مشکلات اقتصادی حاکم در کشور بیشتر به خاطر گمرک است چرا که گمرک در حال حاضر تبدیل شده به یک گلوگاه فساد چرا که زیر ساختار درستی ندارو و ضد تولید و فسادزا تعبیر شده است. البته باید گفت وضعیت جدید گمرک به دولت ها مربوط نمی شود.

به گزارش درآمد نیوز، مشکل تأمین نهاده‌های دامی به‌عنوان یکی از دلایل کشتار دام مولد و شیرده مطرح می‌شود. در حالی کمبود نهاده‌های دامی از موارد مهم مطرح شده در کشور است که گفته می‌شود بخشی از نهاده‌های دامی وارد شده به دلیل ترخیص نشدن از گمرک‌های کشور، در حال فساد هستند. اما آیا این مساله واقعیت دارد؟

بروز خشکسالی با کاهش تولید علوفه و خوراک دام موجب بروز مشکلاتی برای تولیدکنندگان دام شده تا جایی که برخی دامداران ناچار به کشتار دام مولد و شیرده شده‌اند که در بلندمدت می‌تواند صنایع لبنی کشور را تهدید کند.

کشتار دام مولد و شیرده نه تنها صنعت لبنیات کشور، بلکه مصرف خانوار را نیز به‌دلیل کاهش تولید و افزایش قیمت، تحت تأثیر قرار خواهد داد.

گمرک جایگاهی برای فساد و قاچاق

علی اصغر عنابستانی، نماینده مجلس درخصوص وضعیت دان های گمرک به خبرنگار ما گفت: مشکلات اقتصادی حاکم در کشور بیشتر به خاطر گمرک است چرا که گمرک در حال حاضر تبدیل شده به یک گلوگاه فساد چرا که زیر ساختار درستی ندارو و ضد تولید و فسادزا تعبیر شده است. البته باید گفت وضعیت جدید گمرک به دولت ها مربوط نمی شود.

وی در ادامه اظهارداشت: متاسفانه به دلیل پیچیدگی که در این مدت در گمرک ایجاد شده است ساختار اقتصادی گمرک را تغییر داده است و این روند باید اصلاح شود تا برخی از مشکلات برطرف شود، در این میان برخی ها با رابطه ای که دارند و با توجه به آئین نامه های فسادزا راحت کار خود را پیش می برند.

گمرک، گلوگاه فساد

این نماینده مجلس در ادامه مثالی برای دور زدن گمرک گفت: سال گذشته ۶ هزار اتومبیل لوکس وارد کشور که شد از هوا این اتومبیل ها نیامده بودند که از گمرک وارد کشور شده بودند و کسی هم به این موضوع رسیدگی نکرد چرا که بستر فساد در گمرک بالا است، مثال دیگر قاچاق کالایی که در کشور رخ می دهد بیشتر آن توسط گمرک صورت می گیرد و با تبصره و آئین نامه کالاها از گمرک خارج می شود و آب از آب تکان نمی خورد.

اختلاف بین دو وزارتخانه به نفع گمرک و به ضرر مردم

وی دربخشی از مصاحبه خود درخصوص دان های در گمرک اظهارداشت: به دلیل اختلاف بین وزارت صمت و وزارت جهادکشاورزی دان ها در گمرک مانده اند البته گمرک سود خود را از این موضوع می برد اما این اختلاف باعث شده تا دامدار به جای پرورش دام و طیور انها را ذبح کند و نابود سازد از طرفی برخی ها به دلیل گرانی دانه از نان برای خوراک دام و طیور استفاده می کنند و این باز به کمبود نان کمک می کند و گرانی گوشت و مرغ هم که بماند از سر این اختلاف است دود این اختلاف به چشم ملت می رود چرا که نه وزارت صمت و نه وزارت جهات کشاورزی و در نهایت نه گمرک نگرانی بابت ماندن دان ها در گمرک ندارند و این مردم هستند که باید گرانی هایی که این اختلافات به وجود آمورده است را تحمل کنند چرا که این زنجیره بهم پیوسته است.

علی اصغر عنابستانی در پایان از راهکار جلوگیری از فساد در دولت سیزدهم گفت: دولت سیزدهم اگر شجاعت داشته ابشد و اصلاح گمرک را آغاز کند مجلس هم کمک خواهد کرد اما تیم اقتصادی دولت سیزدهم باید شجاعت مقابله با آئین نامه های فساد زای گمرک را داشته باشد چرا که این آئین نامه ها طی چندین سال نوشته شده و باید تغییر کگند تا فساد در این مجموعه نابود شود.