وضعیت نابسامان فروش بلیط هواپیما برای زائرین محترم ‎اربعین، قیمت های عجیب و گزاف، کمیاب بودن بلیط و سرگردانی زائرین محترم، مداخله مجلس شورای اسلامی و طرح سوال از وزیر راه را ضروری کرده است. پیگیر مطالبات بحق مردم از وزیر خواهم بود.

درآمد نیوز – از دو ماه گذشته تا به امروز که ایام سفر اربعین است، بسیاری از مقامات از آماده سازی شرایط برای سهولت در سفر زائران گفتند و پیش بینی شد امسال نزدیک به پنج میلیون مسافر از ایران راهی عراق شوند. یکی از اصلی ترین دستگاه های دولتی برای تسهیل شرایط سفر و آماده سازی شرایط این سفر زیارتی، وزارت راه و شهرسازی بود که تا توانست وعده تکرار نشدن اتفاقات سال های گذشته را داد.

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی برای اطمینان دهی به مسافران، قیمت پرواز به عتبات را برای مسیر رفت و برگشت شش میلیون تومان عنوان کرد و هشدار داد در صورت فروش بلیت با قیمت بالاتر از سوی ایرلاین ها برخورد محکمی با متخلفان صورت می گیرد. همچنین براساس ابلاغ وزیر راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری به شرکت های هواپیمایی، فروش بلیت چارتری در ایام پروازهای اربعین یعنی ۱۵تا ۳۰شهریور ممنوع است و سازمان هواپیمایی مجوز به پروازهایی که چارتری یا بالاتر از شش میلیون تومان باشد را نمی دهد.

وضعیت نابسامان فروش بلیط هواپیما برای زائرین ‎اربعین

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در توئیتی به طرح سوال از وزیر راه با توجه به وضعیت نابسامان فروش بلیط هواپیما برای زائرین ‎اربعین،اشاره کرد.

زهرا شیخی نماینده مردم اصفهان و سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پیامی توئیتری نوشت:  وضعیت نابسامان فروش بلیط هواپیما برای زائرین محترم ‎اربعین، قیمت های عجیب و گزاف، کمیاب بودن بلیط و سرگردانی زائرین محترم، مداخله مجلس شورای اسلامی و طرح سوال از وزیر راه را ضروری کرده است. پیگیر مطالبات بحق مردم از وزیر خواهم بود.

برخورد با شرکت های هوایی متخلف

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بالغ بر ۸ هزار اتوبوس آماده جابجایی زائران در ایام اربعین حسینی(ع) هستند، گفت: برای تسهیل تردد زائران اربعین، پایانه های مرزی از ۳به ۶پایانه افزایش پیدا کرده است.

محمدرضا رضائی کوچی در خصوص وضعیت حمل و نقل زائران به مقصد پایانه های مرزی در ایام اربعین حسینی(ع)، گفت:  برای تسهیل در جابه جایی زائران اربعین حسینی و سفرها به مقصد پایانه های مرزی به ۸ هزار اتوبوس ماموریت داده شده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقرر شده که پایانه های مرزی در سطح کشور تردد زائران اربعین حسینی را تسهیل کنند، تصریح کرد: ما سال گذشته ۳ پایانه مرزی داشتیم که زائران از طریق آنها به کربلا می رفتند ولی از آنجا که پیش بینی می شود تعداد زائران اربعین حسینی در سال جاری بیشتر باشد ۶ پایانه مرزی پیش بینی شده تا زائران بتوانند به کربلا بروند.  برای تردد زائران در عراق نیز ستاد اربعین موضوع را دنبال می کند تا مشکلی در حمل و نقل آنها ایجاد نشود.

وی با اشاره به افزایش ۷۵ درصدی بلیط اتوبوس ها با مقصد پایانه مرزی افزود: سال گذشته بلیط‌ها به دلیل بازگشت خالی اتوبوس ها دو برابر نرخ رفت از مسافران اخذ می‌شد که امسال با کاهش ۲۵ درصدی آن ۷۵ درصد بلیط برگشت اتوبوس ها از زائران حسینی دریافت می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت بلیت هواپیما در مسیر رفت و برگشت به عراق نیز ۶ میلیون تومان تعیین شده است عنوان کرد: توافق صورت گرفته و به ایرلاین ها ابلاغ شده است و سازمان هواپیمایی کشور موظف است با ایرلاین های متخلف برخورد کند

مجلس بر قیمت بلیت وسایل حمل و نقل زائران اربعین نظارت می‌کند

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: هماهنگی لازم با دستگاه های اجرایی برای تسهیل تردد زائران اربعین حسینی صورت گرفته و قطعا کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس از جنبه نظارتی خود برای برخورد با تخلفات احتمالی استفاده خواهد کرد.

غلامرضا شریعتی درباره تدابیر اندیشیده شده برای تردد زائران اربعین حسینی و اقدامات نظارتی کمیسیون عمران، بیان کرد: راهپیمایی اربعین برای ما ایرانی ها سفری مهم و ارزشمند از جنبه معنوی است. اکنون همه دولتمردان از سطوح عالیه تا پایین ترین سطح تلاششان بر این است که اقدامات و تدابیری اندیشیده شود تا زائران اربعین حسینی با کم ترین مشکل بتوانند در این راهپیمایی شرکت کنند.

این عضو کمیسیون عمران در ادامه اظهار کرد: کمیسیون عمران مجلس نیز جلساتی در این زمینه برگزار کرده است و در خصوص نرخ بلیت هواپیما و اتوبوس و سایر تمهیدات حوزه حمل و نقل برای این ایام بحث و بررسی صورت گرفته است و تقریبا یک هماهنگی با دستگاه های اجرایی برای تسهیل حمل و نقل زائران در این ایام اندیشیده شده است. کمیسیون عمران به نمایندگی از مردم نظارت عالیه ای را در این حوزه داشته و نیازمندی های مردم را پیگیری می کند.

نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس جنبه نظارتی خود را به کار خواهد بست و قطعا با تخلفات احتمالی در حوزه بلیت فروشی چه در بحث هواپیما و چه سایر وسایل حمل و نقل برخورد خواهد شد.

ایرلاین‌ها گرانفروشی نکرده‌اند

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی با بیان اینکه قیمت مصوب برای سفر به عراق در ایام اربعین شش میلیون تومان است، گفت: در  این ایام تاکنون تخلفی از شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در ارتباط با قیمت بلیت گزارش نشده است. 

میراکبر رضوی، در مصاحبه با رادیو اربعین در مورد گله مردم در ارتباط با نبود بلیت هواپیما خاطرنشان کرد: ما برای ۱۵ تا ۳۰ شهریور در مجموع می‌توانیم ۱۰۰۰ پرواز به فرودگاه‌های نجف و بغداد داشته باشیم، البته این هم مشروط به آمادگی این دو فرودگاه است و بر اساس این ظرفیت حدود ۱۰۰ هزار نفر را می‌توانیم منتقل کنیم، در حالی که ۵۰۰ هزار نفر متقاضی سفر از طریق خطوط هوایی هستند و ما مجبوریم از ۴۰۰ هزار نفر عذرخواهی کنیم.

وی با بیان اینکه در زمینه تردد هوایی در این ایام تقاضا بیش از عرضه است، تصریح کرد: در مجموع و با بسیج تمام امکانات حدود ۱۰۰۰ پرواز برای تردد زائران اربعین حسینی به عراق در نظر گرفته شده و شرکت‌های هواپیمایی بلیت خود را به‌صورت پلکانی ارائه کرده و هر روز حجمی از ظرفیت خود را ارائه می‌کنند و اینگونه نیست که تمام سهمیه و حجم خود را در یک روز ارائه دهند.

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشور با بیان اینکه قیمت مشخص‌شده مصوب برای سفر به عراق در ایام اربعین شش میلیون تومان است، گفت: در این ایام تاکنون تخلفی از شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در ارتباط با قیمت بلیت اربعین گزارش نشده است. 

رضوی گفت: در روز اول فروش بلیت به‌خاطر حجم زیاد مراجعه به سایت‌های شرکت‌های هواپیمایی، برخی از این سایت‌ها چند ساعتی دچار مشکل شده‌اند ولی این مشکل به‌ مرور برطرف شد.