نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به دلایل افزایش قیمت مرغ در بازار گفت: در این حوزه احتکار خانگی در حال انجام است.

حبیب اسدالله نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ستاد تنظیم بازار درخواست ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی برای بهمن ماه را کرده بود، گفت: این میزان جوجه‌ریزی انجام شده و با توجه به نیاز کشور نباید کمبودی در حوزه تأمین مرغ وجود داشته باشد.

‌وی با اشاره به افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر افزود: مردم نگران افزایش شدید قیمت مرغ هستند و به همین جهت میزان خریدها و تقاضا به شدت افزایش پیدا کرده و در واقع نوعی احتکار خانگی صورت می‌گیرد.

‌اسدالله نژاد با اشاره به اینکه بسیاری از واحدها نیز اقدام به عرضه مرغ به صورت قطعه بندی کرده‌اند، گفت که این مسئله نیز باعث افزایش قیمت شده؛ به خاطر اینکه حاشیه سود این واحدها بسیار بالاست و گاهاً مرغ دولتی هم وارد این چرخه می‌شود.

‌این فعال بخش خصوصی همچنین با بیان اینکه از دیگر دلایل افزایش قیمت مرغ عرضه آن به دو نرخ آزاد و دولتی است، ادامه داد: این مسئله باعث افزایش سود جویی هم در توزیع پس از کشتار و هم در توزیع صنفی شده است ضمن اینکه نظارتی بر روند عرضه مرغ به واحدهای صنفی و از واحدهای صنفی به مصرف کننده وجود ندارد و این مسئله نیز چالش‌های زیادی را به وجود آورده است.

‌این فعال بخش خصوصی تأکید کرد که با وجود افزایش سهم نهاده‌های دامی برای مرغداران؛ همچنان قیمت تمام شده تولید بالاتر از نرخ مصوب آن است و زمانی که ستاد تنظیم بازار پذیرفته بود قیمت تمام شده تولید بالاتر از نرخ مصوب است باید اقدام به اصلاح این قیمت می‌کردند و آن را موکول به بعد از عید نمی‌کردند چرا که این مسئله اجحاف و ظلم فاحش به مرغدار هست و زیان ناشی از این تصمیم یک سویه و غلط از توان مرغداران خارج هست و باعث می‌شود انگیزه تولیدکنندگان کاهش پیدا کند و در مقاطع بعدی با کاهش تولید مواجه باشیم.