وزیر امور خارجه هند گفت: توافق ایران و هند در خصوص مدیریت بندر چابهار راه را برای سرمایه گذاری بیشتر در این بندر هموار می‌کند.

به گزارش درآمد نیوز وزیر امور خارجه هند گفت: توافق ایران و هند در خصوص مدیریت بندر چابهار راه را برای سرمایه گذاری بیشتر در این بندر هموار می‌کند.

به گزارش درآمد نیوزو به نقل از المیادین، ایران و هند قرارداد سرمایه گذاری بلندمدت توسعه، تجهیز و بهره برداری پایانه‌های کانتینری و باری در بندر چابهار (جنوب شرق ایران) توسط شرکت هندی «IPGL» را امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ آمریکا، پیش از این، سوبرامانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند انتظار داشت که کشورش با ایران در مورد مدیریت بندر چابهار (جنوب شرق ایران) به یک «توافق بلندمدت» دست یابد.

این در حالی صورت گرفت که سارباناندا سونوال وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های جمهوری هند راهی ایران شد.

سونوال بندر چابهار ایران را دارای ارزش استراتژیک در تردد ترانزیتی دانست و افزود: این بندر می‌تواند در روابط هند با افغانستان و کشور‌های عضو کشور‌های مستقل مشترک المنافع مثمر ثمر باشد.

سونوال در مراسم امضای قرارداد «تجهیز و بهره برداری پایانه‌های کانتینری و بار عمومی» در بندر شهید بهشتی بندر چابهار خاطرنشان کرد: هند تمام تلاش خود را برای توسعه هر چه بیشتر بندر چابهار به کار خواهد گرفت و برای تسهیل تجارت تلاش می‌کند.

وی افزود: بنا داریم بندر چابهار را به یکی از مراکز اصلی حمل و نقل و ترانزیتی تبدیل کنیم.

از سوی دیگر، مهرداد بذرباش، وزیر راه و شهرسازی، در مراسم راه اندازی «شرکت کشتیرانی مشترک ایران و هند» گفت: این بخشی از پروژه توسعه ۵۸ درصدی ترافیک ترانزیتی در ایران برای توسعه همکاری با کشور‌های منطقه است.

بذرباش افزود: ما به هند اعتماد کامل داریم و از توافقنامه امضا شده راضی هستیم، زیرا هند یکی از بزرگترین اقتصاد‌های جهان است و توسعه روابط با هند در دستور کار دولت ایران است.

نویسنده: اصغر علی کرمی