تهران- درآمد نیوز – وزیر نیرو گفت: ۲۶ میلیارد متر مکعب آب بدون نمک زدایی به سه استان هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان از محل آب دریای خلیج فارس تخصیص یافت که صرف خنک کردن برج های خنک کننده نیرگاه‌ها، آبزی پروری و غیره خواهد شد.

«رضا اردکانیان» امروز (پنجشنبه) در آیین بهره‌برداری از مرحله نخست طرح ملی انتقال آب خلیج‌فارس به مناطق کویری کشور که به صورت ویدئو کنفرانس با حضور رییس‌جمهوری برگزار شد، افزود: وزارت نیرو از ابتدای امسال قطار پویش «هر هفته الف- ب- ایران» را به راه انداخت که امروز وزارت صنعت، معدن و تجارت همراه با بخش خصوصی فعال، لوکوموتیو دیگر قدرتمند آن هستند.
وی بیان‌ کرد: امروز شیرین‌سازی آب دریا یکی از پروژه‌های مهم در جهان محسوب می‌شود، به طوری که ۷۵ درصد نمک زدایی‌ها در منطقه ما انجام شده، بیش از ۸۵۰ آب شیرین کن در خلیج فارس مشغول فعالیت است که ۲۵ مورد آنها آب شیرین کن‌های بزرگ با ظرفیت بیش از ۱۰۰ هزار متر مکعب هستند و پروژه امروز نیز از همین پروژه هاست.
اردکانیان ادامه داد: از حدود ۶۷ سال پیش در این منطقه نمک زدایی از آب در کشورهای همسایه انجام می شد و امروز به دلیل دستیابی به فناوری، امکان اقتصادی کردن چنین طرح ها و پروژه هایی وجود دارد.
وی گفت: در دولت «تدبیر و امید» مطالعه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به ۱۷ استان کشور آغاز شد که اکنون به انتها رسیده، ۱۷ استانی که سالیانه ۶۰ میلیارد متر مکعب مصرف آب سطحی و زیرزمینی دارند که دو میلیارد متر مکعب آن در بخش صنعت مصرف می‌شود.
وزیر نیرو اضافه کرد: مطابق برنامه توسعه ۳۰ ساله، مصرف آب در بخش صنعت در این استان‌ها به بیش از سه میلیارد متر مکعب افزایش خواهد داشت و محاسبات نشان داده سالیانه ۹۵۰ میلیون متر مکعب برای مصارف خود کمبود خواهند داشت و به همین دلیل، استفاده از آب دریا یکی از روش‌های تاثیرگذار خواهد بود.
این خبر در حال تکمیل است …