وزیر نفت با بیان اینکه تمامی درآمدهای نفتی در تاریخ مشخص آن وصول شده ، گفت: بیش از ۸۰ درصد از درآمدهای نفتی را به صورت نقدی دریافت کرده‌ایم و مابقی نیز با دارو و کالاهای اساسی تهاتر شده است.

وزیر نفت با بیان اینکه تمامی درآمدهای نفتی در تاریخ مشخص آن وصول شده ، گفت: بیش از ۸۰ درصد از درآمدهای نفتی را به صورت نقدی دریافت کرده‌ایم و مابقی نیز با دارو و کالاهای اساسی تهاتر شده است.

به گزارش درآمد نیوز ؛ جواد اوجی وزیر نفت شب گذشته در برنامه «صف اول» از شبکه خبر با اشاره به برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اظهار داشت: در این نمایشگاه توجه ویژه‌ای به شرکت‌های دانش‌بنیان شده بود. سال گذشته ما فراخوانی برای استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در بالادست و پایین‌دست صنعت نفت داده بودیم و در حاشیه نمایشگاه نیز تفاهم‌نامه و قراردادهای خوبی به امضا رسیده است.

وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه بهینه‌سازی مصرف سوخت، احیای چاه‌های کم بازده و ساخت داخل تجهیزات نفت توانمندی قابل قبولی دارند. در حال حاضر ۷۰ درصد از تجهیزات و کالاهای موردنیاز صنعت نفت بومی‌سازی شده است و ۳۰ درصد از کالاها را نیز وارد می‌کنیم.

*صادرات کاتالیست ایرانی به کشورهای اروپایی

اوجی گفت: در نمایشگاه نفت ما نیازمندی‌های صنعت نفت را اعلام کرده‌ایم و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز توانمندی خود را در معرض نمایش گذاشتند. در گام بعدی ما برای صدور خدمات فنی و مهندسی این شرکت‌ها اقدام می‌کنیم. در حوزه ماشین‌های دوار الان نیاز صنعت توسط داخلی‌ها تأمین می‌شود.

وی گفت: علاوه بر ماشین‌های دوار ما در حوزه محصولات پتروشیمی و کاتالیست‌ها نیز صادرات داشته‌ایم. ۷۰ درصد از کاتالیست‌ها در داخل کشور بومی‌سازی شده است و ما حتی به اروپا نیز صادرات داشته‌ایم.

*۸۰ درصد از درآمدهای نفتی را به صورت نقدی وصول کرده‌ایم

وزیر نفت تأکید کرد: تمامی درآمدهای نفتی در تاریخ مشخص آن وصول شده است. ۸۰ درصد از درآمدهای نفتی را به صورت نقدی دریافت کرده‌ایم و مابقی نیز با دارو و کالاهای اساسی تهاتر شده است.

اوجی عنوان کرد: ما بازارهایی جدید و مشتریان جدیدی را برای فروش نفت ایران شناسایی کرده‌ایم که صادرات نفت به آنها از نظر تأمین منابع ارزی در سامانه نیما، مشکلات کشور را حل کرده است. سال گذشته ۱۲.۵ میلیارد دلار ارز پتروشیمی‌ها در سامانه نیما واریز شده است. همچنین وصول درآمدهای صادراتی گاز نیز نسبت به سال ۹۹ چهار برابر شده است.

وزیر نفت گفت: در سال ۹۹ درآمد ارزی حاصل از صادرات گاز ۱.۲۵ میلیارد دلار بود که این رقم در سال ۱۴۰۰ بیش از ۴ میلیارد دلار شد.

وی تأکید کرد: افزایش صادرات نفت کمک بزرگی در تأمین کالاهای اساسی از جمله تأمین غلات کرد. امروز ذخایر خیلی خوبی در کشور وجود دارد. همچنین افزایش صادرات نفت قیمت ارز را تا حدی خوبی کنترل کرده است.

*دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد

اوجی گفت: دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین در سال جاری ندارد.

وزیر نفت افزود: برای کاهش مصرف سوخت با پیمانکاران و کارگاه‌های خصوصی قراردادی منعقد شده است تا به صورت رایگان خودروهای عمومی و وانت‌بارها را دوگانه ‌سوز کنند. برای دوگانه‌سوز کردن هر خودرو ۱۱ میلیون تومان هزینه می‌شود.

اوجی گفت: همچنین ما یک قراردادی را برای تولید کارخانه‌ای خودروهای دوگانه‌سوز با شرکت ایران خودرو منعقد کرده‌ایم.

*در پنج سال آینده یک میلیون بشکه به ظرفیت پالایشی کشور اضافه می‌شود

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری خاصی برای افزایش ظرفیت پالایشی کشور صورت نگرفته بود اما در دولت فعلی وزارت نفت خودش متولی احداث یک پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای در کنار پالایشگاه ستاره خلیج فارس شده است که در قانون بودجه نیز تصویب شد.

اوجی اظهار داشت: همچنین ۸ طرح برگزیده پتروپالایشی از قبل برنامه‌ریزی شده است که در دولت فعلی مسائل مربوط به موافقت‌ اصولی، مجوز خوراک و تنفس خوراک آن را حل کردیم. همچنین افزایش ظرفیت کمی و کیفی پالایشگاه‌های فعلی را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی افزود: تا پایان امسال یک پتروپالایشگاه کوچک ۶۰ هزار بشکه‌ای به بهره‌برداری می‌رسد. در پنج سال آینده نیز بیش از یک میلیون بشکه ظرفیت پالایشی کشور افزایش می‌یابد.

*۴۰ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۱۳ میلیارد دلار تا پایان امسال تکمیل می‌شود

اوجی عنوان کرد: سال گذشته بیش از ۱۶.۵ میلیارد دلار برای ۵۵ پروژه تفاهم‌نامه و قرارداد امضا کرده‌ایم. امسال پروژه‌های نیمه‌کاره و نیمه تمام به تعداد ۴۰ پروژه و حجم سرمایه‌گذاری ۱۳ میلیارد دلار تکمیل شده و به بهره‌برداری میرسد.

وزیر نفت گفت: همچنین ۲۲ پروژه‌ کلان و اولویت‌دار صنعت نفت با بیش از ۱۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیز در سال جاری شروع شده و به مرحله اجرا می‌رسد که از جمله آن می‌توان به پروژه‌های افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز و پروژه‌های پتروپالایشگاهی اشاره کرد.

*تا پایان دولت سیزدهم پرونده سوزاندن گاز مشعل بسته می‌شود

وی اضافه کرد: در میدان مشترک آرش مطالعه جامع و عملیات لرزه‌نگاری انجام شده است. برنامه نصب اولین سکو برای حفاری چاه‌ها در دستور کار قرار گرفته است و توسعه این میدان به زودی آغاز می‌شود.

اوجی گفت: اولویت ما توسعه میادین مشترک با تمرکز بر میادین بزرگ غرب کارون است. همچنین جمع‌آوری گاز مشعل غرب و شرق کارون نیز طی ۳۸ قرارداد به ارزش یک میلیارد دلار اجرایی می‌شود.

وزیر نفت افزود: شرکت‌های پتروشیمی در پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل سرمایه‌گذاری می‌کند و تا پایان دولت سیزدهم پرونده گازهای مشعل به طور کامل بسته می‌شود.

*تعهد ۲۹ هزار میلیارد تومانی وزارت نفت برای تامین وکیوم باتوم رایگان

وی تأکید کرد: تمامی فرآورده‌های نفتی در بازار بورس عرضه می‌شود. سال گذشته ۱۵ هزار میلیارد تومان به وزارت نفت تکلیف شده بود تا از محل تهاتر نفت با شرکت‌های پالایشی وکیوم‌باتوم را در اختیار وزارت راه قرار دهد.

اوجی گفت: در ماه‌های اول دولت سیزدهم تمامی حواله‌های وکیوم‌باتوم را صادر کردیم. امسال وزارت نفت ۱۹ هزار میلیارد تومان مکلف به اعطای وکیوم‌باتوم شده است و ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز از تعهدات دولت در سال گذشته باقی مانده است. دستگاه‌های نظارتی نباید اجازه بروز فساد در این فرایند شوند.

*قیمت گاز خانگی برای مشترکان پرمصرف، غیریارانه‌ای می‌شود

وزیر نفت افزود: از سال ۹۶ تا آذرماه سال گذشته هیچ افزایش قیمتی در گاز خانگی انجام نشده بود. در دولت سیزدهم قیمت گاز خانگی مشترکان پرمصرف اصلاح شد.

وی تأکید کرد: البته سه پله اول مصرف که شامل ۷۵ درصد مشترکان گاز خانگی بودند و ۵۰ درصد از کل مصرف گاز خانگی را شامل می‌شوند هیچگونه افزایش قیمتی نداشته‌اند.

اوجی ادامه داد: در قانون بودجه ۱۴۰۱ نیز تصویب شده است که قیمت گاز خانگی برای مشترکان پرمصرف غیریارانه‌ای باشد. طی یکی دو ماه آینده آیین‌نامه این قانون در هیأت دولت تصویب می‌شود.

وزیر نفت تأکید کرد: همچنین تکمیل فازهای پارس جنوبی نیز از دیگر برنامه‌های وزارت نفت است تا پایان امسال ۴۰ میلیون متر مکعب گاز در روز به ظرفیت تولید کشور افزوده می‌شود.

*مصرف نفت ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی کشور

وی اظهار داشت: در شناسایی مشتریان جدید نفت ایران بخشی از نگاه ما به بازار آمریکای لاتین بود. ۲۰ درصد از ذخایر نفتی جهان در این کشورها است و ونزوئلا به تنهایی بزرگترین میادین نفتی و پالایشگاه‌های نفتی دنیا را دارد.

اوجی خاطرنشان کرد: ما در نخستین گام در دولت سیزدهم صادرات نفت، میعانات گازی و پتروشیمی را به آمریکای لاتین آغاز کردیم. در ابتدای دولت ۷۸ میلیون بشکه میعانات گازی روی آب و خشکی ذخیره شده بود که در تعامل با کشورهای آمریکای لاتین بخشی از آن صادر شد و درآمد آن با غلات مثل ذرت و روغن تهاتر شد.

وزیر نفت گفت: یکی از برنامه‌های ما این بود که پالایشگاه‌های فراسرزمینی داشته باشیم. برخی از پالایشگاه‌ها در کشورهای آمریکای لاتین زیر ظرفیت اسمی کار می‌کنند که بازسازی و تعمیرات آنها می‌تواند این پالایشگاه‌ها را به محلی برای صادرات و مصرف نفت ایران تبدیل کند.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون ۶۵۰ هزار خانوار ذیل کمیته امداد و سازمان بهزیستی از گاز رایگان استفاده می‌کنند.

اوجی در پایان گفت: وزارت نفت در سال گذشته معادل کل دولت تبدیل وضعیت ایثارگران را انجام داده است و ما به تعهدات‌مان در بودجه ۱۴۰۰ به طور کامل عمل کردیم.