ماجرای آب بازی گردشگران در کاروانسرای دودهک، سفر وزیر میراث فرهنگی به مشهد، بررسی چالش ها و برنامه های وزیر جدید، گردشگری دریاچه ارومیه از جمله خبرهای میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

در این هفته خبرگزاری مهر سلسله نشست‌هایی را پیرامون موضوع انتخاب وزیر جدید میراث فرهنگی برگزار کرد. در این نشست‌ها که با حضور فعالان حوزه گردشگری میراث فرهنگی و صنایع دستی به صورت مجازی برگزار شد، اولویت‌ها و چالش‌های وزیر جدید، ویژگی‌های وزیر بررسی شد و پس از آن کارنامه سه گزینه که توسط بخش خصوصی به عنوان وزیر پیشنهادی به رئیس جمهور منتخب قرار است معرفی شود، مورد ارزیابی قرار گرفت.

در یکی از این نشست‌ها، کارشناسان بیان کردند این دوره نباید اتفاق دوره‌های قبل تکرار شود چون تلقی می‌کنند گردشگری تخصصی ندارد و هر کسی می‌تواند در مسند آن بنشیند. باید روشن باشد که وظایف این وزارت کاملاً تخصصی است. اولویت، وضعیت اقتصادی و معیشت مردم است و ثابت شده که گردشگری می‌تواند در زمان کوتاهی کمک عمده‌ای به رونق اقتصاد کند. پس در شرایط بین‌المللی نیاز است ارتباطات بین‌المللی را گسترش دهیم.

در بخش دوم این نشست؛ تعامل با ارگان‌های دیگر، همکاری با نمایندگان مجلس در نوشتن برنامه هفتم توسعه، بودجه کم وزارت، رونق گردشگری در پساکرونا از جمله اولویت‌ها و چالش‌های وزیر جدید میراث فرهنگی در دولت سیزدهم عنوان شد.

سجاد شالیکار از فعالان گردشگری در این نشست مجازی بیان کرد: با صنعت گردشگری در چند دهه اخیر به صورت تفننی برخورد شده است. مهم نیست چه کسی وزیر می‌شود مهم این است که جایگاه خودمان را بشناسیم و برای آینده برنامه‌ریزی کنیم اولویت اول فرهنگی و اولویت دوم اقتصادی است که هر دو در تعاملات فرهنگی و اقتصادی دنیا بسیار مهم به شمار می‌آید اما در ایران چنین اتفاقی نیفتاده است. باید بدانیم چرا درجه چندم و تفننی هستیم. من قبول ندارم که حتماً باید وزیر میراث فرهنگی با نفوذ باشد ما در سال ۹۴ تا ۹۷ اتفاق مثبتی در حوزه سیاست کلی ایران داشتیم و مقداری گردشگری تکان خورد. آیا ظرفیت استفاده از آن را داشتیم؟

تلاش وزارت میراث فرهنگی برای ثبت حرم رضوی در میراث جهانی یونسکو

تلاش وزارت میراث فرهنگی برای ثبت حرم رضوی در میراث جهانی یونسکو

در این هفته وزیر میراث فرهنگی به مشهد سفر کرد و از تلاش برای ثبت حرم رضوی در میراث جهانی یونسکو خبر داد و گفت: حرم امام رضا (ع) ارزشمندترین بنای کشور و شکوه هنر و معماری ایرانی اسلامی است که تاکنون غفلت شده و به ثبت جهانی نرسیده است.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در دیدار وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که در تالار ولایت حرم مطهر رضوی انجام شد، با اشاره به قدمت بیش از ۷۰۰ سال حرم مطهر امام رضا (ع)، این مکان را گنجینه‌ای بی نظیر از هنر و فرهنگ ایرانی اسلامی دانست و اظهار کرد: صرف نظر از قداست روحانی و موضوع زیارت، بارگاه مطهر رضوی همراه خود اطلاعات بسیاری از تاریخچه هنر و هنرمندان و گنجینه‌ای حاوی مجموعه باورها و آداب و رسوم ملت مسلمان ایران در طول تاریخ است که مغفول مانده و باید به این ابعاد و جنبه‌های حرم مطهر نیز پرداخته و برای مردم بیان شود.

وی تسهیل زیارت را یکی از اولویت‌های آستان قدس رضوی معرفی و اظهار کرد: وزارت میراث فرهنگی و گردشگری با ارائه طرح‌ها و پیشنهادات خود می‌تواند به تسهیل تشرف آسان زائران به مشهد و حرم مطهر و افزایش زمان حضور زائران در بارگاه امام رضا (ع) کمک کند.

مرمتگران آثار فرهنگی و هنری صاحب خانه صنفی شدند

مرمتگران آثار فرهنگی و هنری صاحب خانه صنفی شدند

در این هفته خبر رسید انجمن صنفی سراسری مرمتگران آثار فرهنگی و هنری بعد از ۱۲ سال پیگیری و برنامه ریزی تشکیل و اولین مجمع عمومی آن امروز به صورت مجازی برگزار شد.

فتح الله نیازی مرمتگر و نماینده هیأت مؤسس انجمن صنفی مرمتگران آثار فرهنگی و هنری شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰ با اعلام این خبر گفت: با وجود پیشینه بیش از ۵۰ ساله حفاظت و مرمت در ایران و حضور بیش از ۶۰۰۰ مرمتگر در کشور متأسفانه هم اکنون تعداد اندکی از این افراد در بخش دولتی مشغول به کار هستند و مابقی به صورت مرمتگر شخص حقیقی و پیمانکار فعالیت می‌کنند.

او خاطرنشان کرد: از سویی نبود ساز و کاری تعریف شده برای تخصص مرمت اشیا و آرایه های معماری به عنوان یک شغل و حرفه شناخته شده و مستقل، باعث فعالیت برخی افراد غیرمتخصص در این حوزه و بیکار ماندن و فراموش شدن متخصصان این رشته شده است.

کارشناس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی –تاریخی اظهار کرد: به منظور ساماندهی و دفاع از حقوق صنفی مرمتگران بعد از ۱۲ سال پیگیری و برنامه ریزی سرانجام مرمتگران آثار تاریخی فرهنگی صاحب خانه صنفی شدند.

۱۵۰ بنای تاریخی و گردشگری کشور به بخش خصوصی واگذار شد

۱۵۰ بنای تاریخی و گردشگری کشور به بخش خصوصی واگذار شد

این هفته هادی میرزایی گفت: با وجود آسیب‌های ناشی از شیوع کرونا و کاهش جذب گردشگران، تاکنون ۱,۶۵۰ میلیارد ریال جذب سرمایه مستقیم و حدود ۳ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بناهای تاریخی کشور محقق شده است.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی، فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور ادامه داد: صندوق توسعه، حفظ و احیا با هدف بهره‌برداری و ارتقای بناهای تاریخی، از زمان تأسیس تاکنون طی ۱۵ سال اخیر ۷۵۴ مجموعه را در اختیار خود قرار داده است که تاکنون ۱۵۰ مجموعه تاریخی از این تعداد به بخش خصوصی واگذار شده است.

میرزایی بیان کرد: طی یک سال و نیم گذشته با ۳۴ سفر استانی و بررسی بناهای تاریخی متعلق به صندوق، ۷۰ مجموعه تاریخی جهت حفظ و احیا واگذار شد.

میرزایی خاطرنشان کرد: طی برنامه‌های پیش رو، تلاش می‌شود تا در آینده نزدیک ۵۰ مجموعه تاریخی دیگر با استفاده از فراخوان عمومی، به‌صورت شفاف به بخش خصوصی واگذار شود.

گردشگری دریایی در دریاچه ارومیه فعال می‌شود

این هفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به پس‌روی آب دریاچه ارومیه طی یک دهه گذشته و پایین آمدن تراز آب گفت: اولویت ما در بنادر گلمانخانه و شرفخانه ایجاد راه دسترسی به آب دریاچه است.

محمد راستاد در نشست شورای معاونان این سازمان در یکی از بنادر دریاچه ارومیه، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد به جای کشاندن آب به ساحل، با توجه به مشخص نبودن رفتار تراز آب در دریاچه ارومیه، ایجاد پل دسترسی، راهکار مناسب‌تری است چرا که تبعات زیست محیطی کمتری دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیشینه حضور سازمان بنادر در بنادر شرفخانه و گلمانخانه از قبل از سال ۱۳۴۱ شمسی، اظهار کرد: ضرورت دارد سازمان بنادر به سهم خود به سمت احیای فعالیت‌های دریایی بنادر یاد شده اقدام کند و امید را به خانواده‌ها برگرداند.

آب‌بازی که آبروی گردشگری را در دیارآفتاب برد

رفتار نامتعارفی که گردانندگان یک تور تفریحی در کاروان‌سرای دودهک دلیجان رقم زدند با اعتراض مردم و مسئولین منجر به پلمب این مجموعه تاریخی تفریحی شد.

این هفته به بهانه جشن آب، عده‌ای از گردشگران و بازدیدکنندگان کاروان‌سرای دودهک دلیجان در حرکتی خارج از شئونات اسلامی با پوشش نامناسب و در فضای مختلط به بهانه آب بازی اتفاقات خارج از عرفی را در این مجموعه تاریخی و تفریحی رقم زدند که انتشار تصاویر این اقدام واکنش مردمی بسیاری را در دلیجان و استان مرکزی در پی داشت.

کاروان‌سرای دودهک دلیجان مدتی است که با همکاری بخش خصوصی مرمت و تبدیل به مرکز اقامتی شده است اما در شرایطی که شیوع ویروس کرونا خسارت‌های سنگینی به مجموعه‌های گردشگری وارد کرده است فقدان مدیریت و نظارت کافی اتفاقاتی را رقم می‌زند که تبعات فرهنگی و اقتصادی زیادی را به دنبال دارد.

گردشگران بدون در نظر داشتن هنجارهای اجتماعی و فرهنگی جلوه‌ای از مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی می‌سازند که گویا این اماکن صرفاً فضایی برای ولنگاری و خوش‌گذرانی‌های نامتعارف است.

آب‌بازی که آبروی گردشگری را دیارآفتاب برد

از این رو رئیس کل دادگستری استان مرکزی نسبت به این اتفاق اعلام موضع جدی گرفت و عنوان کرد: دادگستری در قبال ناهنجاری‌ها و هنجارشکنی با قاطعیت انجام وظیفه خواهد کرد و در اتفاق هنجار شکن دلیجان نیز اقدام قاطع قانونی معمول خواهد شد.

وی ادامه داد: اجازه نخواهیم داد ارزش‌های الهی و انسانی مورد خدشه و تعرض قرار بگیرد و حیثیت اجتماعی عامه شهروندان بزرگوار و متدین و ارزش‌گرای دلیجان زیر سوال برود.

مدیریت کاروانسرای دودهک دلیجان بازداشت شد

به گزارش مهر، در کنار واکنش رئیس کل دادگستری به این موضوع دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دلیجان در برخورد قاطع بلافاصله پس از وقایع رخ داده در کاروان‌سرای دودهک این کاروان‌سرا با دستور قضائی پلمب کرد و مدیر کاروان‌سرا نیز به دلیل سهل‌انگاری در مدیریت این کاروان سرا بازداشت شد.

وی ادامه داد: همچنین رئیس اداره میراث فرهنگی دلیجان به دلیل قصور در نظارت و بازرسی از تأسیسات گردشگری از کار برکنار و عزل شد.