بازار سرمایه در روند صعودی خوبی قرار داشت تا اینکه روز گذشته در ریزشی بی‌سابقه به گفته فعالان بورسی، ۶۵ هزار واحد کاهش یافت و به زیر دو میلیون واحد رسید. این اتفاق موجب تعجب بسیاری از سرمایه‌گذاران در این بازار شد، نوسانات شاخص در روزهای گذشته هم نگرانی‌هایی را به‌وجود آورده بود اما کسی […]

بازار سرمایه در روند صعودی خوبی قرار داشت تا اینکه روز گذشته در ریزشی بی‌سابقه به گفته فعالان بورسی، ۶۵ هزار واحد کاهش یافت و به زیر دو میلیون واحد رسید. این اتفاق موجب تعجب بسیاری از سرمایه‌گذاران در این بازار شد، نوسانات شاخص در روزهای گذشته هم نگرانی‌هایی را به‌وجود آورده بود اما کسی فکرش را نمی‌کرد که بازار سرمایه با چنین موقعیتی روبه‌رو شود. حالا سوالات زیادی برای مردم و سرمایه‌گذاران خرد و کلان پیش آمده که آن هم مربوط به آینده این بازار است.

  روز گذشته شاخص کل بورس بیش از ۶۵ هزار واحد سقوط کرد که به گفته فعالان بازار این میزان سقوط بی‌سابقه بوده است.‌ این سقوط بازار را چطور تحلیل می‌کنید؟

واقعیت این است که بازار سرمایه آینه و دماسنج در اقتصاد محسوب می‌شود، خاصیت بازار سرمایه در همه کشورها و اقتصادها این است که نقطه محکی برای سیاست‌هایی باشد که دولت در پیش می‌گیرد و نظراتی که اعلام می‌شود، اگر نظرات مثبت باشد بازار سرمایه با رشد به آن رای مثبت می‌دهد و اگر نظرات منفی باشد بازار با ریزش و نگرانی در برابر آن تصمیم، رای منفی می‌دهد. مجموعه تصمیمات دولت در چند روز گذشته بسیار نامناسب بوده است. تصمیماتی مانند اعلام فروش نفت، ارز یا سکه و مساله بعد مخالفت وزارت نفت با خصوصی‌سازی آن هم خصوصی‌سازی بدلی و نه چندان واقعی از طریق ETFو دارایی دوم است که باعث شد بازار با ریزش مواجه شود. واقعیت این است آن چیزی که ما در این دو روز در بازار می‌بینیم، واکنش به تصمیمات نادرست اخیر بوده است.

 قرار شده در اولین چهارشنبه شهریور ماه (پنجم شهریور) همزمان با هفته دولت، صندوق دارا دوم در بورس عرضه شود. آیا این اتفاق می‌تواند تاثیر مثبتی در بازار بگذارند؟

موضوع اساسی این است که بازار باید این اطمینان را پیدا کند که دولت همچنان می‌خواهد از مسیر بازار سرمایه پیش برود، متاسفانه در یک ماه اخیر بیشتر نگاه دولت به انتشار اوراق، افزایش نرخ بهره و اوراق ارزی بوده است،‌ این در حالیست که دولت دارایی‌هایی زیادی دارد و می‌تواند با مثبت نگه داشتن بازار سرمایه و حمایت از آن به راحتی و بدون ایجاد کسری بودجه شدید برای دولت‌های بعدی و تورم، مشکلات خودش را حل کند. در حال حاضر امیدواریم دولت به سیاست‌هایی برگردد که در فصل بهار داشت و با کاهش نرخ سود بانکی و فروش دارایی‌های خود که در آن زمان با استقبال خوبی مواجه شد. استقبالی که از شستا و دارایی یکم صورت گرفت، نشان داد که بازار سرمایه یک نسخه کم هزینه و کم‌بهره برای دولت در جبران مشکلات و همچنین رشد اقتصادی است. امیدوارم دولت در تصمیمی که امروز اعلام می‌کند ثابت قدم باشد. متاسفانه مجموعه سیاست‌های وزارت نفت در طول هشت سال گذشته به نفع بخش خصوصی نبوده در حالی‌که نفت می‌توانست امروز به یک موتور توسعه‌ای درون‌زا تبدیل شود و پروژه‌های بسیار زیادی را با کمک مردم اجرا کند، اما نگاه وزارت نفت به خارج از کشور و بازی ندادن بخش خصوصی و مردم باعث شده امروز شاهد این باشیم که حتی در بدنه خود وزارت نفت نارضایتی بسیار زیادی به وجود آید و همین انعکاس ناتوانی باعث شود تا بازار سرمایه و به‌ویژه پالایشگاه‌ها به‌عنوان بزرگترین بنگاه‌های اقتصادی هم دچار مشکلات شوند. ما باید به اقتصاد مقاومتی، واگذاری اقتصاد به مردم و واگذاری واقعی سهام پالایشگاه‌ها به مردم و سهام‌دار شدن آنها برگردیم تا مردم بتوانند این بنگاه‌ها را مدیریت کنند. اگر این کار در هشت سال گذشته انجام می‌شد قطعا بخش نفت وضعیت بهتری داشت و تحریم‌ها هم نمی‌توانست تاثیری در آن داشته باشد. متاسفانه شرایط در حوزه نفت،‌ گاز، پتروشیمی و معدن در حال حاضر به نفع بخش خصوصی نیست.

  تکذیب انتشار صندوق ETF ای که اعلام شده چه اثر منفی‌ای در بازار خواهد گذاشت؟

به هر حال واکنش بازار است که خودش را نشان می‌دهد، یعنی بازار به خودی خود قضاوت پیشاپیشی انجام نمی‌دهد و منتظر می‌ماند تا ببیند آیا سیاست دولت سیاست خوبی است یا نه. اگر سیاست خوبی باشد آن را با حمایت و رشد خودش تایید می‌کند و اگر سیاست، سیاست بدی باشد با ریزش خودش آن را نشان می‌دهد. درواقع باید منتظر باشیم ببینیم که عملا برآیند این نظرات در بازار چگونه خواهد بود.

  به‌نظر شما این اتفاق‌ها بر کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه تاثیرگذار است؟

بسیار زیاد؛ شاید در همین دو روزه خیلی از سهامداران ناامید شدند یا رویکرد منفی نسبت به بازار پیدا کردند، زمانی که می‌بینند بازار سرمایه با این قدرت می‌تواند از اقتصاد، مردم و دولت حمایت کند ولی دولت به فکر انتشار اوراق ارزی یا  سکه‌ای است که بهره کمرشکنی را به دولت‌های آتی تحمیل می‌کند، این نوع مسائل باعث ناخرسندی اقتصاد می‌شود و مسبب این است که فکر کنیم دولت قصد دارد اقتصاد را با هزینه‌های گران اداره کند و این به نفع هیچ‌کس نیست.

  با توجه به روند موجود بازار سرمایه را در هفته آتی چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

بازار در حال حاضر در فاز اصلاح و استراحت است و دو میلیون واحد نوسان خواهد کرد. انتظار دارم در دو سه هفته آینده بازار با ارزیابی سیاست‌ها و اتفاقات حول و حوش همین دو میلیون واحد نوسان داشته باشد. ممکن است چند روزی مثبت یا منفی باشد، اما طی هفته‌های آینده در همین حدود باقی خواهد ماند.

  اگر دولت حمایتی که در ابتدا از بازار سرمایه داشت، باز هم داشته باشد باز این بازار می‌تواند نقدینگی بیشتری جذب ‌کند؟

بازار منتظر این است که دولت دارایی‌های خودش را به صورت واقعی عرضه کند. دولت دارایی‌های زیادی در بخش معدن، گاز، نفت، پتروشیمی و حمل و نقل دارد، اگر بپذیرد که نرخ بهره را کاهش دهد و نگاه خودش را از انتشار اوراق‌ قرضه به طرف فروش دارایی‌ها و املاک برگرداند قطعا خبر خوبی برای اقتصاد است؛ چون هم دولت کوچک خواهد شد هم کسری بودجه کمتر می‌شود و هم تامین کسری بودجه به سهولت بیشتری انجام می‌گیرد.