بررسی صورت‌های مالی سه ماهه فولاد مبارکه نشان می‌دهد روند سودآوری، افزایش تولید و فروش این شرکت همچنان با قدرت ادامه دارد. با ثبت سود ۲۶.۷ همت، سود خالص «فولاد» در سه ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۹ درصد افزایش داشته است.

به گزارش درآمد نیوز به نقل از ایراسین، با انتشار صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای فولاد مبارکه می‌توان نشانه‌هایی از روند رو به جلوی این شرکت در سال جاری مشاهده کرد. مهم‌ترین اتفاق در صورت‌های مالی سال ۱۴۰۱ فولاد مبارکه، افزایش قابل توجه بهای تمام شده عملیاتی بود.

درآمد این شرکت در حالی در سال گذشته ۱۰ درصد رشد داشت که بهای تمام شده عملیاتی افزایش ۴۸ درصدی را تجربه کرد و همین مسئله به افت ۱۸ درصدی سود خالص این شرکت نسبت به سال ۱۴۰۰ منجر شد. اما در صورت‌های مالی سه ماهه، درآمدهای عملیاتی ۳۱ درصد و بهای تمام شده عملیاتی ۳۴ درصد افزایش داشته است. نزدیک شدن میزان رشد درآمد و بهای تمام شده با توجه به مزیت‌های رقابتی متعدد فولاد مبارکه، طرح‌های توسعه در دست اجرا و سرمایه‌گذاری‌های هوشمندانه‌، بیانگر آن است که میتوان انتظار عملکرد درخشان این شرکت را در سال ۱۴۰۲ داشت. با توجه به شناسایی درآمد ۶۳ همت در سه ماه نخست سال، «فولاد» توانسته در فصل بهار بیش از ۳۹ درصد درآمد عملیاتی سال گذشته را پوشش دهد.

برخی از تحلیلگران اعتقاد دارند که شرکت‌های فولادی به دلیل محدودیت برق در تابستان و افزایش هزینه انرژی، در گزارش‌های شش ماهه، با سودآوری کمتری مواجه خواهند شد و باید با حساسیت بیشتری به صورت‌های مالی میان دوره‌ای شش ماهه نگریست. اما نباید از یاد برد که فولاد مبارکه در سه ماه نخست سال جاری موفق به شناسایی سود ۲۶.۷ همت شده است که نسبت به سود ۲۰.۶ همت سه ماه نخست سال گذشته، رشد ۲۹ درصدی را نشان میدهد. در همین راستا، فولاد مبارکه با گذشت یک چهارم از سال جاری، ۳۲۴ ریال سود ساخته که حدود ۳۸ درصد از سود سال گذشته را پوشش می‌دهد.

تولید ۲.۳ میلیون تن محصولات فولادی در بهار ۱۴۰۲

در سه ماه نخست سال جاری، فولاد مبارکه در مجموع ۲۳۱۶ هزار تن محصول تولید کرده است که از این میزان، ۱۳۸۱ هزار تن، محصولات گرم، ۳۵۵ هزار تن محصولات سرد، ۷۴ هزار تن محصولات پوشش دار و ۵۰۶ هزار تن تختال است. با توجه به گزارش تفسیری فولاد مبارکه، این شرکت تا پایان سال جاری، طرح های متعددی را تکمیل و بهره برداری خواهد کرد که از آن جمله می توان به سرویس رسانی به پروژه های توسعه، انتقال آب و تصفیه فاضلاب، طرح های زیست محیطی؛ واحد گالوانیزه و سیستم‌های اتوماسیون و طرح های IT اشاره کرد. این طرح‌ها به بهبود فرآیند تولید، تامین آب مورد نیاز و کاهش آلایندگی کمک شایان توجهی می‌کند. همچنین از دیگر ابرپروژه های این شرکت باید به نورد گرم ۲ و نیروگاه سیکل ترکیبی و توسعه نیروگاه خورشیدی اشاره کرد که آینده روشنی برای این شرکت در سال‌های آینده ترسیم می‌کند.