سرمایه انسانی از مهمترین الزامات موفقیت در دنیای جدید سازمانها است و تجهیز آن به ابزارهای موفقیت در دنیای نوین از دغدغههای مدیران صنعت بانکداری است. ذات سرمایه انسانی تغییر و اصلاح فرآیندها و روش ها با رعایت موقعیت حاکم بر سازمان است و هر تصمیم باید در زمان و مکان مناسب اتخاذ و اجرا شود.
سرمایه انسانی از مهمترین الزامات موفقیت در دنیای جدید سازمانها است و تجهیز آن به ابزارهای موفقیت در دنیای نوین از دغدغههای مدیران صنعت بانکداری است. ذات سرمایه انسانی تغییر و اصلاح فرآیندها و روش ها با رعایت موقعیت حاکم بر سازمان است و هر تصمیم باید در زمان و مکان مناسب اتخاذ و اجرا شود.
به گزارش درآمد نیوز، دربرنامه های توسعه ای بانک ایران زمین، تمرکز بر سرمایه انسانی، از اولویت ها است. حسن شاهی مدیر شعب استان بانک ایران زمین در دهمین گردهمایی روسای شعب استان های فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد با حضور مدیر شعب استانها، سرمایه انسانی را از دارایی های پر اهمیت و منبع مهم ایجاد مزیت رقابتی بانک دانست و خاطرنشان کرد: امروزه مزیت سازمان ها برای کسب موفقیت در بالا بودن اعتماد به نفس و میزان تعهد کارکنان به اهداف سازمانی نهفته است.
وی با بیان اینکه بانک ایران زمین، به عنوان بزرگ ترین واسطه های مالی، نقش مهمی در تأمین سرمایه مورد نیاز بنگاه های اقتصادی دارد، افزود: همت و تلاش مضاعف کلیه همکاران همراه با بازاریابی و برنامه ریزی منسجم و نظارت مسئولین شعب توانسته است بانک ایران زمین را در جایگاه مطلوبی در میان سایر بانک ها قرار دهد.
در این راستا خبرنگار درآمد نیوز با نگاهی به عملکرد نیروی انسانی و استراتژی های این بانک با تمرکز بر توسعه سرمایه انسانی که بر چندین هدف کلی استوار است می پردازد.
تحول کل بانک، کسبوکار، زیرساخت و عملیات
در بانک ایران زمین دیجیتالی شدن و مدیریت دانش جزء کلیدهای استراتژی است و اثر عمیقی بر سازماندهی بانک، به ویژه عملیات کارکنان دارد. در نتیجه، دیجیتالی شدن، عنصر اساسی استراتژی سرمایه انسانی بانک است که منجر به هرچه بیشتر خودکار شدن فرآیندهای کاری می شود. این مهم نیازمند توسعه مهارتهای دیجیتال کارکنان و مشتریان بانک است.
از اقدامات مهم سرمایه اجتماعی این بانک بازسازماندهی واحدهای کسبوکار، تهیه زیرساخت ها، تحول در راهبرد، پرورش استعدادهای نیروی انسانی و نیز آمادهسازی مدیران برای مواجه شدن با این تحولات و تغییرات، برنامه ریزی شده است.
بانک ایران زمین در چندین حوزه اساسی کسب وکار، خدمات بانکی ارائه می دهد. اعم از بانکداری خرد، بانکداری شرکتی، بانکداری دیجیتال، که با سازماندهی ساختاری در حوزه های مختلف کسب وکار طراحی شده است.
در حوزه بانکداری دیجیتال، خدمات مرتبط بهبود داده شده است و خدمات مکملی مانند خدمات گردشگری و خدمات بانکی و شبکه پرداخت تکمیل و به مشتریان ارائه شده است.
فرآیند تحلیل نیازهای سرمایه انسانی سازمان متناسب با تغییرات محیطی و توسعه نیازهای عملیاتی سازمان ها است. سنوات گذشته بانک ایران زمین با پرورش نیروهای مستعد به نتایج مهمی رسیده است.
این بانک با تمرکز بر توسعه سرمایه انسانی توانسته است شعب را به اهداف تعیین شده برساند. بنابراین رویکرد های بانک به تناسب تغییر در برنامه ها با ابزار سرمایه انسانی تغییر کرده است.
حفظ منافع و حقوق کارکنان
بانک در تهیه دستورالعمل های مستمر نیروی انسانی، با شناخت کامل از نیاز های کارکنان، آیین نامه استخدامی بانک، نظام پیشنهادات، کانون ارزیابی، آیین نامه مأموریت و مرخصی، آیین نامه ورزشی کارکنان، برگزاری آموزش های لازم و برگزاری همایش های توسعه ای، با اولویت بالا بردن انگیزه کارکنان در حفظ سرمایه انسانی برنامه ریزی نموده است.
در حوزه جذب استعدادها، بانک به منظور جذب استعدادهای جوان دیجیتال، فارغالتحصیلان حوزه بانکی و دیجیتال را جذب، ارزیابی و پرورش داده است. بدین منظور بانک از یک برنامه کاربردی ویژه برای ارتباط با فارغالتحصیلان قبل از ورود به بانک استفاده میکند تا آنها را با استراتژی و فرهنگ بانک آشنا کند.
در حوزه آموزش مدیران و کارکنان نیز، دورههای ویژهای به تناسب نیازهای شغلی و اجرای برنامه های سالیانه طراحی و اجرا شده است. جهت آموزش رهبران، دورههای طراحی شده که شامل کار گروهی و استفاده از ابزار های نوین بانکی برای بازسازی موقعیتها و جلب رضایت مشتریان می باشد.
ساختن بانک برای آینده با حفظ ارزش های مشتری
یکی از مسائل مهم در بانک ایران زمین، حفظ ارزش مشتری است. تمام خدمات بر اساس ارزش مشتری ارائه شده است. یعنی مشتری بر اساس مراوداتی که با بانک دارد، خدمات دریافت می کند. هرچقدر این مراودات بیشتر باشد، خدماتی که دریافت خواهد کرد نیز بیشتر خواهد بود. متناسب با ارزش مشتری خدمات به ایشان عرضه می شود و تعیین کننده سطح مشتری است.
بنابرین این مشتری است که جایگاه خود را تعیین و ارتقا می دهد. مزایای این تغییرات بنیادین ایجاد رقابتی است که مبتنی بر مدل های نوین صنعت بانکداری در سطح جهانی است و مفهوم بانک را به بانکداری ارتقا می دهدکه با توجه به توسعه سرمایه های اجتماعی این ارزش ها تحقق پیدا کرده است.
در عصر دانش و آگاهی، سازمان های پیشرو و موفق، از روش های ترکیبی آموزشی به دور از محدودیت های زمان و مکان استفاده می کنند. بانک ایران زمین هم با استفاده از آخرین دستاوردهای فناوری، در حال حرکت از سوی روش های سنتی به سمت روش های مدرن با برگزاری دورها ی مثمر ثمر برای کارکنان است.
توسعه سرمایه انسانی با تمرکز بر روابط سیستماتیک، نیاز هر سازمانی است که باعث می شود اگر مسئله و مشکلی پیش آید مطرح شده و راه حل پیدا شود. از آن مهمتر این است که وقتی آگاهی کارکنان نسبت به امور و تلاش های صورت گرفته کامل شود، نتیجه اش رسیدن به جایگاهی است که بانک ایران زمین در حال حاضر به آن ارتقا یافته است.
- نویسنده : محمد آقاگلی
















Thursday, 6 November , 2025