پایش مستمر ایمنی معادن زغالی در دستور کار کمیته HSE انجمن قرار دارد


انجمن زغال سنگ ایران با هدف سازماندهی فعالیت های مرتبط با زغال سنگ و ارتقاء جایگاه صنعتی این حوزه، با مشارکت و حضور مدیران واحدهای فعال زغالی کشور تشکیل گردید. این انجمن در ادامه مسیر فعالیت، بهبود سطح شاخص های ایمنی معادن زغال سنگ را به عنوان یک اولویت مهم که در حفظ سلامت نیروی انسانی و تجهیزات کاملاً تأثیرگذار است، در دستور کار قرار داد. بر همین اساس، کمیته HSE انجمن زغال سنگ ایران با حضور مدیران ایمنی شرکت های فعال در نواحی زغالی ایران تشکیل گردید.
این کمیته که از تجربه و سوابق اجرایی اعضاء و همچنین تجربه موفق کمیته HSE و مدیریت بحران معادن استان خراسان جنوبی برای پیشبرد اهداف خود بهره می برد، انجام بازدیدهای دوره ای و مستمر از معادن زغال سنگ کشور و برگزاری جلسات پایشی و آموزشی را در دستور کار خود قرار داد.
اولین جلسه کمیته HSE انجمن با هدف آشنایی اعضاء و برنامه ریزی دستور کار کمیته، در خردادماه ۱۴۰۰ و به صورت آنلاین برگزار گردید. جلسه دوم با حضور اعضای و به منظور بررسی وضعیت ایمنی عملیاتی و همچنین برگزاری دوره آموزشی و دانش افزایی، در تیرماه سال جاری به میزبانی شرکت سنگواره کربن البرز شمال و شرکت پیشرو معادن متعلق به ذوب آهن اصفهان، برگزار شد.
در این جلسه، از معادن فعال شرکت های میزبان بازدید شد و وضعیت ایمنی عملیات در نشست اعضای کمیته، به منظور رفع نواقص موجود، ارائه راهکارهای بهبود، اشتراک دانش و تجربه شرکت ها در مباحث ایمنی و ایجاد وحدت رویه برای اتخاد راهکارهای لازم، مورد بررسی قرار گرفت. برای تحقق اهداف آموزشی جلسه نیز، حادثه معدن زمستان یورت توسط دکتر سرشکی، استاد دانشگاه، تحلیل و بررسی گردید.
در پایان جلسه و پس از تبادل نظر اعضا، موافقت گردید دستورالعمل شرایط و الزامات ایمنی و حرفه ای حضور نیرو در معادن زیرزمینی زغال سنگ و استفاده از تجهیزات ایمنی و حفاظت فردی، مشخص و نهایی شده و در همه معادن به اجرا درآید. ضمن اینکه به منظور تقویت قدرت و امکانات شرکت ها برای مدیریت بحران و برای واکنش سریع و مؤثر به هرگونه حادثه احتمالی، موضوع تجهیز، آماده سازی و راه اندازی پایگاه های امداد و نجات معادن پیگیری گردد.
در این جلسه تأکید گردید که ارتقاء شاخص و بهبود مؤثر ایمنی معادن، مستلزم حمایت دولت در بحث تأمین زیرساخت های موردنیاز و بویژه آب، برق، سوخت و جاده دسترسی است.
شایان ذکر است که ریاست کمیته HSE انجمن زغال سنگ ایران بر عهده رمضان کریتی ثانی، مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس به عنوان تنها معدن تمام مکانیزه زیرزمینی و بزرگترین تولیدکننده زغال سنگ کشور، است که تجربه موفق تشکیل و مدیریت کمیته HSEE و مدیریت بحران معادن استان خراسان جنوبی را در کارنامه دارد.
روابط عمومی شرکت زغال‌سنگ پروده طبس