معاون مرکز مبادله ایران از آخرین آمار عرضه و معامله ارز در این مرکز و همچنین شفاف‌سازی درباره تخصیص دلار ۲۸۵۰۰ تومانی گفت.

به گزارش درآمد نیوز معاون مرکز مبادله ایران از آخرین آمار عرضه و معامله ارز در این مرکز و همچنین شفاف‌سازی درباره تخصیص دلار ۲۸۵۰۰ تومانی گفت

مسعود توکلیِ، معاون مرکز مبادله ارز و طلای ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا از تخصیص ۱۱۰ میلیون یورو ارز در تالار ارز خدماتی مرکز مبادله ایران خبر داد و گفت: تا امروز که نزدیک به ۳ ماه از فعالیت مرکز مبادله می‌گذرد ۱۰۹ میلیون و ۱۰۰ هزار یورو ارز در این تالار تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: این میزان در سرفصل‌های مختلف و از سوی نهاد‌ها و سازمان ذی‌نفعان متعدد آن‌ها محقق شد و در واقع با جذب ذی‌نفعان مختلف از سازمان‌های مختلف و پوششی که به دنبال آن بودیم، توانستیم به هدف نزدیک‌تر شویم. به عنوان نمونه در سرفصل مسافرتی حدودا ۵۰ میلیون یورو از ابتدای فعالیت مرکز مبادله تا کنون تخصیص داده شده است.

توکلی تصریح کرد: تا پیش از راه اندازی مرکز مبادله، بالغ بر نیمی از آن ۱۰۹ میلیون یورو، در بازار غیررسمی معامله می‌شد که دود دلیل داشت؛ طولانی بودن فرآیند دریافت ارز از مسیر رسمی یا نبود سرفصل‌های مورد نیاز.

معاون مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: در نتیجه این دواتفاق یعنی کاهش زمان و تسهیل‌گری و همچنین پوشش بیشتر باعث شد تا جذب بیشتر مشتری را داشته باشیم. ضمن اینکه تخصیص ۱۱۰ میلیون یورویی در ۳ ماه اتفاق نادری است که در بانک مرکزی رخ داد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر همه اذعان داریم که بازار غیررسمی اسکناس عمق بسیار کمی دارد و بنابراین اگر با تقاضای مثلا ۱۰۰ هزار دلاری وارد بازار خرید و فروش ارز شویم، بلافاصله این تقاضای معمولی در بازار می‌چرخد و همه ما را می‌شناسند چراکه بازار کم‌عمق است.

توکلی اظهار کرد: این در حالی است که ما در مرکز مبادله به طور متوسط روزانه بیش از یک میلیون یورو عرضه داشتیم در سه ماه اخیر که تاثیر خوبی بر بازار خواهد داشت.

میزان عرضه پتروشیمی‌ها و معدنی‌ها

معاون مرکز مبادله ایران با بیان اینکه عمق کم بازار غیررسمی در عین وجود تقاضا‌ها عاملی برای افزایش نرخ در گذشته بود، تاکید کرد: خوشبختانه توانستیم این وضعیت را ساماندهی کنیم و به دنبال جذب بیشتر و پوشش بیشتری هستیم.

وی همچنین با بیان اینکه از روز نخست فعالیت مرکز مبادله ایران یعنی از اول اسفندماه ۱۴۰۱ تاکنون میزان عرضه ارز پتروشیمی‌ها بیش از ۲ میلیارد و ۸۴۳ میلیون یورو و میزان عرضه ارز شرکت‌های زیر مجموعه ایمیدرو نیز بیش از ۲ میلیارد و ۷۹۹ میلیون یورو بوده است. همچنین این میزان برای دیگر شرکت‌ها نیز به یک میلیارد و ۳۹۲ میلیون یورو رسیده است. این‌ها با نرخ حدود ۳۶، ۳۷ هزار تومان ارز خود را فروختند.

توکلی تصریح کرد: بازار نیما دو بخش شد و آن بخشی که مربوط به ارز شرکت‌های نفتی و کاملا دولتی بوده به واردات کالا‌های اساسی اختصاص یافت و بخش دیگر که عمدتا شرکت‌های خصوصی بودند قرار شد به نرخ تعادلی نزدیک بازار آزاد فروش برود.

معاون مرکز مبادله ایران افزود: در آذر ماه سال ۱۴۰۱ شاهد بودیم وقتی نیما ۱۰۰ تومن بالا می‌رفت، فردا بورس سبز بود و فعالان بازار سرمایه توجه ویژه‌ای به این موضوع داشتند. نماد‌های بورسی اکثر شرکت‌هایی که در بازار حواله هستند در حال معامله در بازار سرمایه است و یعنی با در نظرگرفتن نرخ ۲۸۵۰۰ تومانی شاهد اختلاف ۱۰ هزار تومانی بودیم. این در حالی است در تالار حواله مرکز مبادله ایران حدود ۱۰ میلیارد یورو ارز عرضه شد که با اختلاف ۱۰ هزارتومانی ببینید چه اتفاقی در بازار سرمایه رخ داد، بنابراین با این تصمیم واقعا به این صنعت کمک شد.

توکلی گفت: دولت و بانک مرکزی بعضا ممکن است تحت فشار باشند که تفاوت ارز ۲۸۵۰۰ با ۴۲۰۰ چیست؟، اما باید گفت ارز ۲۸۵۰۰ تومانی فقط به کالا‌های اساسی تخصیص می‌یابد و با توجه به تورم کنونی، با هدف کنترل تورم و کمک به معیشت مردم به ویژه دهک‌های پایین جامعه، دولت تصمیم گرفت کالا‌های اساسی را با قیمت کمتر تامین کند.

عرضه ارز در تالار حواله مرکز مبادله ایران

وی از اول اسفند ۱۴۰۱ تا ششم خرداد ماه، میزان معاملاتی که در تالار حواله مرکز مبادله ایران انجام شده را ۶ میلیارد و ۵۱۶ میلیون یورو اعلام کرد و گفت: ۱۰ میلیارد و ۷۴۷ میلیون یورو عرضه‌هایی بود که انجام شده است.

معاون مرکز مبادله ایران تصریح کرد: در سال جدید با توجه به سیاست‌های رییس کل بانک مرکزی و کمک‌هایی که دولت در انسجام بخشی و هماهنگی بخش‌های صادراتی کشور با بانک مرکزی داشت، میزان عرضه ارز در فروردین به ۲ میلیارد یورو و میزان معامله هم تقریبا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو رسید.

توکلی اظهار کرد:، اما در اردیبهشت ماه میزان عرضه به ۳ میلیارد یورو و میزان معامله نیز ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون یورو ثبت شد. در هفته اول خردادماه نیز ۵۵۴ میلیون یورو عرضه داشتیم که از این میزان ۴۱۱ مورد آن معامله شده است.