ساری – درآمدنیوز – مدیرکل دفتر اقتصادی استانداری مازندران گفت : واحدهای صنفی شامل خدماتی و توزیعی استان که از شیوع ویروس کرونا خسارت دیدند تاکنون سه هزار میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت دریافت کردند.

مهدی گلچوب روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا اواخر بهمن ماه سال گذشته تا کنون در مجموع حدود چهار هزار و ۹۲۶ واحد صنفی در استان مازندران تسهیلات کرونایی با نرخ ۱۲ درصد دریافت کردند.

وی اضافه کرد: در این واحدها توزیعی و خدماتی حدود ۲۱ هزار نفر مشغول به کار بودند که به ازاء هر کارگر در بین ۷۰ تا ۱۲۰ میلیون ریال تسهیلات با نرح ۱۲ درصد و با زمان استراحت یک تا شش ماهه پرداخت شد.

مدیرکل دفتر اقتصاد استانداری مازندران واحدهای صنفی مشمول را  شامل مواد غذایی، تالار های پذیرایی، رستوران، پوشاک و البسه و کیف و کفش اعلام کرد و گفت که شهرستان های آمل و عباس‌آباد  بیشترین دریافتی تسهیلات کرونایی استان را به خود اختصاص دادند.

گلچوب شرط دریافت تسهیلات کرونایی برای واحدهای صنفی ، تولیدی و صنعتی خسارت دیده از کرونا را ثبت‌نام در سایت وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و در قالب طرح کارا دانست.

وی خاطرنشان کرد: براساس آخرین آمار ۲۰ هزار و ۵۲۴ واحد تولیدی صنعتی، توزیعی و خدماتی استان مازندران حدود پنج هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال تسهیلات ویژه کرونا را دریافت کردند که این تسهیلات برای حمایت از ۴۴ هزار و ۶۶۰ مورد اشتغال فعال این واحدها در اختیار کارآفرمایان قرار گرفت.

بر اساس برآوردهای اولیه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مازندران میزان خسارت کرونا فقط به بخش‌های اقتصادی استان حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال است که طبق اظهارنظر رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران حدود ۹ هزار میلیارد ریال از این خسارت ها به بخش صنایع و اصناف بود.

کرونا نخستین بار سی ام بهمن ماه سال ۹۸ با شناسایی ۲ بیمار از شهرستان بابل در استان مازندران شیوع یافت و این استان تاکنون پیک دو موج از این ویروس را پشت سر گذاشت و  در هفته جاری نیز در پیک موج سوم ویروس کرونا قرار دارد و در شرایط فعلی یک هزار و ۲۲۱ بیمار با علایم ویروس کرونا در بیمارستان های دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل بستری هستند.

براساس اعلام وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی مقابله با کرونا چهار شهرستان آمل، ساری، رامسر و سوادکوه شمالی در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند که محدودیت های کرونایی شامل تعطیلی تمام مشاغل چهارگانه به جز مشاغل سطح یک اعمال شده است.