وزیر راه و شهرسازی گفت: برای جلوگیری از افزایش قیمت در انتظار تصویب و ابلاغ قانون ساماندهی بازار اجاره مسکن هستیم.

به گزارش درآمد نیوز وزیر راه و شهرسازی گفت: برای جلوگیری از افزایش قیمت در انتظار تصویب و ابلاغ قانون ساماندهی بازار اجاره مسکن هستیم.

 مهرداد بذرپاش بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران بیان کرد: درباره موضوع افزایش قیمت، منتظر قانون ساماندهی بازار اجاره مسکن هستیم که در مجلس شورای اسلامی مصوب شده و هم‌اکنون نیز مراحل تأیید در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام را می‌گذراند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه این قانون در صورت تصویب می‌تواند کمک بسیاری به کنترل بازار مسکن و اجاره بها کند و ما منتظر ابلاغ هر چه زودتر آن هستیم، افزود: این مصوبه یکی از کمک‌کننده‌های ما برای تعیین سقف اجاره سنواتی خواهد بود.

بذرپاش با اشاره به برخی ابهامات وارد شده از سوی شورای نگهبان به این لایحه گفت: منتظر رفع ابهامات شورای نگهبان هستیم.

وی با بیان اینکه عرضه گسترده زمین و مسکن راهکار دیگری برای کنترل قیمت‌هاست، افزود: هر چه عرضه بالاتر باشد، کنترل قیمت بهتر خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: یکی از موضوعات درباره قیمت، مربوط به صاحبان ملک و زمین است، زیرا اموال شخصی است و خودشان می‌توانند تعیین قیمت کنند و دولت نمی‌تواند عدد معینی را برای قیمت تعیین کند، ولی دولت از طریق عرضه گسترده زمین نقش حفظ ثبات را دارد که اثرات آن را در همین چند ماه اخیر مشاهده کردیم.

بذرپاش اضافه کرد: امروز نزدیک به ۶۰ هزار هکتار زمین فقط در شهر‌ها تامین شده و تا سال آینده بیش از ۴۰ هزار هکتار زمین نیز در روستا‌ها به رقم قبلی اضافه خواهد شد که مجموع اراضی در شهر‌ها و روستا‌ها به بیش از ۱۰۰ هزار هکتار خواهد رسید.

وی تاکید کرد: ۱۰۰ هزار هکتار مساحت بسیار زیادی است و آماده‌سازی و تحویل این مقدار زمین کار بسیار بزرگی است که اتفاق خواهد افتاد.

سامانه خودنویس واسطه‌های مسکن را کم می‌کند

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به استفاده از سامانه‌های مختلف در امر مسکن گفت: سامانه خودنویس به موجر و مستأجر اجازه می‌دهد به‌صورت رایگان و بدون نیاز به مراجعه به غیر، ملک خود را اجاره دهند و کد رهگیری دریافت کنند و در صورت بروز اختلاف بین موجر و مستأجر شورای حل اختلاف این کد رهگیری را می‌پذیرد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: سال آینده در حال فراهم کردن ساز و کار خرید و فروش در این سامانه هستیم که البته خرید و فروش پیچیدگی خاص خود را دارد و با کمک کارشناسان مسکن وزارت راه در حال محقق شدن است.

بذرپاش بیان کرد: اجرای این طرح کمک بزرگی خواهد بود، زیرا هرچه واسطه‌ها در بازار مسکن کمتر شود، بازار مسکن آرامش بیشتری خواهد داشت و این به معنی حذف مشاوران املاک نیست.

وی یادآور شد: تاکنون حدود ۱۰۰ هزار قرارداد اجاره در سامانه خودنویس ثبت شده و دو طرف معامله کد رهگیری دریافت کرده‌اند.