قم – درآمد نیوز – سرپرست معاونت امور حقوقی و امور مجلس و استان های وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه نرخ صدور پروانه بهره‌برداری واحدهای صنعتی کشور نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته هشت درصد افزایش یافته است.

درآمد نیوز – احمد انارکی محمدی روز سه شنبه در حاشیه بازدید از شهرک صنعتی شکوهیه قم و افتتاح چند طرح صنعتی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: در این مدت بالغ بر پنج هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی به بهره برداری رسیده و اشتغال صنعتی نیز ۲۸ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به ایجاد بالغ بر ۱۰۷ هزار اشتغال صنعتی گفت: از لحاظ سرمایه گذاری نیز ۳۰۰ درصد رشد داشتیم و علت آن نیز این است که ۲۸ طرح بزرگ داریم یعنی یک هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری جدید در صنعت کشور اتفاق افتاده است.

وی اضافه کرد: امسال طرح های صنعتی بسیار بزرگی در کشور به بهره برداری رسیده و تا پایان سال نیز طرح های بالای ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیز شامل ۶۰ طرح است که مجدد به بهره برداری خواهد رسید.

معاون وزیر صمت موضوع رشد تولید واحدهای صنعتی را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: اکثر واحدهای صنعتی در ۲ یا ۳ شیفت کار می کنند یکی از مسائل ما در وزارت صمت تامین مواد اولیه واحدهاست خوشبختانه این واحدها نه تنها متوقف نشدند بلکه واحدهایی که راکد بودند نیز دوباره احیا می شوند.

محمدی تصریح کرد: ما تلاش می کنیم که بر اساس امکانات موجود مواد اولیه مورد نیاز واحدهای صنعتی کشور را با یک نظم خاص و شکل عادلانه ای توزیع کنیم که این هم نوید بخش رشد تولید است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: یکی از موضوع های مهمی که از سوی وزارت صمت و سازمان های صمت در هر استان از جمله قم و همچنین شرکت های صنعتی دنبال می شود موضوع احیای واحدهای راکد و نیمه فعال است.

وی افزود: امسال از مجموع ۹ هزار واحد صنعتی راکد و نیمه فعال موجود در کشور برای احیا و بهره برداری مجدد ۱۵۰۰ واحد هدف گذاری شده که طبق آخرین آمار این رقم بالغ بر ۱۲۰۰ واحد است و قم نیز هدف گذاری که داشته محقق شده است.

محمدی طرح ساخت داخل به عنوان یکی از طرح های تعریف شده از سوی وزارتخانه متبوع خود در راستای حمایت از تولید داخلی را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: هدف از اجرای این طرح، افزایش خوداتکایی صنعتی در کشور، افزایش نوآوری، کاهش وابستگی و افزایش عمق ساخت داخل است که بر اساس آن باید ۳.۲ میلیارد دلار داخلی سازی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: طبق آخرین گزارش ارائه شده از طرف مرکز ساخت داخل وزارت صمت خوشبختانه ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از هدفی که برای استان ها تعریف کرده بودیم محقق شده است.

معاون وزیر صمت همچنین خاطرنشان کرد: در مجموع با اتفاق هایی که در صنعت کشور افتاده موضوع رشد صنعتی را تا پایان سال محقق خواهیم کرد و این مسیر در آینده نیز تداوم پیدا می کند.

وی همچنین با اشاره به اهتمام وزارت صمت به مقوله مدیریت واردات کالا به کشور گفت: وزارت صنعت به دنبال این است که واردات کالاهای غیر ضروری، کالاهایی که ساخت داخل دارند و کالاهای مصرفی با دوام که امکان تامین آن در داخل وجود دارد را مدیریت کند.

وی گفت: در مجموع ما سیاست هایی که سیاست های محوری نظام است را در قالب اقتصاد مقاومتی درون زایی اقتصاد و برون گرایی که به رشد و توسعه و تعالی صنعتی منجر خواهد شد و نقش صنعت در توسعه اقتصادی نیز بیش از پیش نمود پیدا کند را دنبال می کنیم.

محمدی در پاسخ به سوالی در خصوص ترخیص پارچه های وارداتی از گمرک گفت: در مجلس شورای اسلامی و وزارت صمت جلسه های مختلفی داشتیم و تصمیم های خوبی نیز اتخاذ شده و تمرکز ما بر حمایت از تولید داخل است.

وی ادامه داد: مشکل های واحدهایی که درگیر مواد اولیه بودند نیر بررسی و برای آن راهکار استخراج شد و این مدیریت صورت گرفته باعث شد یک تعدادی از وارد کنندگان تصمیم گرفتند خودشان تولید کننده شوند.

 به مناسبت دهه مبارک فجر، سه واحد صنعتی با اشتغالزایی ۲۰۰ تن امروز با حضور وزیر اطلاعات، معاون امور استان های وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی،‌ استاندار و سایر مسئولان در شهرک‌های صنعتی قم به بهره‌برداری رسید.