کشور ایالات متحده امروزه دارای ۱۲ بانک مرکزی ناحیه‌ای است که به عنوان بازوهای سیستم بانکی این کشور به شمار می‌روند و به مجموع آنها «فدرال رزرو» گفته می‌شود، اما فدرال رزرو چیست و چگونه کار می‌کند؟

 به گزارش درآمد نیوز، شاید تاکنون عنوان فدرال رزرو را که برای بانک مرکزی ایالات متحده استفاده می‌شود، شنیده باشید و از خود پرسیده باشید که سیستم بانکی ایالات متحده چگونه کار می‌کند. در این گزارش به این پرسش پاسخ داده می‌شد که مدل بانک مرکزی در ایالات متحده و نحوه تاثیرگزاری آن بر سیاست‌های پولی و مالی این کشور به چه شکلی است.

فدرال رزرو چیست؟

فدرال رزرو یا فد به معنی «ذخیره فدرال» بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا است که در سال ۱۹۱۳ با هدف نظارت بر عملیات بانکی در این کشور تاسیس شد. این بانک با تصویب لایحه فدرال رزرو در سال ۱۹۱۳ در پاسخ به رشته بحران‌های مالی ای تشکیل شد که نیاز به کنترل مرکزی سیستم پولی را نشان داد.

بانک فدرال رزرو سنت لوئیس در سال ۱۹۲۴ (به تله کابین ها در گوشه سمت چپ پایین تصویر توجه کنید)

مردانی که بانک های تازه تاسیس فدرال رزرو را هدایت می کردند

اولین هیات مدیره ذخیره فدرال

نظام فدرال رزرو به ۱۲ بانک مرکزی ناحیه ای تقسیم شده که به عنوان بازوهای عملیاتی سیستم بانک مرکزی محسوب می‌شوند. در هر ناحیه ای دارای یک بانک مرکزی (فدرال رزرو) است. برخی از این بانک‌ها در سایر شهرهای حوزه فعالیت خود، شعباتی نیز دارند.

هر یک از این بانک‌ها علاوه بر اینکه وظایفی را برای سیستم بانک مرکزی، به عنوان یک کل، انجام می‌دهد، برای بانک‌های موجود در ناحیه خود نیز به عنوان موسسه سپرده پذیر عمل می‌کنند.

هیات مدیره فدرال رزرو در سال ۱۹۱۷

سه بانک فدرال رزرو بزرگ، بر اساس معیار دارایی‌های کل، به ترتیب عبارت اند از بانک مرکزی نیویورک، شیکاگو و سان فرانسیسکو. این سه بانک بر روی هم بیش از ۵۰ درصد از دارایی‌های کل نظام فدرال رزرو را تشکیل می‌دهند.

از آنجا که بسیاری از بزرگترین بانک‌های ایالات متحده آمریکا و بانک‌های بین المللی در نیویورک واقع شده اند، به همین دلیل بانک مرکزی نیویورک، به طور معمول به عنوان مهم ترین بانک فدرال رزرو محسوب می‌شود.

ریاست بانک مرکزی آمریکا

کمیته بازار باز فدرال رزرو سیاست‌های پولی را تعیین می‌کند. این کمیته متشکل از ۱۲ عضو است که ۷ تن از آن‌ها برای مدت ۱۴ سال توسط رییس‌جمهور ایالات متحده آمریکا منصوب می‌شوند. به این ترتیب که هر دو سال و در ژانویه یکی از این اعضاء که دوره‌اش به پایان رسیده جای خود را به کسی می‌دهد که به پیشنهاد رییس‌جمهور و تایید سنا انتخاب می‌شود.

۵ عضو دیگر شامل رییس فدرال رزرو نیویورک (که عملیات بازار باز در آنجا انجام می‌گیرد) و چهار رییس فدرال رزروهای منطقه‌ای دیگر هستند که به صورت دوره‌ای از میان ۱۱ فدرال رزرو منطقه‌ای باقی‌مانده انتخاب می‌شوند.

رییس‌جمهور از میان این ۷ نفر یک نفر را به عنوان رییس فدرال رزرو و یک نفر را به عنوان نایب رییس برای یک دوره چهار ساله انتخاب می‌کند. هیات مدیره فدرال رزرو، رییس و نایب رییس هر یک از مناطق ۱۲ گانه را انتخاب می‌کنند.

اولین و آخرین رییس فدرال‌رزرو

اولین رییس فدرال‌رزرو چارلز سامنر نام دارد. او اولین فردی است که به ریاست فدرال‌رزرو تکیه زد. او که حقوق خوانده بود، پیش از تصدی این سمت در مقام وزیر تجارت و فرمانداری ماساچوست حضور داشت و سپس با معرفی «وود رو ویلسون»، رییس‌جمهور وقت در آگوست ۱۹۱۴ به جایگاه ریاست رسید و در سال ۱۹۱۶ آن را ترک کرد.

هم‌ اکنون ریاست فدرال رزرو را جروم اچ. پاول بر عهده دارد. جروم اچ. پاول ۶۴ ساله، جمهوری‌خواه و دانش‌آموخته رشته علوم سیاسی دانشگاه پرینستون است. وی مدرک حقوق خود را نیز در سال ۱۹۷۹ میلادی از دانشکده حقوق جورج‌تاون دریافت کرد. پاول سال‌ها در شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانکی مانند «دیلون» و «کارتیل» در رده‌های مدیریتی فعالیت کرده‌است.

منبع درآمد فدرال رزرو

منبع اصلی درآمد فدرال‌رزرو مربوط به طیف وسیع اوراق بهاداری است که دولت ایالات متحده به فروش می‌رساند. سایر منابع درآمدی شامل سپرده‌گذاری‌های ارزی و همچنین خدمات اعتباری و بانکی به سایر موسسات است. پس از آنکه از این طریق فدرال‌رزرو هزینه‌های خود را تامین می‌کند، مابقی درآمد آن به خزانه ایالات متحده واریز می‌شود.

نحوه عملکرد

از سال ۱۹۱۳ که قانون فدرال‌رزرو به تصویب رسید، موضوع تنظیم سیاست پولی آمریکا بر عهده این نهاد مهم مالی قرار گرفت. فدرال‌رزرو سه ابزار مهم سیاست پولی کشور را کنترل می‌کند؛ عملیات بازار آزاد، نرخ بهره و ذخیره پولی از جمله موضوعاتی است که تحت کنترل فدرال‌رزرو قرار دارد.

فدرال‌رزرو نیز از طریق وام‌های بین‌بانکی که ارائه می‌دهد، میزان ذخایر بانکی و موسسات مالی را نیز تحت کنترل دارد. هرگونه اتفاقی در خصوص نرخ بهره در صندوق فدرال رخ دهد، باعث زنجیره‌ای از وقایع می‌شود که بر سایر نرخ‌های بهره کوتاه‌مدت و ارزهای خارجی و حساب‌های بلندمدت اثر می‌گذارد و در عمل طیف وسیعی از اقتصاد از جمله اشتغال و حتی قیمت کالاها و خدمات نیز متاثر از این نرخ بهره است؛ اما یک نهاد بسیار مهم در بدنه فدرال‌رزرو برای تعیین و کنترل فرایندهای مالی کمک فراوانی می‌کند.

طبق قانون فدرال‌رزرو، هیات‌مدیره و بانک‌های ذخیره مناطق موظف هستند که به‌ صورت سالانه گزارش‌های خود را به کنگره ارسال کنند و عملکرد سیستم فدرال‌رزرو را در طول یک سال و بودجه‌های مصوب سال جاری را با جزییات شرح دهند. همه این گزارش‌ها با جزئیات کامل در سایت فدرال‌رزرو موجود است. فدرال‌رزرو به‌ عنوان بانک مرکزی آمریکا، یک رسالت اساسی و مهم را برای خود در نظر گرفته و آن تقویت ثبات، یکپارچگی و کارایی سیستم‌های پولی، مالی و پرداختی کشور و همچنین ارتقای عملکرد اقتصادی کشور است.

هیات‌مدیره فدرال‌رزرو اصلی‌ترین وظیفه خود را ارتقای سیاست‌های اقتصادی صحیح، نظارت، حمایت از مصرف‌کننده، سیستم‌های پرداخت و به‌خصوص پرداختن به خطراتی است که ممکن است سیستم مالی کشور را تهدید کند.

وظایف سیستم بانکی فدرال رزرو

چهار وظیفه عمده فدرال رزرو عبارت‌اند از:

۱. هدایت سیاست پولی

۲. سرپرستی و نظارت بر نهادهای سپرده پذیر

۳. حفظ ثبات نظام مالی

۴. ارائه خدمات پرداخت و سایر خدمات مالی به دولت آمریکا، بخش دولتی، موسسات مالی و سایر موسسات رسمی خارجی.

اختیارات سیستم بانکی فدرال رزرو

۱. تسهیل سیاست‌های پولی

فدرال رزرو مسئول به حداکثر رساندن اشتغال و کنترل تورم است. هر دوی اینها به رشد اقتصادی گره خورده و از طریق سازوکارهای نرخ بهره مدیریت می‌شوند. تصمیمات مربوط به نرخ بهره که توسط فدرال رزرو اتخاذ شده است عواقب گسترده ای دارد که بر همه افراد یک اقتصاد تاثیر می‌گذارد.

نقش بانک منطقه ای این است که اطمینان حاصل کند که همه موسسات سپرده گذاری، مانند بانک‌ها و اتحادیه‌های اعتباری، می‌توانید با نرخ تخفیف به پول نقد دسترسی پیدا کنید. آنها همچنین تحقیقات و داده هایی را برای کمک به FOMIC و بانک فدرال برای درک شرایط اقتصادی در مناطق مربوطه ارائه می‌دهند.

۲. نظارت بر نهادهای عضو

عملکرد ثانویه بانک های منطقه ای فدرال رزرو که بر نهادهای عضو عضو شعبه آنها نظارت دارند. بانک‌های منطقه ای به طور معمول حسابرسی‌ها، آزمایش‌های استرس را بررسی می‌کنند و ثبات هر یک از اعضا و سیاست‌های اعتباری آن را کنترل می‌کنند.

فدرال رزرو سعی می‌کند از شرایطی که بانک‌های عضو وام‌های احتکاری را تامین می‌کنند، جلوگیری کند که این امر می‌تواند منجر به تحریف قیمت دارایی یا حباب شود. بانک فدرال همچنین اطمینان حاصل می‌کند که هر بانک نسبت ذخیره مناسب یا نسبت سپرده هایی را که باید به عنوان پول نقد نگهداری شود، نگه دارد.

اگر یک بانک عضو این سیاست‌ها را نقض می‌کند، به او اخطار و زمان داده می‌شود تا مسئله را برطرف کند. اما در صورت ادامه مسئله، شورای حکام می‌تواند اقداماتی را در جهت تعلیق موقت بانک عضو از کلیه تسهیلات اعتباری بانک فدرال انجام دهد، که به طور قابل توجهی قابلیت‌های عملیاتی آن را مختل می‌کند.

۳. خدمت به دولت

فدرال رزرو به عنوان یک بانک مرکزی از امتیاز چاپ پول ملی برخوردار است. امروز ارز از طریق سیستم‌های رایانه ای چاپ می‌شود. واحد پول ایالات متحده در صلاحیت وزارت خزانه داری ایالات متحده است، که باعث می‌شود هر دو موسسه همکاری نزدیک داشته باشند.

به جای واریز پول دولت به حساب در بانک‌های تجاری، تمام حساب‌های بانکی عامل خزانه داری ایالات متحده و همچنین معاملات آن از طریق فدرال رزرو انجام می‌شود. اساساً، فدرال رزرو به عنوان بانک خزانه داری ایالات متحده عمل می‌کند. بعلاوه، بانکهای عضو از سهام خود در شعب منطقه ای فدرال رزرو خود سود می‌گیرند. از آنجا که فدرال رزرو یک سازمان انتفاعی نیست، هر درآمد حاصل از ذخایر خود پس از تقسیم سود نیز به خزانه داری تعلق می‌گیرد.

۴. سرویس دهی به موسسات سپرده گذاری

باید گفت فدرال رزرو همچنین به عنوان یک زیرساخت اصلی برای سیستم بانکی تجاری عمل می‌کند. فدرال رزرو مرکز اصلی پاکسازی تمام چک هایی است که از طریق آمریکا انجام می‌شود. این بدان معناست که بانک مرکزی سالانه متولی دریافت و تغییر مسیر میلیاردی چک است.

از سوی دیگر، فدرال رزرو از طریق سیستم الکترونیکی خود کلیه مسیریابی نقل و انتقالات سیم را انجام می‌دهد. این امر آن را به مکانیزم کلیدی برای فعالیت های مالی روان کشور تبدیل می‌کند. سرانجام، بانک فدرال همچنین در دوره‌های افزایش تقاضا با پول نقد فیزیکی به سپرده گذاران خود خدمات می‌دهد.

آیا فدرال رزرو یک نهاد مستقل است؟

مرکز تحقیقاتی «گلوبال ریسرچ» به نقل از وبسایت فدرال رزرو، آن را یک بانک مرکزی مستقل می داند زیرا نیازی نیست تا تصمیماتش به وسیله رییس جمهور و هر فرد اجرایی و قانونگذاری دیگری در دولت تایید شود، از کنگره نیز برنامه بودجه‌ای دریافت نمی‌کند و دوره های مدیریتی در فدرال رزرو ممکن است چند دوره ریاست جمهوری و کنگره نیز طول بکشد.

این وبسایت مدعی است که درآمدهای این نهاد نیز از طریق سود بازار آزاد در آمریکا تامین می شود و بعد از پرداخت هزینه ها، مابقی را به خزانه‌داری آمریکا باز می‌گرداند.

ساختمان اصلی فدرال رزرو در واشینگتن دی‌سی

پایگاه اطلاع‌رسانی فدرال رزرو

طبق قانون فدرال‌رزرو، هیات‌مدیره و بانک‌های ذخیره مناطق موظف هستند که به‌ صورت سالانه گزارش‌های خود را به کنگره ارسال کنند و عملکرد سیستم فدرال‌رزرو را در طول یک سال و بودجه‌های مصوب سال جاری را با جزییات شرح دهند. همه این گزارش‌ها با جزییات کامل در سایت فدرال‌رزرو موجود است.

وبسایت فدرال رزرو