اقدام برای بیمه راهنمایان گردشگری، درخواست فعالان گردشگری برای انتخاب وزیر اصلح میراث فرهنگی و اجرایی شدن حساب‌های اقماری گردشگری، از جمله خبرهای میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

خبرگزاری مهر_ گروه جامعه؛ در این هفته میزگرد مجازی مهر پیرامون «دغدغه فعالان مرتبط با حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» درباره وزیر جدید میراث فرهنگی برگزار شد. در این نشست آنها اعلام کردند که وزیر جدید باید فردی باشد که با قدرت در دولت از این بخش‌ها حمایت کند و در عین حال مدیریتش فارغ از هر نوع وابستگی سیاسی باشد.

در این باره محسن امامی یکی از مدیران سابق صنعت گردشگری گفت: کسی که می‌خواهد این مسئولیت را بپذیرد، باید هم ویژگی‌های شخصی مانند علاقه به حوزه، سواد و دانش، روحیه تعامل و اعتقاد به کار کارشناسی و هم تسلط کافی روی هر سه حوزه فعالیت این وزارتخانه را داشته باشد. با این وجود در این وزارت آدم کوتاه‌قدِ دراز دستی خواهد آمد که ویژگی مهم آن، روی زیاد است. الان هم بعضی از افراد نام خودشان را مطرح کرده و در حال لابی هستند.

در این هفته وزیر میراث فرهنگی از اجرایی شدن حساب‌های اقماری گردشگری خبر داد و گفت: برای بررسی نهایی فازهای مطالعاتی و پایلوت حساب‌های اقماری گردشگری در خصوص فاز اجرایی این سیستم، دستورهای لازم صادر و تصمیم‌گیری نهایی انجام شد. یکی از موضوعاتی که دنیا به سمت آن رفته، استفاده از هوش مصنوعی است. پیش‌بینی ما این است که در جریان هوشمندسازی فعالیت‌ها در صنوف مختلف، بسیاری از کسب و کارها دچار تغییر شوند. با این حال صنعت گردشگری تنها صنعتی است که در فرآیند هوشمندسازی نیز رونق خود را حفظ می‌کند.

مونسان بیان کرد: به دنبال اقدامات انجام شده با سازمان جهانی جهانگردی، سازمان برنامه و بودجه، مرکز آمار و بانک مرکزی، شرایط لازم برای پیاده‌سازی و استقرار حساب‌های اقماری گردشگری فراهم شده است.

در این هفته همچنین خشایار نیکزادفر مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی از گرفتن سند یک هتل در مشکین‌شهر که از سال ۸۰ در تملک شهرداری بود، خبر داد.

وی گفت: در سال‌های گذشته برخی از این اموال در اختیار دستگاه‌های دیگر بود. اکنون قانونگذار برای بازپس‌گیری این اموال پیگیر است و در این خصوص با وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به نقاط مشترک خوبی رسیده‌ایم. این هتل در ابتدا و زمان جنگ به دلیل عدم وجود بیمارستان در مشکین‌شهر، در اختیار وزارت بهداشت بود و پس از آن در سال ۸۰ به شهرداری تحویل داده شد.

در این هفته همچنین رئیس پایگاه میراث تاریخی بندر کنگ بیان کرد: پرونده ثبت جهانی بندر کنگ تا سه سال دیگر مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت چرا که به تازگی این پرونده به معاونت میراث فرهنگی برای تکمیل و ارسال به فهرست پیشنهادی یونسکو تحویل داده شده است.

ایوب زارعی شهردار بندر کنگ در این باره گفت: در بافت تاریخی بندر کنگ اکنون سه خانه برای بومگردی تجهیز شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. ما نمی‌خواهیم گردشگر بی‌کیفیت وارد بافت شود بلکه باید کنترل شده باشد تا مردم آسیب نبینند، بنابراین هر کسی می‌خواهد بومگردی راه بیندازد، باید آموزش ببیند. همچنین در صدد هستیم تا تعاملی با شهرداران شهرهای اطراف برقرار کنیم.

این هفته خبر رسید که چهل و چهارمین جلسه کمیته میراث جهانی یونسکو پس از وقفه‌ای یکساله به دلیل بیماری کرونا با میزبانی چین از ۲۵ تیر تا ۹ مرداد برگزار می‌شود. در این جلسه دو پرونده منطقه اورامانات و راه‌آهن سراسری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در این هفته همچنین نشست مجازی بیمه راهنمایان گردشگری برگزار شد.

در این نشست محسن حاجی سعید رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری گفت: اکنون بیمه راهنمایان از یک آرزو به یک دستاورد تبدیل شده است؛ این خواسته در هیئت مدیره چهارم کانون راهنمایان گردشگری به عنوان اولین خواسته محقق شد. ما در این رابطه مشکلات زیادی داشتیم. در سال ۹۹ منتظر بودیم که در بودجه برای پوشش بیمه اقدام شود ولی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ متوجه شدیم که دولت دوباره این بودجه حمایتی را حذف کرده به همین دلیل مجدداً مجبور شدیم دادخواهی را نسبت به وزارت میراث فرهنگی انجام دهیم. در بودجه ۱۴۰۰ تا آخرین روزهای سال ابهام داشتیم که بالاخره این ردیف بودجه اختصاص پیدا کرد یا نه تا اینکه در نهایت بدون هیچ رأی مخالفی برای بودجه ۱۴۰۰ توانستیم دولت را مکلف کنیم که از راهنمایان حمایت کند.