تفاهم‌نامه چهارجانبه توسعه فناوری‌های هوشمندسازی معادن مس با حضور دکتر علی‌آبادی وزیر صمت، دکتر دهقانی معاون علمی و فناوری رییس جمهور، مهندس موثقی‌نیا رییس هیئت عامل ایمیدرو و دکتر خرمی‌شاد مدیرعامل شرکت ملی مس به امضاء رسید.

به گزارش درآمد نیوز  به نقل از مس پرس، این تفاهم‌نامه در راستای اجرای تدابیر و منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت سیزدهم مبتنی بر توسعه ظرفیت‌ها، ایجاد هم‌افزایی و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و به‌منظور هوشمندسازی معادن و تکمیل فناوری‌های وابسته با تمرکز بر سیستم پایش و گسیل ناوگان بارگیری و باربری معادن مس و استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران امضاء شد.

در آیین امضای این تفاهم‌نامه که دکتر تالارپشتی رییس کمیسیون صنایع و معادن و توانگر عضو کمیسیون اقتصادی، غلامرضا ملاطاهری معاون طرح و برنامه‌ریزی ‌راهبردی شرکت ملی مس، شهریار متوکل عضو هیئت‌ مدیره و معاون اکتشافات و توسعه ذخایر معدنی شرکت ملی مس حضور داشتند،
دکتر امیر خرمی شاد مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه مسیر هوشمندسازی پایانی ندارد و حد و مرزی نمی‌شناسد، افزود: در ایران در حوزه هوشمندسازی معدن عقب‌ماندگی داریم؛ در این خصوص باید ابتدا محدودیت‌ها و نیاز ها را شناسایی کرده و براساس آن برنامه عملیاتی تعریف کنیم.
مدیرعامل شرکت مس با تأکید بر ضرورت هوشمندسازی معادن و تمرکز بر بخش‌های مورد نیاز، اظهار داشت: الزاماً نیازی نیست همه موضوعات معدن را به سمت هوشمندسازی سوق دهیم؛ بلکه با شناسایی صحیح نقاط مورد نظر می‌توان طبق برنامه هوشمندسازی حرکت کرد.
وی، مجموع عملیات معدنکاری سالیانه در حوزه مس را حدود ۳۰۰ میلیون تن برشمرد و ادامه داد: این رقم، حدود ۲۵ درصد از کل عملیات معدنکاری کشور را شامل می‌شود.
دکتر خرمی شاد با بیان این که به ازای هر تن ماده معدنی با توجه به عیار حدود ۰/۴ درصد مس که برداشت می‌شود حداکثر ۴ کیلو فلز مس بدست می‌آید، تصریح کرد: عملیات معدن‌کاری در حوزه مس با سایر معادن مانند سرب و روی قابل مقایسه نیست.
مدیرعامل شرکت مس گفت: با توجه به طرح‌های توسعه‌ای که داریم این حجم از عملیات به بیش از ۷۰۰ میلیون تن در سال خواهد رسید و برای اجرای آن به ۱۰۰۰ دستگاه شاول و دامپ‌تراک نیاز داریم که مدیریت و راهبری اینها جز از روش هوشمندسازی امکان‌پذیر نیست.
وی در حوزه اکتشافات نیز قابلیت‌ها و شناسایی نیازها را مورد تأکید قرار داده و هوشمندسازی در این بخش را پراهمیت برشمرد.
دکتر خرمی‌شاد با بیان این که شرکت ملی صنایع مس ایران از بزرگ‌ترین ناوگان حفاری کشور برخوردار است گفت: ان‌شاءالله با امضای این تفاهم‌نامه از قابلیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه استفاده خواهیم کرد.
دکتر خرمی‌شاد با اشاره به اقداماتی که شرکت ملی صنایع مس ایران در حوزه هوشمندسازی معادن و استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان آغاز کرده، اظهار داشت: پژوهشکده‌ای هم با همراهی یک دانشگاه معتبر در شرکت مس تأسیس کرده‌ایم و در این رابطه سال آینده اولین دامپ‌تراک خودران در کشور را رونمایی و راه‌اندازی می‌کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با تاکید بر اینکه پنج معدن بزرگ سرچشمه، میدوک، سونگون، دره‌زار و درآلو در این تفاهم‌نامه برای هوشمندسازی هدفگذاری شده‌اند خاطر نشان کرد: با توجه به نیاز آموزش نیروی ماهر و متخصص پس از هوشمندسازی معادن، در این رابطه نیز اقدامات مهمی با انجام سرمایه‌گذاری ویژه، برای تربیت نیروهای متخصص انجام شده است./