روز گذشته رییسی در مجلس اعلام کرد که ساخت یک میلیون مسکن در سال نیاز کشور است؛ آنهایی که نساختند باید پاسخ‌گو باشند در دولت شما که قرار بود سالی یک میلیون خانه ساخته شود چه شد؟پاسخگو چه کسی است؟

درآمد نیوز – رضا قیدر/ روز گذشته رییسی در مجلس اعلام کرد که ساخت یک میلیون مسکن در سال نیاز کشور است؛ آنهایی که نساختند باید پاسخ‌گو باشند در دولت شما که قرار بود سالی یک میلیون خانه ساخته شود چه شد؟پاسخگو چه کسی است؟

رونق ساخت مسکن، عرضه خانه‌های خالی و ساماندهی اجاره بها سه گام مجلس یازدهم برای کنترل آشفته بازار مسکن

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به صحبت‌های رئیس قوه مقننه کشورمان در خصوص اقدام سه گانه مجلس برای بهبود وضعیت بازار مسکن گفت: با اجرای دقیق قوانین حوزه مسکن مشکلات این حوزه رفع و گره کور بازار پر آشوب ملک باز می‌شود.

اسماعیل حسین‌زهی با اشاره به صحبت‌های رئیس قوه مقننه کشورمان در خصوص اقدام سه گانه مجلس برای بهبود وضعیت بازار مسکن گفـت: هم اکنون وضعیت بازار مسکن به دلیل بی‌توجهی‌ به ساخت و عرضه واحدهای مسکونی به میزان نیاز جامعه در سنوات گذشته  دچار بحران و نا به ساماندهی شده است.

نماینده مردم خاش، میرجاوه، بخش های نصرت آباد و کورین در مجلس با اشاره به اقدامات مجلس برای بهبود وضعیت بازار مسکن عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم و کمیسیون عمران مجلس از ابتدای آغاز به کار خود با شناخت دقیق دغدغه‌های مردم و بررسی کارشناسی مشکلات و احصا خلا‌های موجود، در صدد رفع نواقص و ریلگذاری مناسب برای ساماندهی بازار پر تلاطم مسکن بر آمدند.

وی اضافه کرد: در همین راستا مجلس با هدف افزایش تولید مسکن و رفع کمبودهای عمیق در این حوزه قانون جهش تولید مسکن را تدوین و تصویب کرده و در اختیار دولت قرار داد تا به واسطه آن شرایط ساخت مسکن تسهیل و سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته و با اولویت اقشار کم درآمد و مستضعف جامعه تحویل شود. برای اجرای قانون دولت نیز گام‌های خوبی برداشت اما تاکنون به دلیل عدم همکاری قابل قبول بانک‌ها روند ساخت مسکن کند بوده که باید با اهتمام دولت موانع رفع و بانک‌ها برای همکاری حداکثری ترغیب شوند.

این نماینده مردم در مجلس اظهار کرد: گام دیگر مجلس شورای اسلامی برای قطع دست دلالان و جلوگیری از فعالیت آزادانه سوداگران و محتکران مسکن، تصویب قانون مالیات بر خانه‌های خالی بود تا به واسطه آن واحدهای احتکار شده با اولویت افرادی که بیش از ۱۰۰ واحد مسکونی خالی در اختیار داشته اجرایی شده است. البته که در این زمینه نیز نیازمند اهتمام ویژه دولت و سازمان امور مالیاتی برای اجرای قاطعانه قانون  بطور کامل هستیم.

حسین زهی تاکید کرد: گام سوم و اساسی مجلس شورای اسلامی که با همت نمایندگان مجلس و به ویژه اعضای کمیسیون عمران و با همکاری متخصصان و کارشناسان بخش خصوصی و دولتی برداشته شد، تدوین و تصویب طرح کنترل و ساماندهی اجاره بها املاک مسکونی بود که در صورت تایید شورای نگهبان به مرحله اجرا می‌رسد. در این قانون به ساماندهی بنگاه‌های معاملات ملکی، حمایت از مستاجران با اعلام نرخ افزایش سالانه اجاره بهای مسکونی و تعیین ضمانت‌های اجرایی برای آن، تشویق موجران به عقد قرار دادهای بلند مدت، الزام بانک مرکزی به ارائه تسهیلات ودیعه مسکن  و تکلیف وزارت راه به کشف قیمت واحدهای مسکونی و اعلام عمومی آنها و نیز حمایت از موجران با معافیت های مالیاتی، اشاره و تاکید شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: امیدواریم با اجرای دقیق این قوانین، مشکلات حوزه مسکن رفع و گره کور ساماندهی این بازار پر آشوب باز شود و به مرور زمان شاهد کاهش قیمت مسکن و برقراری آرامش در این بازار باشیم.