محمدرضا شریفی مدیر شعب استان گلستان در نشست مشترکی که با مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مناسبت هفته تعاون و روز بانکداری اسلامی با اتحادیه ها و تعاونی های استان برگزار شد به ارائه گزارشی از عملکرد، خدمات و بسته‌های حمایتی این بانک پرداخت.

به گزارش درآمد نیوز به نقل از روابط ‌عمومی بانک توسعه تعاون استان گلستان: محمدرضا شریفی مدیر شعب استان گلستان در نشست مشترکی که با مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مناسبت هفته تعاون و روز بانکداری اسلامی با اتحادیه ها و تعاونی های استان برگزار شد به ارائه گزارشی از عملکرد، خدمات و بسته‌های حمایتی این بانک پرداخت.

شریفی گفت: بانک توسعه تعاون بانکی تخصصی توسعه ای و حمایتی بخش تعاون است که سودآوری برایش ملاک نیست و تلاش می کند رضایتمندی جامعه هدف را کسب کند.

وی با اشاره به اینکه وظیفه اصلی این بانک توزیع منابع دولتی است، افزود: در این بانک ۷۰ درصد تسهیلات در بخش تعاون و ۳۰ درصد در سایر بخش‌ها پرداخت می‌شود

شریفی بانک توسعه تعاون را به‌عنوان یک بانک تخصصی، دولتی و توسعه‌ای و حمایتی بخش تعاون برشمرد و افزود با سیاست‌های اعتباری که در بانک تعاون وجود دارد نگاه حمایتی به بخش تعاون بوده و تسهیلاتی ارزان‌ قیمت به تعاونگران پرداخت می‌شود.

مدیر شعب استان گلستان تصریح کرد بانک به شرکت هایی تعاونی که دچار مشکلات مالی شدند از محل تسهیلات رونق تولید، نقدینگی و سرمایه درگردش آنان را تامین می کند.

وی به عملکرد این بانک در یک سال گذشته در استان گلستان اشاره کرد و افزود در سال ۱۳۹۹ بانک توسعه تعاون ۳۹۲۸ میلیارد ریال و در ۵ ماهه اول سال جاری ۲۳۰۰۰ میلیارد ریال که در مجموع ۶۲۰۰۰ میلیارد ریال از ابتدای سال گذشته تا ۳۱ مرداد سال جاری تسهیلات پرداخت کرده است که بیش از۷۱ درصد آن در بخش تعاون پرداخت شده است .

شریفی خاطر نشان کرد: بانک توسعه تعاون در گلستان در بخش های اقتصادی آب و کشاورزی ۱۵ درصد، صنعت، معدن و تجارت ۵۱ درصد، مسکن و عمران ۴ درصد و خدمات و بازرگانی ۳۰درصد تسهیلات پرداخت کرده است.

وی نسبت مصارف بانک را ۱۱۶درصد، نسبت مطالبات غیر جاری (NPL) بانک ۵/۳ درصد اعلام کرد.

مدیر شعب استان گلستان به ردیف های اعتباری پرداخت شده اشاره نمود و افزود بانک توسعه تعاون استان با پرداخت مبلغ یکهزار و ۱۰۰میلیارد ریال تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری از اواخر سال۹۸ تا کنون که معادل بیش از ۲هزار شغل برای اشتغال پایدار روستایی درگلستان ایجاد کرده است، که این استان در پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری رتبه پنجم کشور را به خود اختصاص داده است.

شریفی افزود: در یک سال و نیم گذشته در بند الف تبصره ۱۸ بخش کشاورزی ۱۸۰ میلیارد ریال، بخش صنعت ۴۳۳ میلیارد ریال، در بخش ماده ۵۲ الحاقیه بند الف تبصره ۱۸ مبلغ ۱۹۰ میلیارد ریال و رونق تولید۳۷۱ میلیارد ریال، سفر ریاست جمهوری درسال گذشته ۱۸۰ میلیارد ریال پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: تسهیلات مبارزه با کرونا که طی تفاهم نامه سه جانبه با وزارت تعاون، بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت منعقد شده بالغ بر ۳۵ میلیارد ریال به کسانی که تولید کننده مواد ضد عفونی و ماسک هستند پرداخت کرده و ضمانت این تسهیلات را صندوق ضمانت پذیرفته است.

شریفی گفت: علی رغم پرداخت تسهیلات در بخش تعاون نهاد های حمایتی را هر ساله داریم که در یک سال و نیم گذشته بالغ بر۶۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال به مجموعه نهادهای حمایتی کمیته امداد، سازمان بهزیستی، بنیاد شهید و امور ایثارگران پرداخت شده است.

وی پرداخت مبلغ ۲۹۱ میلیارد ریال تسهیلات در بخش ازدواج جوانان و پرداخت مبلغ ۲۷ میلیارد و۵۵۰ میلیون ریال در بخش مشاغل خانگی را از دیگر حمایت های این بانک برشمرد.

مدیر شعب استان گلستان به رویکرد حمایتی بانک در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی اشاره نمود و افزود علی رغم اینکه تکلیفی برای پرداخت تسهیلات برای سیل زدگان نداشتیم با گزارشی که خدمت مدیر عامل محترم بانک اعلام شد ایشان این تکلیف را برای بانک ایجاد نمودند و مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال پرداخت تسهیلات سیل را دوسال اخیردرگلستان داشتیم که این مبلغ به آمار اضافه نشده است. وی تصریح کرد: الحمدا.. علی رغم اینکه ما با دو ماه تاخیر در بحث تسهیلات سیل ورود پیدا کردیم ولی همیشه جزء بانکهای اول و پیشرو در پرداخت تسهیلات سیل بودیم .

شریفی از پرداخت مبلغ ۲۴۰ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی این بانک تا پایان سال جاری خبر داد و افزود سقف این تسهیلات یک میلیارد ریال با سود ۴ درصد و باز پرداخت ۷ ساله است.