تهران – درآمد نیوز – معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری آبفای کشور گفت: ۲۸۹ پروژه آب و فاضلاب در سطح کشور پس از آغاز طرح یکپارچه‌سازی شرکت‌های آبفای شهری و روستایی با استفاده از پتانسیل‌های موجود و بدون احداث تاسیسات جدید در فرصت چند ماهه اخیر اجرا شده است.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، «حمیدرضا کشفی» افزود: بر اساس بررسی‌ها و آمار موجود، به دنبال یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب و تاکنون در سطح کشور با بهره‌گیری از پتانسیل‌های موجود تاکنون بیش از چهار هزار ۷۸۴ لیتر بر ثانیه (معادل ۱۵۰ میلیون متر مکعب در سال) برای جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۷۳۴ هزار نفر تامین شده است.
وی ادامه داد:اقدام هایی باهدف پیاده‌سازی این طرح شامل تشکیل کارگروه‌های تخصصی، برگزاری جلسه فوق‌العاده مجامع عمومی، تعیین تکلیف نیروی انسانی و تعیین تکلیف سهام، اموال و دارایی‌ها انجام شده است.
کشفی افزود: همچنین انتقال ردیف‌های اعتباری و طرح‌های شرکت های آب و فاضاب روستایی، انتخاب مدیران عامل شرکت‌های آب و فاضاب استانی، تهیه و ابلاغ چارت سازمانی شرکت‌های آب و فاضلاب استانی از دیگر اقدام‌های اجرا شده برای پیاده‌سازی این طرح یکپارچه‌سازی است.
معاون راهبری و نظارت بربهره برداری آبفای کشور، افزایش پتانسیل شرکت‌های آبفا را برای اجرای طرح‌های آبرسانی روستایی از اهداف مهم این طرح دانست و خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مزیت‌های یکپارچه‌سازی شرکت‌های آبفای شهری و روستایی، به اشتراک‌گذاری و استفاده حداکثری از تاسیسات و تجهیزات آبرسانی موجود، برای آبرسانی به مناطق مجاور این تاسیسات به خصوص روستاها است که تا پیش از فرایند تجمیع شرکت‌ها به دلیل تفکیک جغرافیایی حوزه ماموریت هر یک از دو شرکت، عملا امکان استفاده بهینه و حداکثری از این امکانات میسر نبود.
وی ادامه داد: ایده یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی در استان‌ها با هدف سازماندهی بهتر سازمان اداری بخش آب و فاضلاب، سرعت دادن به برنامه‌های آبرسانی روستایی، استفاده بهتر از امکانات موجود و منابع انسانی، ظرفیت‌های تخصصی و منابع مالی و در نهایت ارتقای کیفیت خدمات قابل ارائه به مردم از سال‌ها پیش مطرح شده و فراز و فرودهای بسیاری یافته بود.
کشفی افزود: هیات وزیران در نهایت در جلسه ۶ آذر ۱۳۹۸ به وزارت نیرو اجازه داد مطابق قوانین و مقررات و پس از تصویب مجامع عمومی شرکت‌های ذی‌ربط، این مهم را به سرانجام برساند که با این مصوبه بلافاصله اقدام لازم برای یکپارچه‌سازی دو شرکت آب و فاضاب استانی روستایی و شهری بر اساس برنامه زمان‌بندی آغاز شد.
به گزارش ایرنا،‌اجرای طرح یکپارچه‌سازی شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی که چندین سال درگیر نهادهای تصمیم گیری بود سرانجام امسال به نتیجه رسید و هدف از اجرای این طرح بهبود راندمان و رسیدگی بهتر به صنعت آب و فاضلاب بخش شهری و روستایی است.