تهران- درآمد نیوز- بیش از هشت ماه از شیوع کرونا در کشور می‌گذرد و آمار سازمان برنامه و بودجه نشان می‌دهد که تا پایان مهرماه ۵۰۰ میلیون یورو برای مقابله با کرونا هزینه شده؛ حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان نیز برای حمایت از افراد آسیب‌پذیر پرداخت شده است.

به گزارش روز جمعه ایرنا، اوایل اسفندماه بود که خبر ورود ویروس کووید ۱۹ این مهمان ناخوانده به کشور منتشر شد. از همان ابتدا دولت، ستاد ملی مقابله با کرونا و کارگروه ملی مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا را تشکیل داد تا برای جلوگیری از آسیب‌ها برنامه‌ریزی منسجمی داشته باشند.
حال پس از گذشت بیش از هشت ماه از شیوع این بیماری در کشور، بحث‌هایی پیرامون میزان هزینه دولت برای مقابله با کرونا مطرح است، سعی کردیم در این گزارش، جزئیاتی از این هزینه‌ها در بخش درمان و طرح‌های حمایتی دولت در قالب تسهیلات کرونایی به بنگاه‌ها، وام یک میلیونی و بیمه بیکاری را تشریح کنیم.
تامین ۵۰۰ میلیون یورو تا پایان مهرماه
سازمان برنامه و بودجه در آخرین گزارش خود که چند روز پیش منتشر کرد، اعلام کرده بود که تا پایان مهرماه سال جاری ۵۰۰ میلیون یورو بودجه در دوره‌های زمانی مختلف برای مقابله با کرونا تامین کرده است.
براساس اعلام این سازمان در اردیبهشت‌ماه طی دو دوره ۳۵۰ میلیون یورو اعتبار تامین شده است به این صورت که در ۱۶ اردیبهشت ماه ۳۰۰ میلیون یورو و یک هفته بعد نیز ۵۰ میلیون یورو دیگر پرداخت شده است.
تقریبا دو ماه بعد (۲۴ تیرماه) نیز ۲۰ میلیون یورو و هفته بعد نیز ۵۰ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو به بخش درمان اختصاص یافت. تامین اعتبار برای بخش سلامت در مردادماه ادامه داشت و ۱۴ این ماه ۲۰ میلیون اعتبار دیگر تامین شد. در روز پایانی مهرماه (۳۰ مهرماه ۹۹) نیز سازمان برنامه و بودجه ۵۹ میلیون و ۴۰۰ هزار یورو در اختیار بخش سلامت و کادر درمان قرار داد.
یکی از بخش‌هایی که سازمان برنامه و بودجه در اعتبار ۵۰۰ میلیون یورویی مقابله با کرونا به آن توجه داشت پرداخت معوقه کارانه کادر درمان بود. به این صورت که در تیرماه یک هزار میلیارد تومان، مردادماه ۲ هزار میلیارد تومان، شهریورماه ۲ هزار و ۶۰۷ میلیارد تومان و مهرماه ۴۰۰ میلیارد تومان برای این موضوع اختصاص داد.

پرداخت بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان در قالب طرح‌های حمایتی
پرداخت تسهیلات بانکی به شکل وام قرض‌الحسنه یک میلیون تومانی به خانوارهای یارانه بگیر از مصوبات حمایتی دولت بود. در این مصوبه خانوارهایی که یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان دریافت می‌کنند مشمول این مصوبه بودند. در این طرح به ۲۳ میلیون خانوار وام یک میلیون تومانی پرداخت شد و در مجموع دولت ۲۳ هزار میلیارد تومان پرداخت کرد.
حمایت از خانوار و اقشار آسیب‌پذیر از جمله اقدامات دولت از خانواده‌هاست که از جمله آن می‌توان به پرداخت مبلغ ۲۰۰ الی ۶۰۰هزار تومان به یک میلیون خانوار با جمعیت سه میلیون نفر که عضو کارمند یا بازنشسته نداشته و تحت پوشش بیمه یا نهادهای حمایتی هم نیستند، اشاره کرد. این طرح طی چهار دوره پرداخت شد و ماهیانه ۳۵۰ میلیارد تومان به این بند اختصاص یافت و در مجموع یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پرداخت شد.
بیمه بیکاری کرونا یکی از راهکارهای دولت برای حمایت از معیشت مردم در دوره شیوع این بیماری به شمار می‌رود. برای همین منظور سامانه‌ای به آدرس  bimebikari.mcls.gov.ir  راه‌اندازی شد تا افراد درخواست خود را در آن ثبت کنند. براساس اعلام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا دوازدهم مهرماه پنج هزار میلیارد تومان مقرری بیمه بیکاری برای افرادی که در جریان شیوع کرونا بیکار شدند پرداخت شده است.
بحران کرونا بخش‌های مختلف کشور را با مشکلات زیادی همراه کرده که در این میان کسب‌وکارهای مختلفی دچار زیان شدند. براساس اعلام مرکز آمار  شیوع ویروس کرونا موجب توقف کامل ۳۸ درصد کسب‌وکارها در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ شد.
دولت برای حمایت از کسب و کارها، پرداخت تسهیلات کرونا را مصوب کرد و از سیزدهم خردادماه ثبت نام در سامانه کارا برای دریافت تسهیلات شروع و پرداخت این تسهیلات در چند دوره با توجه به ادامه شیوع بیماری کرونا تا پایان آبان ماه تمدید شد. براساس آخرین آمار (۲۹ مهرما) بنگاه‌ها حدود ۶ هزار و ۲۴۷ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند.