مدیرعامل بیمه تعاون از انعطاف پذیری و متناسب پذیری نرخ بیمه نامه با نوع کسب و کار به عنوان ویژگی های موثر بیمه توقف کسب و کار ناشی از پاندمی یاد کرد.

مدیرعامل بیمه تعاون از انعطاف پذیری و متناسب پذیری نرخ بیمه نامه با نوع کسب و کار به عنوان ویژگی های موثر بیمه توقف کسب و کار ناشی از پاندمی یاد کرد.

 به گزارش درآمد نیوز به نقل از روابط عمومی بیمه تعاون، دکتریونس مظلومی مدیرعامل شرکت در گفتگو با پایگاه خبری مثلث مالی درباره عرضه «بیمه توقف کسب و کار ناشی از پاندمی و اپیدمی» گفت: ریسک‌ها به دو گروه بیمه‌پذیر و غیرقابل بیمه تقسیم می شوند که در مباحث کلاسیک و بیمه سنتی، ریسک های بنیادی یا فاندامنتال جزو گروه غیرقابل بیمه هستند، زیرا چنانچه این ریسک ها اتفاق بیفتند، بخش زیادی از جامعه را درگیر و خسارت های سنگینی را یکباره درپی دارند.
مظلومی با بیان اینکه این ریسک‌های فاندامنتال از نظر اصول بیمه‌گری قابل بیمه شدن نیستند و اصولاً بیمه‌گران تمایلی ندارند که ریسک‌های بنیادی را بیمه کنند، یادآورشد: از ابتدای بحث پاندمی و آغاز مطالعات بیمه تعاون دراین خصوص، متوجه شدیم که در بعضی از کشورها این ریسک‌ها با حمایت دولت پوشش داده می شود.
وی ادامه داد: از همان روز اول ما نیز موضوع حمایت از طرح پوشش توقف کسب و کار ناشی از اپیدمی را با دکتر سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی در میان گذاشتیم و رییس کل موافقت کرد تا بیمه مرکزی درصد قابل توجهی از ریسک را به صورت قبولی اتکایی، بردارد.
مدیرعامل بیمه تعاون با اشاره به اینکه با اعلام بیمه مرکزی برای آماده کردن طرح اقدام کردیم، گفت: همکاران بیمه تعاون واقعاً روی طراحی محصول، تدوین نرخ و شرایط بیمه ‌نامه، تهیه وردینگ و مقایسه وردینگ‌های بین‌المللی و همینطور مقایسه‌ای از این‌که در شرکت‌های بیمه دنیا، در کشورهای توسعه یافته، در شرکت‌های بیمه بسیار پیشرفته چه مدل‌هایی برای این کار وجود دارد، زحمات زیادی کشیده شد. بنابراین با علم به این که این ریسک فاندامنتال است و جزو ریسک‌هایی مانند بیمه خودرو، حوادث و حتی آتش سوزی نیست و بیشتر به حوادث طبیعی و ریسک‌هایی از این نوع شباهت دارد، طرح را آماده و برای گرفتن مجوز از بیمه مرکزی تقدیم نهاد ناظر شد.
مظلومی با تأکید بر اینکه بعد از اخذ مجوز و طراحی محصول از شبکه فروش به ویژه نمایندگان بیمه تعاون و کارگزاران خواسته شد تا برای معرفی و فروش آن تلاش بیشتری کنند، اظهارداشت: براساس تازه ترین اطلاعات ۳۴۰۰ واحد کسب و کار تا کنون تحت پوشش این بیمه قرار گرفته‌اند که بر این اساس، یکصد پرونده خسارت بررسی و آماده پرداخت است و پرونده تعداد دیگری از مشمولین دریافت خسارت نیز تشکیل شده که بعد از بررسی، پرداخت خواهد شد.
مدیرعامل بیمه تعاون با بیان اینکه این طرح بسیار انعطاف‌پذیر است و هر واحد کسب و کار بر مبنای نیاز خودش و میزان درآمدی که برای واحدش متصور است، می‌تواند این طرح را خریداری کند، ادامه داد: درآمد بیمه شده از روزی ۵۰۰ هزار تومان تا روزی ۱۲ میلیون تومان می تواند تحت پوشش قرار گیرد. این مبلغ متناسب با این‌که شغل و کسب و کار چیست و درجه ریسک آن به چه صورت است تعیین شده و حق بیمه آن از حدود ۲۰۰ هزار تومان تا حدود ۱۰ میلیون برای یک سال تعیین می شود.
مظلومی ادامه داد: طی سال اگر بیشترین پوشش انتخاب و جزو پرریسک ترین شغل باشد، حدود ۱۰ میلیون تومان حق بیمه این بیمه‌نامه است، خرید بیمه‌نامه ساده است و هم می‌توانند از طریق نمایندگی‌های بیمه تعاون و کارگزاری‌های صنعت بیمه خریداری کنند و هم از طریق سایت “دکتر بیمه دات کام” می‌توانند نسبت به تهیه آن اقدام کنند. به عبارتی کارگزاران و نماینده‌ها نیز می‌توانند از طریق همان سایت، بیمه‌نامه را تهیه و یا از طریق شعب بیمه‌نامه را صادرکنند.
مدیرعامل بیمه تعاون درخصوص صدور ۳۴۰۰ بیمه نامه توقف کسب و کار ناشی از اپیدمی یادآورشد: این‌ واحدها در سراسر کشور هستند، البته بیشترین بیمه‌نامه‌های صادره مربوط به دو استان مازندران و همدان است.
مظلومی یادآورشد: در این طرح برای استان‌هایی که پرریسک هستند، هیچ محدودیتی ایجاد نشده است و صرفاً بر مبنای آن دسته شغلی که آن کسب و کار درونش قرار می‌گیرد و میزان پوششی که آن کسب و کار درخواست می کند، تفاوت ایجاد می شود.
وی با بیان اینکه در زمان طراحی بیمه‌نامه امکان تفکیک استان ها وجود نداشت زیرا استان های نارنجی و قرمز درحال چرخش هستند، ابراز امیدواری کرد: اصناف از این فرصت پیش آمده، استفاده کنند و زیان‌های اقتصادی‌شان را به حداقل برسانند.
مدیرعامل بیمه تعاون در بخش دیگری از صحبت های خود درخصوص ارایه بیمه مستمری کرونا درفروردین ماه ۱۴۰۰ توضیح داد و گفت: بیمه تعاون امسال را با عرضه بیمه مستمری کرونا شروع کرده که درسایر شرکت ها طرح های خوبی دراین رابطه به بازار عرضه شده است اما یکی از طرح‌هایی که جایش خالی بود، پرداخت مستمری بود.
مظلومی یادآورشد: در این طرح، مستمری بر اساس انتخاب بیمه‌گذار، پرداخت می‌شود، به عبارتی شغل فرد و میزان درآمد آن هیچ تأثیری ندارد و همین که آزمایش کرونای او مثبت باشد، بر اساس مدتی که در طرح بیمه‌نامه پیش‌بینی شده، مستمری پرداخت می‌شود. بیمه گذاران می‌توانند این پوشش‌ها را انتخاب کنند و این بیمه‌نامه را داشته باشند، به طوریکه صرف هزینه‌های درمان کرونا شود یا صرف آن مدتی که احتمالاً شخص نمی‌تواند کار کند و باید در منزل استراحت کند، درآمدش قطع می‌شود. این هم یک نوع دیگر از بیمه‌نامه کرونا است که در حال حاضر بیمه تعاون تنها شرکتی است که این نوع بیمه‌نامه را ارائه می‌دهد.
وی یادآورشد: چنانچه شخص بیمه شده دراثرکرونا فوت کند، به‌جز پرداخت مستمری، پوشش خطر فوت را هم دارد که بر اساس میزان سرمایه‌ای که فرد درخواست کرده و پیش‌بینی کرده، آن سرمایه‌ای که مشخص کرده، پرداخت می‌شود.
مدیرعامل بیمه تعاون درباره طرح توقف کسب و کار ناشی از پاندمی و اینکه این نخستین بیمه برپایه بیمه های پارامتریک است نیز توضیح داد: بیمه‌های پارامتریک در واقع بیمه هایی در لبه یا مرز تکنولوژی و پیشرفت در نوآوری در صنعت بیمه به حساب می‌آید و در صنعت بیمه دنیا حتی کشورهای توسعه یافته نیز بسیار جدید است؛ این بیمه ابتدا در بخش بیمه‌های کشاورزی و عمدتاً در بحث تغییرات اقلیم و حوادث طبیعی مثل زلزله، سیل و ریسک‌هایی از این قبیل مطرح شده بود.
مظلومی درباره توجه سایرکشورها به بیمه توقف کسب و کار ناشی از اپیدمی خاطرنشان کرد: بیمه توقف کسب و کار ناشی از اپیدمی طرح جذابی است، حتی برای خارجی‌ها، به طوری که هم کمیته ایرانی ICC این طرح را برای ICC پاریس ارسال کرد و آن‌جا خیلی استقبال کردند و توضیحاتی خواستند که من برایشان اعلام کردم و هم دانشگاه لیورپول انگلستان یک وبیناری را برگزار کرد که درآن، این بیمه‌نامه به صورت الکترونیک ارایه شد که برایشان جالب بود.
مدیرعامل بیمه تعاون یادآورشد: از ابتدا هم که کارطراحی بیمه‌نامه دربیمه تعاون شروع شد، به آن به شکل محصولی که باید سود آور باشد، نگاه نشد. تنها برای قبولی این ریسک به دنبال اتکایی قوی بودیم تا توزیع ریسک به درستی صورت گیرد که با قبولی اتکایی از سوی بیمه مرکزی این طرح را درحمایت از اصناف آغاز کردیم.
مظلومی گفت: باردیگر از شبکه فروش می خواهم در راستای معرفی بیشتر طرح تلاش کنند، چراکه با آغاز موج جدید، تعطیلات بیشتری در راه است؛ ضمن آنکه این طرح ویژه کرونا به تنهایی نیست بلکه تعطیلی کسب و کار ناشی از اپیدمی است، امروز کرونا و شاید درآینده بیماری دیگری باشد.