رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: این سازمان، ۲۰ پروژه همکاری پژوهشی و فناورانه با جهاد دانشگاهی در بخش معدن و صنایع معدنی در حال اجرا دارد. بیش از ۶۰ درصد پروژه ها به قرارداد تبدیل شده و در حال اجراست.

وجیه الله جعفری در جلسه با رئیس جهاد دانشگاهی و رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: باید همزمان با واردات تکنولوژی از خارج، با در نظر گرفتن صرفه اقتصادی، اقدام به انتقال دانش فنی آن کرده و پس از بومی سازی و تولید محصولات، ساز و کارهایی نیز برای مصرف محصولات در صنایع اتخاذ کنیم تا محصولات تولیدی با توجیه استفاده در زمان تحریم، در انبارها دپو نشود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با تاکید بر ضرورت حمایت از سازندگان پس از بومی سازی تجهیزات و قطعات گفت: اگر حمایت پس از ساخت نباشد، سازندگان دچار مشکل می شوند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه بومی سازی از جمله وظایف ایمیدرو به عنوان سازمان توسعه ای است، تصریح کرد: نگاه توسعه در کشور تنها ایجاد کارخانه نیست بلکه ایجاد دانش برای طراحی کارخانه است.

جعفری با اشاره به اینکه در بخش پژوهش به دنبال تحقیقات کاربردی و نه کتابخانه ای هستیم، بیان داشت: در اثربخشی تحقیقات مورد حمایت ما باید در مجموعه مورد نظر مشهود باشد و بخشی از مشکلات فعلی را برطرف کند.

وی ادامه داد: شرکت های بزرگ معدنی و صنایع معدنی همچون فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، در جهت حمایت از ساخت داخل در کشور اثر گذار هستند.

 

حمایت از جهاد دانشگاهی؛ جزو سیاست های ایمیدرو

رئیس هیات عامل ایمیدرو اظهار داشت: جهاد دانشگاهی با توجه به ارتباط با نخبگان و استادان و دانشجویان، می تواند حلقه ارتباطی محکمی را برای ایجاد هسته دانشی را در بخش معدن و صنایع معدنی ایجاد کند.

وی افزود: هر جا جهاد دانشگاهی در بخش معدن و صنایع معدنی حضور پیدا کند ما حمایت می کنیم و این ارتباط جزو سیاست های ما است. امیدواریم از فرصت ایجاد شده، به توسعه کشور کمک کنیم.

 

آماده همکاری به صورت حرفه ای

حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی در این جلسه با بیان اینکه این نهاد در حوزه فنی مهندسی در گرایش های مختلف توانمندی مناسبی دارد، گفت: همواره تلاش کرده ایم با ایمیدرو ارتباط مناسبی برای اجرای پروژه ها داشته باشیم.

وی ادامه داد: خود را همراه و بازوی علمی و فناوری و اجرایی در حوزه تولید فناوری می دانیم و آماده همه گونه همکاری به صورت کاملا حرفه ای هستیم.

طیبی برای توسعه فناوری در کشور پیشنهاد داد: یکی از راهکارها، این است که فناوری های وارد شده را به صورت مهندسی معکوس کنیم و همزمان در پروژه های جدید، امتیاز انتقال تکنولوژی بگیریم.

وی ادامه داد: آخرین فناوری ساخته شده توسط جهاد دانشگاهی، ساخت بزرگترین الکتروفیلتر خاورمیانه و سومین در دنیا با دانش صد درصد ایرانی برای کارخانه گندله سازی سه چاهون است که به تازگی افتتاح شد. به گفته وی، یکی دیگر از اقدامات انجام شده، ساخت پیشرفته ترین بخش قطار ملی مترو توسط این نهاد است.

 

۹٫۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری در استان کرمان

امیر خرمی شاد، معاون برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو در این جلسه با بیان اینکه تعدادی از معادن بزرگ کشور در استان کرمان واقع شده است، گفت: از سال ۹۳ تاکنون، ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در استان کرمان سرمایه گذاری شده که بخشی از آن، افتتاح شده و بخشی دیگر تا سال ۱۴۰۳ افتتاح می شود.

 

 روابط عمومی ایمیدرو