مدیر اجرایی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در جلسه کارگروه استان فارس گفت: با توجه به اینکه در بسیاری از جلساتی که در استان‌ها برگزار می‌کنیم مساله بازار صادراتی مواد معدنی به عنوان یکی از مشکلات مطرح می‌شود، طرح احیا با برخی از شرکت‌های صادراتی وارد مذاکره شده و نتیجه آنکه می‌توان زمینه صادرات بسیاری از مواد معدنی را فراهم کرد.

به گزارش درآمد نیوز به نقل از روابط عمومی ایمپاسکو، عباس جرجانی مدیر اجرایی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس افزود: استان فارس به لحاظ تعداد پروانه بهره‌برداری صادر شده در رتبه پنجم کشوری قرار دارد اما در عین حال ۲۷ درصد معادن استان تعطیل هستند.

مدیر اجرایی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس تاکید کرد: برای معادن هماتیتی شمال استان فارس برنامه احداث کارخانه فرآوری هماتیت در دستور اقدامات طرح قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در این استان ۱۰ معدن فلزی غیر فعال وجود دارد که ۶ معدن آن هماتیت است.

جرجانی افزود: گروه مصالح ساختمانی با ۵۵ معدن و ۳۱ درصد بیشترین تعطیلی را در معادن این استان دارد. با توجه به اینکه فرآوری و زنجیره ارزش معادن نیز از اهمیت خاصی برخوردار است با همکاری وزارت کشور و استانداری­‌ها تکمیل این زنجیره‌ها در دستورکار طرح احیاء، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس قرار خواهد داشت.

وی تصریح کرد: مواد معدنی دارای مزیت استانی در استان فارس شامل سنگ آهن، کرومیت، منگنز، گچ و سنگ‌های تزئینی است.

جرجانی خاطرنشان کرد: در خصوص بازار معادن، طرح احیاء، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس با شرکت‌های صادراتی جلساتی برگزار کرده و تاکنون نتیجه‌گیری جلسات این بوده که می‌توان زمینه صادرات بسیاری از مواد معدنی را فراهم کرد.

رضایی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در این جلسه اظهار داشت: استانداری در خصوص مشکلات معادن همکاری لازم را خواهد داشت و فعال‌سازی معادن با توجه به اشتغالزایی، از مهمترین برنامه ها در استان است.

رضایی همچنین عنوان کرد: ضروری است پروانه های اکتشاف و گواهی کشف در این استان تعیین تکلیف شده و دستگاه‌های دولتی در مدت زمان مقرر پاسخ استعلامات لازم را ارائه کنند.

نامدارخانی معاون امور معادن استان نیز در ادامه جلسه تاکید کرد: یکی از مهمترین مشکلات معادن غیرفعال معارضین محلی و مشکلات مالی دارندگان مجوزهای معدنی است. اگرچه ۲۷ درصد معادن استان غیرفعال است اما با توجه به تعداد زیاد پروانه‌های معدنی، این آمار قابل قبول است.

شرافت رییس نظام مهندسی استان فارس نیز در این باره توضیح داد: آمار معادن غیرفعال استان قابل قبول است و با توجه به آمار بالای معادن غیر­فعال سنگ تزئینی می‌توان گفت مهمترین عامل آن، مشکل بازار است که در برخی بازه‌های زمانی، بعضی از سنگ‌ها بازار خاصی ندارد.

وی در پایان تصریح کرد: برای ادامه فعالیت معادن لازم است تأمین انرژی برای واحدهای فرآوری در دستور کار قرار گیرد و همچنین برای تأمین برق برخی از صنایع مورد نیاز ممکن است نیاز به استفاده از نیروگاه‌های استان‌های مجاور اقدام باشد.

  • منبع خبر : مدیر اجرایی طرح احیای معادن: