نماینده مردم تهران در مجلس گفت: وقتی در شرایط تحریم ارزی قرار داریم هیچ توجیهی برای مبادلات ارزی کف خیابانی وجود ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: وقتی در شرایط تحریم ارزی قرار داریم هیچ توجیهی برای مبادلات ارزی کف خیابانی وجود ندارد.

 درآمد نیوز – روح الله ایزدخواه، نماینده مردم تهران و عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در رابطه با مزایای شفاف سازی نرخ ارز صرافی‌ها و امکان خرید آنلاین ارز به خبرنگار ایبِنا گفت: در حوزه صرافی‌ها عقب ماندگی بزرگی وجود داشت و کار همچنان به سبک صد سال گذشته انجام می‌شد. البته در شرایط تحریم باید اذعان داشت که صرافی‌ها یک راهکار میان بر خوبی بودند که توانستند کشور را نسبتا به لحاظ تامین مالی پوشش دهند، اما باید مورد توجه داشت که ارز با کالای بقالی متفاوت است و همان روشی که برای توزیع شیر و گوشت به کار گرفته می‌شود را نباید درباره ارز به کار گرفت.

وی در ادامه اضافه کرد: یکپارچگی، شفافیت، کنترل متمرکز در بازار ارز باید اعمال شود. چند بار در دیدار با مسئولان بانک مرکزی بر این نکته اشاره داشتم که وقتی در شرایط تحریم ارزی قرار داریم هیچ توجیهی برای مبادلات ارزی کف خیابانی وجود ندارد.

این نماینده مردم تهران در این خصوص یادآور شد: هرکاری که بتواند به مدیریت بازار ارز کمک کند، به نفع کشور است و به کنترل بیشتر ارز یاری می‌رساند. البته طبق اقتصاد مقاومتی به مردمی سازی اقتصادی اعتقاد دارم و نباید این کنترل‌ها منجر به دولتی شدن بازار ارز شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در این رابطه تصریح کرد: حضور بخش خصوصی باید حفظ شود، اما تحقق انضباط، یکپارچگی، شفافیت و کاهش سوداگری‌ها را نیز نباید کنار گذاشت تا بتوان بازار ارز را از این شرایط نجات داد.

ایزدخواه درباره پیشنهادات خود برای بهتر انجام شدن این کار چنین توضیح داد: ایجاد حساب اعتباری برای متقاضیان ارز یکی از پیشنهاداتی است که در صورت مورد توجه قرار گرفتن، می‌تواند موثر واقع شود. به کدام دلیل نمی‌توان ارز را مانند حساب بانکی داخلی، یک حساب ارزی برای تمام افراد دانست تا ورود و خروج آن با این روش به کنترل درآید؟ با این کار معامله ارز از حالت دستفروشی خارج خواهد شد.

وی در ادامه اضافه کرد: بحث بعدی محدود کردن مبادلات کف خیابانی و صرافی محور است، زیرا دولت بزرگترین متقاضی و عرضه کننده ارز به حساب می‌آید از این جهت باید تا حد امکان عرضه ارز را منضبط ساخت و آن را از کف خیابان جمع آوری کرد تا با این روش مبادلات سوداگرانه به صفر برسد. در این شرایط چنانچه کسی بخواهد از محل مبادله ارزی سودی به دست آورد دیگرتوجیهی ندارد، زیرا به هر حال ارز پاشنه آشیل کشور شده و تمام بخش‌های اقتصاد را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد و نمونه آن هم حذف ارز ترجیحی بود.

نماینده مردم تهران در این رابطه اظهارداشت: دولت باید رگولاتور ارز باشد و بازار ارز را از این حالت خارج کند. در کشور‌های مشابه شرایط تحریم که در همسایگی ما قرار دارند، دیده شده مبادلات ارزی را در کف خیابان ممنوع می‌کنند و همه چیز به حساب‌های بانکی موکول می‌شود. ولی در ایران در این خصوص دوگانگی وجود دارد، یعنی از یک طرف بر وجود مشکلات ارزی تاکید و واردات خودرو محدود و ممنوع می‌شود، از طرف دیگر هر نوع مبادلات ارزی در کف خیابان آزاد است. این موارد با هم جوردر نمی‌آید و بانک مرکزی باید در این خصوص یک تصمیم شجاعانه بگیرد.