هم‌زمان با انجام عملیات نوسازی ریومپ مرحله اول خط تاندم پنج‌قفسه‌ای نورد سرد فولاد مبارکه، پروژه توقف پانزده‌روزه خط اسیدشویی شماره یک این ناحیه نیز آغاز شد و علاوه بر نوسازی بسیاری از بخش‌های این خط تولیدی، مزایای دیگری نظیر بهینه‌سازی خط، تحکیم و تداوم تولید کمّی و کیفی و ارتقای فرایندهای زیست‌محیطی را به ارمغان آورد.

به گزارش درآمد نیوز به نقل از ایراسین، در همین زمینه برخی از مدیران، مسئولان و متصدیان این تعمیرات ویژه و اثرگذار در مصاحبه‌ای چنین گفتند:

محسن استکی، مدیر محصولات سرد فولاد مبارکه اظهار داشت: خط اسیدشویی شماره یک در ورودی ناحیه نورد سرد وظیفه اکسیدزدایی و آماده‌سازی ورق برای فرایندهای بعدی نورد سرد یا فروش مستقیم را بر عهده دارد. محصولات این واحد سیکل سرد، قلع‌اندود، گالوانیزه و رنگی را تغذیه می‌کند. این خط از تکنولوژی قدیمی غوطه‌وری برای اکسیدزدایی استفاده می‌کند.

وی افزود: با عنایت به اینکه کلاف‌های خطوط نورد از خطوط اسیدشویی تغذیه می‌گردد، تابه‌حال امکان توقف بلندمدت سالانه در این خطوط فراهم نشده بود؛ اما خوشبختانه با حمایت مدیریت ارشد سازمان، فرصت توقف به‌دلیل ریومپ مرحله اول خط تاندم ایجاد شد و با کمک مدیریت برنامه‌ریزی تولید برای برقراری فلومتریال در خطوط ناحیه نورد سرد و تمهیداتی که در ماه‌های قبل انجام‌گرفته بود، امکان توقف پانزده‌روزه برای خط اسیدشویی شماره یک مهیا گردید و با همکاری و هماهنگی واحدهای پشتیبانی و دیگر واحدهای فولاد مبارکه حداکثر استفاده از این توقف انجام شد.

استکی عنوان کرد: با همت و تلاش کارکنان واحد اسیدشویی و با کمک و همراهی سایر واحدهای پشتیبانی و ذی‌ربط، در جریان این عملیات تعمیراتی، کارهای مختلفی با موفقیت انجام شد و شرایط رسیدن به اهداف تعیین‌شده را مهیا ساخت.

مدیر محصولات سرد فولاد مبارکه بیان کرد: برخی از اهداف محقق شده در این عملیات تعمیراتی عبارت‌اند از: بهینه‌سازی، تحکیم تداوم تولید کمّی و کیفی این واحد و ارتقای شرایط زیست‌محیطی؛ افزایش ایمنی واحد؛ بومی‌سازی تجهیزات ازجمله استرینگ حوضچه و حوضچه‌های شست‌وشو؛ کاهش توقفات اضطراری؛ افزایش رضایتمندی کارکنان و کاهش مصارف آب و انرژی.

حسین داستانی، رئیس واحد اسیدشویی اظهار داشت: با توجه به وضعیت فرسودگی تجهیزات و به‌منظور اطمینان و حفظ تداوم تولید اسمی و کیفی مورد انتظار در سال‌های آتی، بهینه‌سازی واحد اسیدشویی در این مقطع اجتناب‌ناپذیر بود.

وی افزود: برنامه‌ریزی برای این تعمیرات از بهمن‌ماه سال گذشته با مشخص کردن نقاط بحرانی و تجهیزات معیوب، تهیه و تدارک متریال موردنیاز و انجام چند ماه کار مقدماتی فشرده فنی و تدارکاتی آغاز شد. اهم فعالیت‌های انجام‌شده در این عملیات تعمیراتی مهم و اثربخش به این شرح است: بازسازی حوضچه‌های اسید؛ بهینه‌سازی سیستم مکش بخار؛ طراحی، ساخت و نصب استرینگ حوضچه و حوضچه شست‌وشوی شماره یک؛ بهینه‌سازی سیستم شست‌وشوی ورق؛ اصلاح و محکم‌سازی سازه و استراکچر حوضچه‌های اسید و شست‌وشو؛ بهینه‌سازی لوپ ورودی و خروجی؛ بهینه‌سازی تابلو فیلد بریدل شماره ۶؛ سرویس کامل موتورهای DC و تابلوهای TPS؛ نوسازی اساسی بازیابی‌های ۱ و ۲ و بهینه‌سازی و ارتقای X-Ray.

احمد رضایی، سرپرست تعمیرات خط اسیدشویی شماره ۱ گفت:به لطف خداوند و با همت همه همکاران مرتبط، این تعمیرات و بهینه‌سازی مهم و اساسی که در ۲۰ سال گذشته ازنظر حجم و گستردگی کار بی‌سابقه است و درروند تولید کمّی و کیفی واحد نقش بسزایی دارد، با موفقیت انجام شد و علاوه بر مواردی که سایر همکاران به آن‌ها اشاره کردند، دستاوردهای ذیل را نیز دربر داشته است: طراحی، ساخت و نصب دیواره حوضچه چنتیلاتور و حوضچه شست‌شو؛ بهینه‌سازی و نوسازی سیستم مکش بخارات اسید که به کاهش شدید بخارات اسید در سطح واحد منجر شد؛ افزایش رضایتمندی همکاران واحد اسیدشویی شماره ۱ و همکاران سایت‌های جنبی؛ ارتقای ایمنی کارکنان واحد؛ کاهش خوردگی و خرابی تجهیزات واحد و جرثقیل سقفی و افزایش آماده‌به‌کاری جرثقیل سقفی.

وی افزود: در این تعمیرات مجموعاً ۱۵۶ عدد درخواست کار صادر و ۳۰۰۰۰ نفر ساعت کار انجام شد که شامل ۱۷۹۰۲ نفر ساعت مکانیک، ۴۲۰۸ نفر ساعت برق و اتوماسیون، ۳۱۰۰ نفر ساعت نظافت صنعتی، ۲۶۲۰ نفر ساعت فلزکاری حوضچه‌ها و ۴۶۰ مترمربع لاستیک و ۱۲۰ مترمکعب آجرنسوز است.

رضا دراهکی، سرپرست فرایند نگهداری و تعمیرات نورد سرد فولاد مبارکه گفت: تعمیرات سالانه واحد اسیدشویی شماره ۱ از ۲۱ تیر آغاز شد و پس از ۱۵ روز با موفقیت به پایان رسید. در این فرایند، کلیه فعالیت‌های تعمیراتی برنامه‌ریزی‌شده با همکاری نیروهای تعمیراتی محلی واحد، دفتر فنی تعمیرات ناحیه نورد سرد، تعمیرات و تعمیرگاه مرکزی، نسوز و حمل‌ونقل انجام شد.

وی افزود: تعمیرات اساسی و اصلاح حوضچه‌های اسید، حوضچه‌های شست‌وشو، چنتیلاتور، استراکچرهای واحد، فک ماشین جوش، لوله‌های حوضچه‌های اسید و شست‌وشو و موتورهای واحد ازجمله مهم‌ترین فعالیت‌های اساسی بود که در بازه زمانی ذکرشده انجام شد.

محمد رضا دوالی، رئیس دفتر فنی تعمیرات نورد سرد فولاد مارکه اظهار داشت: خوشبختانه کلیه فعالیت‌های تعمیراتی بدون هیچ‌گونه حادثه انسانی و تجهیزاتی انجام شد که با توجه به حجم فعالیت‌ها، این امر از مهم‌ترین دستاوردهای این تعمیرات است. در جریان این پروژه تعمیراتی همکاری و همدلی مدیریت و کارکنان همه واحدها مثال‌زدنی بود؛ به‌نحوی‌که تمامی امور برنامه‌ریزی‌شده در ایمنی کامل طبق برنامه از پیش تعیین‌شده انجام شد.

محسن استکی مدیر محصولات سرد فولاد مبارکه در خاتمه از حمایت‌های مدیریت ارشد سازمان، مدیریت ناحیه نورد سرد و همکاری مدیریت‌های همراه ازجمله برنامه‌ریزی تولید، تعمیرات و تعمیرگاه مرکزی، خرید، حمل‌ونقل، نسوز، بازرسی فنی، خدمات عمومی، مدیریت شهری، روابط عمومی و همچنین واحدهای نورد سرد و به‌ویژه از زحمات پیمانکاران در گروه‌های مختلف تعمیراتی و نظافت صنعتی صمیمانه تشکر و قدردانی کرد.