بندرعباس- درآمد نیوز- مجتمع کشتی سازی و فراساحل ایران (ایزوایکو) در سال ۱۳۵۲ به منظور جذب بخش بزرگی از بازار تعمیرات و ساخت انواع شناورها و همچنین طراحی و تعمیر بارج و سکوهای نفتی و گازی در غرب هرمزگان شکل گرفت که اکنون توانسته به همت متخصصان داخلی از پس ساخت کشتی‌های اقیانوس پیما و غول پیکر برآید.

به گزارش درآمد نیوز و به نقل از ایرنا، تا قبل از سال ۱۳۹۰ بدبینی و نبود حمایت داخلی به مجموعه ایزوایکو درخصوص مدت زمان تحویل دهی پروژه‌ها وجودداشت اما اکنون با تلاش‌هایی که نیروهای توانمند و متخصص ایرانی این مجموعه دریک دهه اخیر از خود نشان داده‌اند؛ موفق شده این وضع را بهبود ببخشد ومجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران را به صنعتی فعال و بین المللی تبدیل کند.

البته توانمندی ساخت و تعمیرات انواع کشتی، تعمیرات انواع بارج، جکت و سکوهای نفتی سال‌هاست که در ایزوایکو بومی سازی شده و این بی‌مهرها باعث نشد تا از رونق این صنعت کاسته شود؛ بلکه با شروع تحریم‌ها و اکنون نیز بیماری منحوس کرونا این زمینه فراهم شده که راهی جز حمایت از صنعت داخل و اعتماد به این مجموعه نیست.

این مجتمع اقتصادی معتبر و شناخته شده که تقریبا نیم قرن از آن می‌گذرد؛ درسال جهش تولید حرکت‌های خوبی را برای نمایش توانمندی خود ارایه کرده و با اتکا به توانایی مهندسان، کارگران و پیمانکاران ایرانی این نوید را داده که می‌تواند درسایه شرایط سخت تحریم‌ها به خودباوری رسید.

صفر تا صد ساخت و طراحی سکوهای نفتی و گازی در ایزوایکو

جکت وسکوهای نفتی یکی از نیازهای مبرم در صنعت تولید پالایش سرچاهی در آب‌های خلیج فارس بوده که با ساخت آن در داخل ضمن اشتغال مستقیم و غیرمستقیم نیروی کار، از خروج میلیاردها دلار نیز جلوگیری می‌کند.

باتوجه به وجود خطوط کشتیرانی دراین منطقه و ارتباط با ۸۰ بندر دنیا، زمینه برای جذب سفارش کار از کشورهای دور و نزدیک وجود دارد لذا توسعه صنعتی کشتی سازی درهرمزگان براحتی می‌تواند ارزآوری فراوانی به همراه داشته باشد.

هرچند مجتمع کشتی سازی خلیج فارس برای ساخت نخستین شناورهای اقیانوس پیما وغول پیکر؛ بالای ۹۰ درصد خرید تجهیزات آن را از کشورهای خارجی خریداری می‌کرد اما در ساخت پروژه‌های بعدی تلاش کرده با برنامه ریزی‌های سازنده به سوی تامین داخل حرکت کند و اکنون در این زمینه به خودکفایی رسیده است.

درحال حاضر صفر تا صد ساخت و طراحی سکوهای نفتی و گازی، تجهیزات مهندسی، محاسبات دقیق طراحی، بارگیری و نصب و راه اندازی در مجتمع ایزوایکو انجام می‌شود.

اجرای مرحله‌های ۱۲، ۱۶، ۱۷ و ۱۸ سکوهای گازی پارس جنوبی، ساخت کشتی ایران کاشان، کشتی شهرکرد و کشتی ایران اراک و همچنین تعمیرات دوره‌ای و اساسی نفتکش‌های کوچک و مگاسایز نتیجه سال‌ها تحقیق و پژوهش متخصصان ایرانی در این مجموعه اقتصادی است.

مدیرعامل کشتی سازی وصنایع فراساحل ایران در این راستا گفت: درسال‌های اخیر مجتمع ایزوایکو پیشرفت چشمگیری در بخش تعمیرات شناورهای بزرگ از جمله نفتکش‌ها داشته است که امروز با بومی‌سازی دانش در این بخش می‌تواند رقیبی جدی برای سایر کشورها باشد.

حمید رضاییان اصل بیان داشت: ایزوایکو توانسته رکوردار ساخت سکوهای نفتی و گازی در خاورمیانه باشد و با وجود نیروهای بومی و توانمند هر روز بر موفقیت‌های این مجتمع عظیم افزوده می‌شود.

وی بیان داشت: ساخت، حمل و نصب سکوهای نفتی و گازی و تعمیر ریگ‌های حفاری که نقش حیاتی درجهت توسعه میادین گازی و نفتی دارد و همچنین طراحی و ساخت شناورهای اقیانوس پیما و تعمیر شناورها در سایزهای مختلف از دستاوردهای بزرگ مجموعه ایزوایکو به شمار می‌آید.

مدیرعامل مجموعه ایزوایکو اظهارداشت: هر سکوی نفتی و گازی ساخته شده در مجتمع کشتی سازی، به ازای هر یک روز که زودتر ساخته شود، پنج میلیون دلار درآمد نصیب کشورمان می‌شود.

رضاییان اصل یادآورشد: ایزوایکو توانست با ساخت و بهره‌برداری از سکوهای نفتی ۰۷ و ۰۸ هندیجان در شهریورماه جاری روزانه ۳۳ هزار و ۵۰۰ بشکه نفت را بر تولیدات نفتی کشور بیفزاید.

وی خاطرنشان کرد: تاثیرگذاری این مجموعه در حوزه‌های نفتی و گازی غیرقابل کتمان است و مفتخریم که شاهد ساخت سکوهای نفتی و گازی در مجتمع کشتی سازی و تاثیر مثبت و مستقیم این صنعت بر اقتصاد و همچنین افزایش ظرفیت برداشت گاز از میادین مشترک گازی باشیم.

ساخت ۳۴ جکت و سکوی نفتی در مجموعه ایزوایکو

مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران که در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس واقع شده، اکنون با دستان توانمند کارشناسان و متخصصان ایرانی و حمایت داخلی قادر به ساخت سکوهای نفتی با آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا شده است.

در یک دهه اخیر ایزوایکو توانسته با دست رد به بیگانگان وحمایت داخلی ۳۴ جکت، پایه و سکوی نفتی را به همت متخصصان داخلی بسازد واعتماد بازارهای داخلی وخارجی را به سمت خود جلب کند.

مدیر فنی مهندسی گروه سازه‌های دریایی وفراساحلی مجتمع کشتی سازی وصنایع فراساحل ایران در این راستا گفت: به همت متخصصان داخلی تاکنون افزون بر۱۲ پایه سکوی نفتی، ۱۲ جکت و ۱۰ سکوی نفتی در این مجموعه ساخته شده است.

محمد حسین دهقان یادآورشد: سکوی ۰۷ و ۰۸ هندیجان از جمله سکوهایی بود که ۹۹ و نیم درصد آن در خشکی و کارگاه مجتمع ایزوایکو ساخته شد و نیم درصد باقیمانده نیز با بارگیری این سکو بر روی بارج انجام  و در دریا نصب و به بهره برداری رسید.

وی بیان داشت: ساخت، بارگیری، انتقال و نصب سکوی گازی (بی ۱۷) و (بی ۱۸)،  ساخت، حمل و نصب چهار جاکت فاز ۱۴ پارس جنوبی و عملیات ساخت، بارگیری،انتقال و نصب موفقیت آمیز فاز( آ ۱۴) از دیگر پروژه‌های شاخص انجام شده در این مجموعه صنعتی است.

مدیر فنی مهندسی گروه سازه‌های دریایی و فراساحلی مجتمع ایزوایکو اظهارداشت: همچنین ساخت سکوی گازی فاز یک، ۲ و سه پارس جنوبی، ساخت وحمل و نصب سه جاکت در فازهای ۶ ، ۷ و ۸ پارس جنوبی، ساخت و حمل و نصب سه جاکت در فاز ۱۲ پارس جنوبی و ساخت جاکت در سکوی ۱۶ پارس جنوبی نیز از پروژه‌های حوزه نفت و گاز درحال ساخت میدان نفتی هنگام است.

دهقان یادآورشد: طراحی پایه و تفصیلی برای پروژه‌ها، مهندسی خرید، ساخت سازه‌های نفت و گاز به صورت ساحلی و فراساحلی و ساخت سازه‌های نفتی تجهیز شده همراه با ماشین آلات مدرن از دیگر توانایی‌های این مجموعه عظیم است.

وی گفت: اعتماد به شرکت‌های داخلی می‌تواند آینده‌ی صنعت دریایی را تضمین کند و روز به روز بر ارتقای این صنعت در کشور و مجموعه ایزوایکو بیافزاید.

این مسوول با بیان اینکه اکنون به مرزهایی فراتر از دانش صنعت دریایی در حوزه کشتی‌سازی دست یافته‌ایم، عنوان کرد: بخش‌های عمده‌ای از تجهیزاتی که در سکوهای نفتی و گازی بکار رفته، ایرانی است و یکی از افتخارات صنعت کشتی‌سازی در کشور و ایزوایکو اینست که با مشارکت بسیاری از شرکت‌های داخلی این بستر را فراهم کرده و امروز بخش‌های زیادی از این تجهیزات در خود کشور ساخته می‌شود.

دهقانی  یادآورشد: امروز کشور ایران در خصوص ساختن سکوهای نفتی وگازی خودکفا شده و در این زمینه وابستگی به دانش کشورهای خارجی نداریم.

رضایت‌مندی مشتریان داخلی وخارجی در اولویت ایزوایکو

رضایت‌مندی مشتریان داخلی و خارجی یکی از اولویت‌های مهم مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران است که تاکنون با جلب اعتماد بازارهای داخلی و خارجی توانسته تعمیراتی که در سال‌های گذشته در خارج از کشور انجام می‌شد را با قدرت و تخصص هرچه بیشتر انجام دهد.

 مدیر فنی مهندسی گروه سازه‌های دریایی و فراساحلی مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران عنوان کرد: عملکرد قوی ایزوایکو و کیفیت کار این مجموعه؛ کاهش قیمت در بازار داخلی وخارجی را درپی داشته و این مجموعه حداکثر آمادگی در خصوص ساخت و تعمیر شناورها را دارد.

بقراط جهانداری افزود: اکنون با توان تخصصی نیروهای بومی کشورمان پروژه‌های ساخت و تعمیرات انواع شناورها و سکوهای نفتی و گازی در کوتاه‌ترین زمان ممکن در مجموعه ایزوایکو انجام می‌شود.

وی بیان داشت: با تداوم پروژه‌های ساخت سکوهای نفتی و گازی قادریم نیروهای بیشتری را جهت اشتغالزایی در این مجتمع بزرگ صنایع دریایی جذب کنیم که اکنون موفق به جذب نیروهای متخصص مورد نیاز در این حوزه شده‌ایم.

مدیرفنی مهندسی گروه سازه‌های دریایی و فراساحلی مجموعه ایزوایکو اظهارداشت: در دهه اخیر بدبینی به این مجموعه درخصوص مدت زمان تحویل دهی پروژه‌ها وجودداشت اما اکنون با تلاش‌هایی که درسال های اخیر به همت نیروهای توانمند این مجموعه صورت گرفت موفق شدیم این وضع را بهبود ببخشیم و مجتمعی فعال در خاورمیانه باشیم.

کشتی سازی تکیه گاهی قوی برای صنایع داخلی ایران

مجتمع کشتی سازی و فراساحل ایران با برنامه ریزی‌ها مدون و اقدام‌های چشمگیر خود، تاکنون پیشتاز در صنعت دریایی کشور بوده است و می‌تواند تکیه گاهی برای صنایع داخلی باشد.

مدیرعامل مجتمع کشتی سازی وصنایع فراساحل ایران گفت: ایزوایکو امروز جواب اعتماد کارفرمایان خود را در بخش‌های مختلف به خوبی داده و می‌تواند تکیه‌گاهی قوی و پشتیبانی مطمئن برای صنایع داخلی باشد.

رضاییان اصل افزود: این مجتمع (ایزوایکو) بزرگترین زیرساخت صنایع دریایی کشور و از بزرگترین مجموعه‌های صنایع دریایی خاورمیانه محسوب می‌شود که به واسطه نوع و شکل فعالیتی که دارد تحت عنوان صنعت مادر است.

وی ادامه داد: کشتی سازی فراساحل ایران تاثیرمستقیم و غیرمستقیم بر دیگر صنایع کشور دارد؛ از این رو در تمامی دنیا نگاهی استراتژیک به این صنعت وجود دارد که باعث شکل گیری حمایت‌های عظیم از این ظرفیت است.

این مسوول ابرازداشت: حلقه تولید در صنعت باید مدنظر صنعت دریایی باشد که در این راستا شهرک صنعتی دریایی درهرمزگان را با محوریت رونق تولید و سرمایه گذاری راه اندازی کرده‌ایم.

مدیرعامل مجموعه ایزوایکو اظهارامیدواری کرد: این نگاه اعتماد محور به صنعت کشتی سازی باید در دیگر بخش‌های مرتبط نیز شکل بگیرد که باعث جلوگیری از هدر رفت سرمایه و داشته‌های کشور و همچنین تقویت نقاط قوت تولید کنندگان وصنایع داخلی باشد.

تاثیر مستقیم ساخت کشتی‌ بر اقتصاد کشور

ساخت کشتی‌های غول پیکر و اقیانوس پیما از جمله صنایع بزرگ و مادر در هر کشوری بویژه در استان‌های ساحلی و متصل به آب‌های بین المللی به شمار می‌رود که می‌تواند تاثیر مستقیم و مثتبی بر اقتصاد کشور بگذارد.

مدیر گروه طراحی ساخت و تعمیرات شناورهای متوسط در مجموعه ایزوایکو یادآورشد: ساخت کشتی‌های اقیانوس پیما به عنوان برگ برنده ی ایزوایکو و اشتغال فراگیری که دارد که می‌تواند بر اقتصاد کشور تاثیرپذیرباشد.

علی دوله خبرداد: در ساخت نخستین پروژه کشتی اقیانوس پیما حدود ۹۵ درصد خرید خارجی داشتیم اما در ساخت پروژه‌های بعدی تلاش کردیم با برنامه ریزی‌هایی سازنده به سوی تامین داخل حرکت کنیم.

وی بیان داشت: ایزوایکو با پکیجی از نوسازی و تعمیرات شناورها، طراحی و تعمیر در حوزه نفت و گازو ریگ‌های حفاری توانسته است از پس پروژه‌هایی که از آن به عنوان پروژه‌های سخت یاد می‌شد، برآید و اکنون به عنوان مجتمعی پیشرو در صنعت دریا محسوب شود.

این مسوول در مجموعه ایزوایکو ابرازداشت: باید بگوییم ایزوایکو دارای سابقه بسیار طولانی است که از دیرباز تاکنون با دستاوردهای بزرگ و خارق العاده ای توانسته کارنامه قابل قبولی را ارائه دهد.

 وی در پایان گفت: صنعت دریا صنعتی است که می‌تواند گرداننده‌ی چرخ صنعت در دیگر بخش‌ها باشد و همچنین به راحتی بر رکود اقتصادی غلبه نماید و در همین راستا موفق شده دیگر صنایع را درگیر اشتغال و فعالیت کند

ایزوایکو نماد باور و توان ایرانی

مجتمع کشتی سازی و فراساحل ایران (ایزوایکو) به عنوان زیرمجموعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و بزرگترین مجتمع صنایع دریایی کشور امروز توانسته نماد باور و توان ایرانی را در منطقه خلیج فارس تداعی کند.

این صنعت درطول چهار دهه اخیر (از سال ۱۳۵۲ تاکنون)، افت و خیزهای فراوانی به خود دیده است اما توانسته بواسطه داشتن نیروهای متخصص و توانمند موفقیت‌های زیادی را برای کشورمان کسب کند و درسایه تحریم‌ و کرونا می‌رود تا به صنعتی پیشرو در صنایع دریایی ایران تبدیل شود.

مجتمع کشتی سازی و فراساحل ایران با وسعت هزار و ۱۰۰ هکتار یکی از قدیمی‌ترین صنایع در بخش ساخت و تعمیر انواع کشتی، بارج و سکوهای نفتی و گازی در منطقه خلیج فارس بوده که انجام این پروژه‌ها در داخل کشور علاوه بر ایجاد شغل به میزان زیادی صرفه‌جویی ارزی نیز به دنبال داشته است.

استان هرمزگان بواسطه داشتن سواحل، جزایر و واقع  شدن در آبراه‌های بین المللی تنگه هرمز، خلیح فارس و دریای عمان و همچنین  تبادل کالا با سایر کشورها و بدلیل ظرفیت های فراوان در بخش حمل ونقل دریایی از جمله تجاری، صیادی و پوشش استان‌های دریایی همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس، بالاترین سهم در زمینه ساخت و تعمیر انواع شناورها در منطقه خاورمیانه به خود اختصاص داده است.

هم اکنون بیش از پنج هزار و ۲۰۰ نفر در مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران که درقالب منطقه ویژه اقتصادی کشتی سازی خلیج فارس و با همکاری ۶ شرکت زیرمجموعه به صورت هلدینگ مرکزی اداره می‌شود، به کار مشغول هستند و تمام فعالیت‌های این مجموعه در منطقه غرب بندرعباس علاوه بر اشتغالزایی، نقش قابل توجهی در صرفه جویی ارزی و نیز کسب درآمد برای کشور دارد.

استان هرمزگان با برخورداری از ۳۰ کارخانه کشتی سازی و لنج سازی هم اکنون رتبه نخست را در بین استان‌های ساحلی به خود اختصاص داده و به عنوان قطب صنعت ساخت و تعمیر انواع شناور در کشور معرفی شده است.