر با ۸.۶ درصد است.

پژمانفر در این رابطه ادامه داد: کل چک‌های مبادله‌شده در این بازه زمانی نزدیک به ۷۳ میلیون فقره چک بوده که حدود ۶ میلیون فقره چک برگشت خورده است. همچنین کل چک‌های ثبت شده در سامانه صیاد نیز بیش از ۳۸ میلیون فقره چک بوده که ۱۵ میلیون از آنها موعد سررسیدشان فرا رسیده و بعد از مراجعه به بانک‌ها، یا برگشت خورده یا پاس شدند و ۲۳ میلیون باقی مانده نیز موعد سررسیدشان هنوز فرا نرسیده است.

وی افزود: از میان ۱۵ میلیون فقره چک‌هایی که تکلیفشان مشخص شده است نیز تنها ۹۲۵ هزار فقره برگشت خورده و مابقی پاس شده‌اند و به این معناست که میزان برگشت چک در دسته چک‌های جدید برابر با ۶.۲ درصد بوده؛ این در حالی است که این نسبت در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال ۱۳۹۶، یعنی سال قبل از اجرای قانون جدید چک، ۴۴ درصد کاهش داشته است.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ضمن اشاره به روند رو به رشد استفاده از چک‌های جدید اذعان داشت: با توجه به تأثیرات مثبتی که قانون جدید چک بر معاملات داشته و روند استفاده از چک‌های جدید نیز رو به رشد بوده، انتظار ما این است که شبکه بانکی با پیگیری بانک مرکزی، سریع‌تر اتصال خودپردازها و سامانه‌های پیامکی به سامانه صیاد جهت ثبت و تائید چک و اطلاع‌رسانی پیامکی به گیرنده چک که قبلاً وعده آن را داده بودند، برقرار کنند و شرایط استفاده از چک‌های جدید را برای همه مردم فراهم و تسهیل کنند.