تهران- درآمدنیوز- رییس مرکز تحقیقات بتن با گلایه از ساخت بتن غیراستاندارد در کشور، گفت که از ظرفیت این مرکز برای بحث نظارت استفاده خواهد شد و نظارت روی همه کارخانه‌ها و کارگاه‌های غیراستاندارد بتن سازی آغاز خواهد شد.

«مصطفی احمدوند» امروز (دوشنبه) در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: دانش تولید بتن در ایران با کشوری مثل آمریکا برابری می‌کند، اما در تولید بتن خوب عمل نمی‌شود زیرا تکنیسین در این حوزه تربیت نکرده‌ایم.

وی گفت: استانداردهای بتن در ایران تفاوتی با این استانداردها در آمریکا ندارد و این دانش و دستورالعمل در اختیار همه کارگاه‌ها و کارخانجات تولید بتن قرار گرفته است.

احمدوند ادامه‌داد: دلیل مهم تولید بتن غیراستاندارد در ایران، عدم‌تخصص تکنیسین‌هاست، زیرا به‌طور معمول آشنا به استانداردهای بتن نیستند و حتی سواد دبیرستانی هم ندارند.

وی تاکید کرد: ایران دانش سدسازی و تونل‌سازی با بتن را داشته و پیاده کرده‌، اما ضرورت دارد بر اجرای استانداردها نظارت شود.

رییس مرکز تحقیقات بتن بیان‌داشت: به‌تازگی تفاهم‌نامه‌ای با رییس موسسه استاندارد امضا شده تا به عنوان ارزیاب، کارخانه‌های تولید بتن را ارزیابی کنیم.

وی تاکید کرد: از این پس، از ظرفیت مرکز تحقیقات بتن برای موضوع نظارت استفاده خواهد شد و همه کارخانه‌ها و کارگاه‌های غیراستاندارد پلمپ می‌شوند.

احمدوند اظهار داشت: زمانی قیر در کشور ارزان و فراوان بود، به همین دلیل در روسازی جاده‌ها از قیر استفاده می‌شد اما امروز سیمان هم ارزان است، ضمن آنکه روسازی بتنی مزیت‌های بیشتری از روسازی آسفالتی دارد.

وی گفت: در ایران هم موضوع روسازی بتنی اجرا شده است، اما زمانی بتن غلطکی مطرح شد که طبق تحقیقات جهانی حتی یک متر بتن غلطکی هم برای جاده‌ها استفاده نشده بود، بلکه بتن غلطکی برای باراندازها استفاده می شد.

این مقام مسوول ادامه‌داد: رویه بتنی از نظر سر نخوردن مناسب‌تر است، ارزان‌تر از آسفالت تمام می‌شود، عمر آن سه برابر رویه آسفالتی است و هزینه نگهداری جاده‌ها را کاهش می‌دهد، ضمن این که در یخبندان ۱۰۰ درصد بتن مقاوم‌تر از آسفالت است.

رئیس مرکز تحقیقات بتن همچنین از برگزاری بیست و سومین نمایشگاه سالیانه انجمن بین‌المللی بتن در روزهای سوم و چهارم دی‌ماه امسال خبر داد و گفت: در راستای عمل به منویات رهبر معظم انقلاب در سال «جهش تولید» و به منظور ایجاد بستری مناسب و هدفمند برای ارتقای سطح کیفی و کمّی، جشنواره ساختمان برتر با همکاری بنیاد مستضعفان و مرکز تحقیقات راه و مسکن برگزار می‌شود.