تهران- درآمدنیوز- شمار معادن کوچک مقیاس که غیرفعال بودند و به مدار تولید پیوستند در ۹ ماهه امسال به رقم ۱۷۶ معدن رسید.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، شمار معادن کشور که پروانه بهره برداری دارند، افزون بر ۱۰ هزار و ۴۰۰ معدن است و از این رقم حدود چهار هزار معدن غیرفعال محسوب می شوند. 

بررسی انجام شده از فروردین تا پایان آذرماه گویای آن است که شناسایی و اولویت بندی ۷۸۱ معدن کوچک‌مقیاس انجام شده و بر روی ۳۷۶ معدن اقدام کلینیکی انجام شد.

وزیر پیشین صنعت، معدن وتجارت در اردیبهشت ماه ۹۸ مسوولیت احیا و فعال‌سازی معادن کوچک مقیاس راکد را به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) محول کرد که از سوی این سازمان به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (وابسته به ایمیدرو) واگذار شد.

برپایه آمار موجود تعداد معادن فعال کشور افزون بر پنج هزار و ۶۰۰ معدن است که سالیانه به‌طور متوسط ۴۰۰ میلیون تن انواع مواد معدنی از آنها استخراج می شود که سهم مصالح ساختمانی ۶۰ تا ۶۵ درصد برآورد شده است. 

 روابط عمومی ایمیدرو اعلام‌کرد: ۹ ماهه امسال ۱۲ کارخانه فرآوری مواد معدنی با همکاری بخش خصوصی ساخته شده است.

برپایه اطلاعات سازمان یاد شده، بیشترین معادن غیرفعال کوچک مقیاس در استان های خراسان رضوی و کمترین آنها در جنوب کرمان و خراسان شمالی قرار دارد.

اکنون ۲۵۷ معدن در قالب طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در حال تجهیز است. بنابراین گزارش، تا پایان امسال، احیا و فعال سازی ۲۰۰ معدن و ساخت ۲۵ واحد فرآوری هدفگذاری شده است. سال گذشته نیز ۱۴۶ معدن احیا و فعال سازی شد.