اصفهان – درآمد نیوز – معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان تاکید کرد که اولویت مسوولان استان، راه‌اندازی حداکثری خطوط تولید اکریلیک در کارخانه پلی‌اکریل و تامین ماده اولیه مورد نیاز آن است.

اکریلیک از مهمترین و پرمصرف‌ترین الیاف مصنوعی به‌شمار می‌رود؛ این نوع از الیاف جایگزین پشم است و در تهیه فرش ماشینی، پتو، لباس‌های زمستانی و کشباف‌های ضخیم به مصرف می‌رسد و بدلیل کاربرد فراوان در صنعت نساجی کشور بعنوان کالای استراتژیک و یکی از مواد اولیه اصلی این صنعت شناخته می‌شود.
الیاف اکریلیک یکی از تولیدهای منحصر به فرد کارخانه پلی‌اکریل اصفهان است که ماده اولیه آن، اکریلو نیتریل (AN) می‌باشد؛ اﻛﺮﻳﻠﻮ ﻧﻴﺘﺮﻳﻞ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﻧﻴﺎز در ﺻﻨﺎﻳﻊ ﺗﻮﻟﻴﺪ اﻟﻴﺎف ﻣﺼﻨﻮﻋﻲ و ﺻـﻨﺎﻳﻊ ﺷـﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﺑـعنوان ﻳﻚ ﻣﺎده اوﻟﻴﻪ ﺿﺮوری اﻫﻤﻴﺖ وﻳﮋه‌ای دارد؛ این ماده در زمان حاضر بصورت واردات برای کشورمان تامین می‌شود.
حسن قاضی عسگر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استانداری اصفهان و معاونت هماهنگی امور اقتصادی در سال جاری که به جهش تولید نامگذاری شد، اولویت و تکیه خود را بر تامین ماده اولیه مورد نیاز و راه اندازی حداکثر خطوط تولید الیاف اکریلیک در کارخانه پلی اکریل قرار داده است و در این زمینه تلاش می‌کند.
وی با بیان اینکه کارخانه پلی اکریل با مشکلات متعدد روبه‌روست، اظهار داشت: با این وجود تلاش می‌شود تا با رفع این مسائل از جمله تامین ماده اولیه، بسیاری از مشکلات برطرف شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان با اشاره به اینکه مشکلات مربوط به خطوط تولید پلی استر در این کارخانه حل شد و با حداکثر توان در حال تولید است، تصریح کرد: برای تامین ماده اولیه خطوط تولید اکریلیک با چند سرمایه‌گذار مذاکره شده است.
وی تصویب یک مصوبه در هیات دولت را برای حل این مشکل بسیار راهگشا خواند و توضیح داد: در یک سال گذشته نظر مدیریت استان اصفهان مبنی بر مجاز شمردن واردات با استفاده از ارز صادرات و متقاضیان خارج از کشور به تهران منعکس و سرانجام این موضوع در هیات دولت مصوب شد و در حال ابلاغ شدن است.
قاضی عسگر تاکید کرد که ابلاغ و اجرای این مصوبه بسیاری از مسائل اقتصادی استان اصفهان از جمله پلی اکریل را می‌تواند بصورت ریشه‌ای حل کند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان اضافه کرد: ما همچنین تکیه خود را بر تشکیل هیات مدیره و مجامع عمومی پلی اکریل قرار دادیم زیرا سپردن امور این کارخانه به افرادی که نماینده سهامداران باشند بسیار مهم است.
وی با بیان اینکه هیات مدیره جدید پلی اکریل در حال تلاش برای احصای برخی از طلبکاری‌ها و نقد کردن آن است، تاکید کرد: ما اجازه نخواهیم داد که این مجموعه ضربه بخورد و تلاش می کنیم تا با حداکثر تولید به فعالیت خود ادامه دهد زیرا بسیار ارزشمند است.
قاضی عسگر با اشاره به اینکه از نظر اکریلیک با تحریم مواجه هستیم، تصریح کرد:  تولید اکریلیک در داخل کشور و در شرایط تحریمی کمک بسیاری به صنعت نساجی می کند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان با اشاره به اینکه زنجیره کاملی در استان برای تامین ماده اولیه خطوط تولید پلی استر ایجاد شده است، گفت: کارخانه “دی ام تی” ماده اولیه مورد نیاز خود را از پتروشیمی اصفهان دریافت می‌کند و زنجیره کاملی ایجاد شده است که باید قدر آن را بدانیم و با حداکثر توان از آن استفاده کنیم. کارخانه دی ام تی یکی از زیرمجموعه‌های شرکت پلی اکریل و تولیدکننده مواد اولیه موردنیاز خط تولید پلی استر است.
قاضی عسگر به بازدید تعدادی از مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت از پلی اکریل اصفهان اشاره و خاطرنشان کرد: مذاکره های خیلی خوبی در این زمین انجام شد و امیدارویم هرچه زودتر به وضعیت مطلوبتر در این کارخانه برسیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان تولید ماده اولیه اکریلو نیتریل در داخل کشور وجود دارد، توضیح داد: یک گروه دانش بنیان در کاشان بصورت آزمایشی تولید آن را انجام داده از طرف دیگر یک مجموعه سرمایه‌گذاری نیز فناوری تولید این ماده را خریداری و وارد کرده اما هنوز راه اندازی نشده است.
قاضی عسگر با بیان اینکه ما باید گروهی را برای بررسی این فناوری مامور کرده و برای راه اندازی آن کمک کنیم، افزود: ما از طریق واردات فناوری می‌توانیم در زمان حاضر تولید داخل داشته باشیم.
 آمارهای منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که بیشترین رشد تولید در بین اقلام صنعتی در سال جاری برای الیاف اکریلیک بود که این محصول در پلی اکریل اصفهان تولید می‌شود.
بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی است در پنج ماه نخست امسال تولید الیاف اکریلیک در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد ۱۸۹.۵ درصدی ثبت کرد و به ۲ هزار و ۲۰۰ تن رسید که در بین اقلام صنعتی، بهترین رشد تولید را به ثبت رسانید.
کارخانه پلی اکریل اصفهان دارای ۲ خط تولید اکریلیک است اما بدلیل مشکلاتی که برای تامین ماده اولیه اکریلو نیتریل و واردات آن وجود دارد در زمان حاضر خطوط آن با ظرفیت کم کار می‌کند.
نگاهی به آخرین وضعیت کارخانه پلی‌اکریل نشان می‌دهد که در زمان حاضر بخش پلی‌استر آن فعالیت بیشتری دارد بطوریکه به گفته مسوولان آن با حدود ۹۰ درصد ظرفیت بخش پلی‌استر فعالیت دارد اما خط تولید اکریلیک در چند ماه گذشته با حدود ۲۵ درصد ظرفیت خود کار کرد.
کارخانه پلی‌اکریل در اصفهان با بیش از چهار دهه فعالیت و اشتغال‌زایی دست‌کم حدود یکهزار و ۸۰۰ نفر، مادر صنعت نساجی کشور و استان اصفهان بشمار می‌آید؛ مهمترین تولیدات این کارخانه، الیاف اکریلیک، نخ و الیاف پلی‌استر است که بعنوان مواد اولیه در شرکت‌های نساجی و تولید فرش و پتو مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این مجموعه بزرگ صنعتی در سال‌های گذشته دچار مشکلات مالی و در سال‌های ۹۵ و ۹۶ خطوط تولید آن متوقف شد اما با حمایت‌های دولت، دستگاه قضایی و امنیتی و پرداخت تنخواه، تعدادی از خطوط تولیدی آن از سال ۹۶ فعال شد و کارگران به سر کار بازگشتند.
در سه سالی که از فعال شدن مجدد برخی از خطوط تولیدی کارخانه پلی‌اکریل، گذشت و با وجودیکه برخی از مسائل مانند پرداخت حقوق به کارگران حل شد اما همچنان این شرکت با برخی مشکلات مانند تامین مواد اولیه، بدهی‌های انباشته و موضوع مالکیت مواجه بود.
 این کارخانه در کیلومتر ۴۵ جاده اصفهان – مبارکه قرار دارد.