سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از بررسی طرح قانون یکپارچه‌سازی داده‌ها و اطلاعات ملی در کمیسیون متبوع خود خبر داد.

«حجت اله فیروزی» در تشریح نشست روز سه‌شنبه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به خبرنگاران گفت: طرح قانون یکپارچه‌سازی داده‌ها و اطلاعات ملی در نشست امروز کمیسیون بررسی و کلیات آن تصویب شد. البته هدف کلی این طرح یکپارچه‌سازی تمام داده‌ها، منسجم کردن اطلاعات و مدیریت دولت بر اطلاعات دستگاه‌های مختلف است.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی افزود: بیشتر دستگاه‌های اجرایی مانند ثبت احوال، اسناد، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی سامانه جداگانه دارند که اطلاعات را با سلیقه خود جمع‌آوری و منتشر می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه نحوه استفاده از داده‌ها و اطلاعات این سامانه‌ها تابع شرایط خاصی نیست، گفت: شیوه جمع آوری اطلاعات استاندارد نیست و اطلاعات بخشی است. به عبارتی هدف از ایجاد بانک اطلاعاتی استفاده همه کشور از داده‌ها است ولی اکنون نمی‌توان از داده موجود در سامانه‌ی سازمان‌ها استفاده کرد.

فیروزی با انتقاد از عدم دسترسی دستگاه‌های نظارتی به داده‌ها،  گفت: مجلس، سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات به عنوان نهادهای نظارتی اشرافی بر اطلاعات ندارند که این موضوع سبب می شود به عنوان نمونه در یک شب حدود ۶ هزار خودرو ثبت سفارش انجام شود.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: هدف از  طرح مذکور حکمرانی دولت بر دادها و اطلاعات از سوی دیگر استاندارد خاصی برای جمع آوری در نظر گرفته خواهد شد

خبرگزاری ایرنا