پژمان اسدی مدیرعامل شرکت پتروشیمی ارومیه در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر ورشکستگی پتروشیمی ارومیه، ضمن تکذیب این موضوع اظهار داشت: پتروشیمی ارومیه در سال مالی گذشته، رکورد سودآوری و فروش همه ی ادوار خود را شکسته است و نسبت به سنوات قبل، در سودده ترین شرایط و حیات کاری قرار گرفته است و گواه حال خوب این شرکت، برنامه¬ریزی برای جذب بیش از ۱۰۰ نفر نیروی انسانی در سال ۱۴۰۲ می باشد.

به گزارش درآمد نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت پتروشیمی ارومیه، اسدی، مطالبات پتروشیمی از وزارت جهاد کشاورزی بابت فروش کود شیمیایی را بی سابقه دانست و تصریح کرد با توجه به این که میزان بدهی جهاد کشاورزی به حدود ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است و این رقم معادل ۶۰% فروش یکسال شرکت است، تعادل مالی برهم خورده و نقدینگی پتروشیمی ارومیه دچار چالش شده و ناگزیر برای جبران این کمبود نقدینگی، از تسهیلات و اعتبارات بانکی و کمک سهامدار عمده استفاده شده است.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی ارومیه گفت: بین ۷۰ تا ۹۰ درصد فروش کودهای شیمیایی، به بخش دولتی بوده و عدم تسویه مطالبات خلاف عرف و نوعی ظلم به این شرکت و سهامدارانش می باشد و چنانچه مطابق روال ۶ ماه گذشته، این مطالبات دریافت نشود و منابع مورد نیاز وزارتخانه از طریق سازمان برنامه به آنها تخصیص داده نشود، پتروشیمی آمادگی دارد تا با دریافت املاک مازاد ایشان، نسبت به تهاتر مطالبات معوقه خود اقدام کند.
اسدی با بیان اینکه براساس قراردادهای فی مابین جهاد کشاورزی و پتروشیمی ارومیه، موظف به تامین محصول قید شده در این قرارداد هستیم، افزود: ضرورت دارد، همان گونه که ما به مفاد قرارداد و تعهدات، پایبند بوده ایم، جهاد کشاورزی نیز نسبت به پرداخت دیون قراردادی خود، اقدام کند. در ادامه، او اعلام کرد: طی دیدار با استاندار آذربایجان غربی و تببین و تشریح شرایط فعلی، و با پیگیریهای انجام شده توسط استاندار محترم، امیدواریم در آینده نزدیک شاهد آغاز پرداخت طلب پتروشیمی ارومیه توسط جهاد کشاورزی باشیم.
اسدی یادآور شد: با تمام این وجود، پتروشیمی ارومیه در سود ده ترین حالت ممکن قرار داشته و میزان فروش این شرکت در سال ۱۴۰۱ نسب به سال ۱۴۰۰ با افزایش ۷۳ درصدی به ۹۷۶ میلیارد تومان رسیده و همچنین، پتروشمی ارومیه در سال ۱۴۰۰ موفق به کسب جایزه بیشترین رشد سریع در همایش رتبه بندی ایران (IMI100) گردیده است.
مدیرعامل پتروشیمی ارومیه افزود: حال و روز شرکت عالی بوده و در زمینه زیرساخت ها نیز تعمیرات اساسی عظیمی داشتیم و طبق برنامه ریزی از قبل تعیین شده از ابتدای اردیبهشت ماه امسال اقدام به بزرگترین اورهال تاریخ حیات شرکت با ۳۰۸۰۰۰ نفر ساعت کار در مدت ۴۳ روز بدون کوچکترین سانحه انسانی نمود. در انجام این تعمیرات اساسی، بهره گیری از نیروها و متخصصین بومی و استفاده و تامین ۹۰ درصد قطعات از شرکت های دانش بنیان و داخلی، از مهمترین ویژگیهای این تعمیرات اساسی موفق بوده و روند تولید پایدار را حداقل در دو سال آینده، تضمین خواهد کرد.
گفتنی است ۶۷ درصد شرکت پتروشیمی ارومیه متعلق به گروه سرمایه گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس، ۶ درصد سهام عدالت و حدود ۲۷ درصدسهام نیز بصورت شناور و در اختیار سهامداران حقیقی و حقوقی بورسی ¬می باشد.