تهران- درآمد نیوز- معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام‌کرد: چهار گروه کالایی مهم شامل آشامیدنی و غذایی، نساجی، پوشاک و کیف و کفش، گوهر سنگ‌ها و لوازم‌خانگی سهم بالایی در ارزش تولیدات صنعتی کشور دارند و قرار است برای توسعه این صنایع، برنامه راهبردی طراحی شود.

به گزارش روز شنبه وزارت صنعت، معدن و تجارت، “مهدی صادقی نیارکی” در سلسله نشست‌های بررسی وضعیت زنجیره صنعت پوشاک و کفش افزود: اکنون در صنعت لوازم خانگی چند برند بزرگ را شناسایی و از آنها خواستیم با برنامه‌ریزی برای تجمیع تقاضا در زنجیره تامین، سبد محصول با استفاده از ظرفیت‌های خالی صنایع پایین دستی ارائه دهند.

وی گفت: صنایع شاخص در بخش غذایی و آشامیدنی نیز در کنار یکدیگر سند توسعه‌ای طراحی و بر روی موضوعات کلیدی نظیر پخش هیبریدی در حوزه صنایع غذایی، تامین مواد اولیه و غیره برنامه‌ریزی خواهند کرد.

توسعه صادرات پوشاک و کفش با تجمیع تقاضا و تکمیل زنجیره ارزش

معاون امور صنایع وزارت صنعت ضمن تشریح مراحل زنجیره ارزش در صنعت پوشاک و کفش اعم از تامین مواد اولیه، طراحی و مد، تحقیق وتوسعه، تولید بازاریابی و فروش و همچنین خدمات پس از فروش پرداخت و گفت: وضعیت پوشاک و کفش نسبت به دو سال پیش بسیار بهتر شده و برای ارتقای وضعیت این صنعت ضروری است توسعه صادرات با تجمیع چندین برند مشترک برنامه‌ریزی شود.

وی تصریح‌کرد: اکنون در مرحله نخست زنجیره ارزش که تامین مواد اولیه است، بزرگان این صنعت می‌توانند با جمع‌بندی تقاضا، مواد اولیه این زنجیره را به شکل تجمیعی تولید کنند و در اختیار سایر واحدهای صنعتی قرار دهند و در عین حال در مراحل بعدی زنجیره ارزش نیز می‌توان در کنار یکدیگر از ظرفیت‌های موجود بهره‌مند شد و در نهایت هم رقابتی با تشکیل چند برند مشترک از مجموعه شرکت‌های حوزه پوشاک و کفش شکل بگیرد.

صادقی نیارکی بر ضرورت برنامه‌ریزی متناسب با ظرفیت‌های موجود در سه بخش توسعه بازار داخلی، خارجی و ارتقای توانمندی‌های نیروی شاغل در این صنعت با همکاری تشکل‌های تخصصی و صنایع پیشران تاکید کرد و گفت: تشکیل مگاپروژه در صنعت پوشاک و کفش با هدف تجمیع تقاضا و تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد چند برند ملی، یکی از اهداف برگزاری این نشست های راهبردی است.

وی یادآورشد: ملاک باید زنجیره ارزش باشد و در این حوزه در کنار یکدیگر یک مگاپروژه با مجموعه‌ای از شرکت های توانمند که هر شرکت شناسه جدای خود را داشته باشد، باید کار را جلو ببرند و فعالان این عرصه از کار انفرادی باید به کار جمعی برسند، اما در حوزه محصول نهایی با هم رقابت کنند.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، همچنین رسوخ فناوری در این صنعت و بهره مندی از صنایع دانش بنیان را مستلزم تجمیع تقاضا در کل زنجیره برشمرد و افزود: در حوزه آی.تی و فناوری‌های نوین باید به صورت مجموعه ای و تجمیعی سرمایه‌گذاری شود دولت در مقام تسهیل گری و تنظیم گری در این حوزه ورود می‌کند.

به گزارش ایرنا، وزیر صنعت، معدن و تجارت به تازگی گفت: با وجود تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا، بخش صنعت و معدن رشد بیش از ۶ درصدی را تجربه می‌کند.

علیرضا رزم حسینی توضیح داد: وضعیت تولید محصولات صنعتی و صنایع معدنی در کشور مطلوب و رو به رشد است و در همین رابطه تولید فولاد ۱۰ درصد، مس ۱۲ درصد و آلومینیوم ۵۱ درصد افزایش داشته است و این روند در صادرات این محصولات نیز مشاهده می‌شود.

وی افزود: وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت با تلاش فراوان تاثیر تحریم‌ها را کاهش داد و با داخلی سازی بسیاری از محصولات آن را جبران کرد،‌ همچنین در تامین به موقع کالاهای مورد نیاز مردم اقدام‌های خوبی به انجام رساند.

وزیر صنعت اضافه کرد: امروز درحوزه اشتغال صنعتی نیز با وجود تحریم‌ها رشد ۲۳ درصدی تحقق یافت و بطور کل در بخش صنعت،‌ معدن و صنایع معدنی کشور وضعیت مطلوبی دارد و روز به روز به تعداد واحدهای جدید و صادرات بیشتر محصولات ساخت ایران افزوده می‌شود.

رزم حسینی گفت: پیش بینی می شود در حوزه احیای واحدهای غیرفعال در شهرک‌های صنعتی نیز در دو ماه آینده امیدواریم بیش از ۴۰۰ واحد صنعتی دوباره فعال شوند.

وی تصریح کرد: اکنون تجارت خارجی ایران به حدود ۵۷ میلیارد دلار رسیده و با وجود همه تحریم‌ها وضع تجارت و صادرات محصولات ایرانی خوب است.