رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران بر ضرورت توجه نامزدهای انتخاباتی به برنامه های اجتماعی تاکید کرد و گفت برنامه های اجتماعی دولت آینده نباید سیاسی شود.

به گزارش درآمد نیوز سیدحسن موسوی چلک در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص برنامه‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در حوزه اجتماعی گفت: با توجه به انتخابات پیش رو طبیعتاً حوزه‌های مختلف مطالبات خاص خود را دارند و بنده به عنوان رئیس انجمن مددکاران اجتماعی مطالباتی دارم که اولین این مطالبات این است که نامزدها امور اجتماعی را با نگاه سیاسی، امنیتی نگاه نکنند. امور اجتماعی به معنای غلبه رویکردهای اجتماعی در تصمیم گیری ها این حوزه مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر این است که با توجه به آمار بالای فقر و مددجویان نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی از رئیس جمهور آینده انتظار داریم برای نظام چند لایه تأمین اجتماعی اقدام کند که این موضوع تنها راه نجات کشور برای حمایت و شناسایی به موقع افراد نیازمند و همچنین توانمندسازی آنهاست، در غیر این صورت باید تبعات ناشی از این حوزه را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه مطالبه بعدی تجمیع شوراهای موازی است چرا که در حال حاضر بسیار زیاد شورای عالی و ملی غیرکارآمد یا موازی داریم گفت: بعد از ۴۲ سال زمان آن رسیده یک شورای قوی و مقتدر داشته باشیم که مصوبات آن قابلیت اجرا داشته باشد.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران به فعالیت سازمان‌های موازی اشاره کرد و گفت: نکته بعدی است که همه ما از فعالیت موازی سازمان‌ها (چه در سطح کارشناس، سیاستگذار و مسئولان مختلف آن) در عذاب و رنج هستیم به همین دلیل فکر می‌کنم باید همه حساسیت‌ها و دلبستگی های سازمانی را کنار بگذاریم و دولت نیز باید همه مجموعه‌های مرتبط در حوزه اجتماعی را تجمیع کند.

ضرورت تشکیل وزارت اجتماعی

موسوی چلک به ضرورت تشکیل وزارت امور اجتماعی اشاره کرد و گفت: البته خانواده نیز می‌تواند در کنار آن قرار گیرد. این وزارتخانه می‌تواند با اقتدار جلوی ناهماهنگی‌ها را بگیرد در این خصوص نیاز به ساختار جدید نیست و تجمیع و بازنگری همین ساختارهای موجود کفایت می‌کند و می‌تواند کمک کننده باشد.

وی در مورد فضای مجازی نیز اظهار داشت: بحث بعدی در حوزه فضای مجازی است و دولت جدید باید برای استفاده از ظرفیت فضای مجازی برنامه داشته باشدچرا که فیلترینگ راه مدیریت فضای مجازی نیست و فضای مجازی جزو لاینفک زندگی مردم در شرایط کنونی است. طبیعتاً در چنین شرایطی نیازمند این هستیم که دولت جدید تلاش کند تا سیاست کارآمد در حوزه بهره گیری از فضای مجازی ایجاد کند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران به حوزه خدمات اجتماعی اشاره کرد و گفت: در این حوزه هر فردی که به عنوان رئیس جمهور انتخاب می‌شود برای افزایش رضایت مردم در حوزه خدمات اجتماعی باید به گونه‌ای مدیریت کند که ما شاهد فراگیری، جامعیت، کفایت، پایداری و اثر بخشی خدمات باشیم و شاید تجمیع بتواند به این اتفاق کمک کند.

وی همچنین در خصوص مدیریت بحران گفت: با توجه به اینکه کشور ما کشوری حادثه خیز است بنابراین داشتن یک سازمان مدیریت بحران قوی و کارآمد که همه از آن حرف‌شنوی داشته باشند می‌تواند دغدغه مردم و دولت بعدی را در شرایط بحران به حداقل برساند. تجربه سال‌های اخیر نشان داد ما سازمان مدیریت بحران قوی نداریم که پشتوانه‌ای باشد برای دولت‌ها و مردم کمتر نگرانی داشته باشند. در غیر این صورت نارضایتی مردم در شرایط بحرانی می‌تواند اعتماد به رئیس دولت و مجموعه را کمتر کند و تبعاتی نیز در پی داشته باشد.

موسوی چلک افزود: دولت جدید باید هم در قانون برنامه هفتم و هم در سرفصل برنامه‌های خود، سلامت اجتماعی را به عنوان یکی محورهای اصلی قرار دهد و طبیعتاً یکی از حوزه‌هایی که در این خصوص می‌تواند کمک کند توجه به حوزه آسیب اجتماعی، ارتقا سلامت روانی و اجتماعی و آموزش و پرورش است. اگر قوی‌ترین وزیر را در آموزش و پرورش مستقر کنیم و دولت زمینه‌ای را فراهم کند که نخبگان علاقه مند به حضور در آموزش و پرورش باشند، این خدمت نه فقط در دوره مدیریت رئیس دولت بعدی بلکه برای آینده کشور نیز خدمت ماندگاری خواهد بود. همچنین پایگاه اجتماعی معلمان باید ارتقا پیدا کند و نخبگان حضور پیدا کنند و آموزش و پرورش نیز تفکر اجتماعی داشته باشد و اگر این تفکر در این وزارتخانه جا بیفتد طبیعتاً نگرانی ما کمتر می‌شود و آموزش و پرورش بهترین بستر برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.

حاشیه نشینی یک چهارم جمعیت کشور

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در خصوص حاشیه نشینی و سکونت‌گاه‌های غیررسمی گفت: با توجه به اینکه یک چهارم جمعیت کشور در این مناطق زندگی می‌کنند تمرکز رئیس دولت باید به این بخش باشد.

وی با اشاره به اینکه حاشیه نشینی یکی از پنج موضوع دارای اولویت در کشور است افزود: دولت نه با رویکرد بولدوزری بلکه با تسهیل دسترسی مردم این مناطق به خدمات اجتماعی، باید برای این مناطق رویکرد اجتماعی و الگوهای اجتماعی را با مشارکت مردم مبنای کار خود قرار دهد.

وی ادامه داد: نکته آخر تمرکززدایی است که بهترین بستر برای تدوین برنامه‌های کاربردی و بومی متناسب با زیست بوم هر استان و اولویت‌ها و مسائل آنهاست.

موسوی چلک با اشاره به اینکه در طول ۴۲ سال گذشته، شایسته گزینی در حوزه اجتماعی نداشتیم گفت: همیشه مدیران اجتماعی، غیراجتماعی بودند و طبیعی است در این شرایط نمی‌شود حوزه اجتماعی را مدیریت کرد حتی اگر این افراد خوب باشند. حوزه اجتماعی باید به دست نخبگان اجتماعی سپرده شوند که سه ویژگی تخصص در این حوزه، اجرا و سیاست گذاری اجتماعی را بشناسند.