با وجودی‌که در سال‌های دهه ۸۰ در اتاق با ایشان اختلاف نظر داشتم ولی در دهه ۹۰ رابطه ما دوستانه و گرم بود. ایشان همانند برادر مرحومش حاج حبیب الله، با اتخاذ مواضع منصفانه از خود نام نیک به یادگار گذاشتند.

سید حمید حسینی

اول هفته مصادف بود با دومین سالگرد درگذشت حاج اسدالله عسکراولادی، معتبرترین و معروف‌ترین تاجر بین المللی ایران؛ ولی اتاق ایران، اتاق تهران ، اتاق ایران و چین و حتی کنفدراسیون صادرات و اتحادیه خشکبار از ایشان یاد نکردند.

با وجودی‌که در سال‌های دهه ۸۰ در اتاق با ایشان اختلاف نظر داشتم ولی در دهه ۹۰ رابطه ما دوستانه و گرم بود. ایشان همانند برادر مرحومش حاج حبیب الله، با اتخاذ مواضع منصفانه از خود نام نیک به یادگار گذاشتند.

متاسفانه اتاق ایران در این سالها بارها از دو پیشکسوت در حوزه صنعت و معدن تجلیل کرد ولی با وجود خدمات ایشان در اتاق ایران، اتاق چین و روسیه و کنفدراسیون صادرات یکبار هم از وی تقدیر نشد و در حق ایشان جفا شد، روحش شاد و یادش گرامی باد.

مانور نظامی ترکیه، پاکستان و قطر با عنوان « سه برادر» تایید نوشته قبلی من در رابطه با سیاست اشتباه ایران در سوریه است که باعث سرد شدن و تنش در روابط ایران و ترکیه شد و اکنون این سه کشور با ایدئولوژی اخوان المسلمین در اطراف ایران حضور دارند و متاسفانه ارتباطات و نفوذ قابل ملاحظه‌ای در افغانستان تحت کنترل طالبان دارند و باید مراقب بود و به همین منظور باید همکاری با چین، روابط با پاکستان را تقویت کرد، در این رابطه اول هفته یک استوری گذاشتم و هشدار دادم.

دیگر اتفاق بین المللی قابل توجه؛ افزایش تنش بین امریکا و چین بود که روابط تجاری استرالیا و چین را دچار اخلال کرده و فرصت‌ها را برای ایران در بازار چین ایجاد خواهد کرد.

ائتلاف بین امریکا، انگلیس و استرالیا و مجهز کردن نیروی دریایی استرالیا به تجهیزات اتمی ، نشانه تاکید و تمرکز امریکا بر رقیب اصلی خود یعنی چین و رها سازی خاورمیانه است و جالب اینکه در این هفته امریکا سامانه موشکی خود در عربستان را جمع‌آوری کرده و از این طریق عربستان را تحت فشار گذاشته که به پیمان صلح ابراهیم بپیوندد.

عربستان دو راه حل بیشتر ندارد صلح با اسراییل یا توافق با ایران و عادی سازی روابط و پایان تنش در منطقه ؛ که هریک از این دو اتفاق می تواند تاثیر عمیقی بر اوضاع سیاسی، امنیتی و اقتصادی منطقه و ایران بگذارد و اکنون فرصت مناسبی برای جذب عربستان است و به همین منظور باید مذاکرات در عراق با جدیت پیگیری شود. 

شنبه صبح ابتدا یک جلسه کاری در بیرون از دفتر داشتم، سپس با یک دانشجوی دوره دکترای متقاضی کار در حوزه نفت وپتروشیمی جلسه داشتم و از ساعت ۱۶ تا ۱۸در وبینار آموزشی مشترک بین اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق و اتاق فارس که به صورت مجازی برگزار می‌شد، شرکت کردم و با موضوع « دیپلماسی اقتصادی در محیط همسایگی» شرکت و اصول کلی حاکم بر دیپلماسی اقتصادی را بیان کردم و به بیان نقاط قوت وضعف عملکرد دیپلماسی در عراق پرداختم و به سوالات متنوع شرکت کنندگان پاسخ دادم.

یکشنبه به اتفاق آقا هادی عازم شرکت نفت شدم و در نشست مشترک با حضور نمایندگان شرکت گاز، امورمالی نفت وامور بین الملل جلسه دوساعته ای داشتیم و با وجود این که همه طلب ما را باور دارند ولی بروکراسی ویرانگر حاکم بر امور اداری در کشور که علمای مدیریت آن را بروکراسی کافکایی می نامند مانع حل وفصل موضوع است، متاسفانه در ایران بروکراسی در خدمت جامعه نیست و بستر مناسبی برای فساد شده است و برای نتیجه‌گیری و وصول طلب در نهایت مجبور خواهم شد که به دادگاه مراجعه کنم .

پس از آن به امور بین الملل شرکت نفت رفتم و در رابطه با پیگیری پرونده با آنان مشورت کردم، فعلا همه در شرکت نفت منتظر تغییر و تحول و معرفی مدیران ارشد هستند ، سپس دیداری با معاونت پارلمانی وزارت نفت داشتم و درباره موضوعات مورد علاقه گفتگو کردیم.

طبق معمول یکشنبه ها ، تمرین والیبال شادابی داشتیم و در بازگشت گفتگویی با رادیو اقتصاد در رابطه باره کسری گاز در زمستان داشتم وراه حل های خود را برای جبران آن بیان کردم.

دوشنبه روز پرکاری بود، ابتدا به اتفاق وکلا نشستی با بازپرس جدید شعبه اول دادسرای بین الملل داشتیم و نقطه نظرات خود را بیان کردیم و ایشان قول داد که هر چه سریعتر پرونده را تکمیل و به دادگاه ارسال کند.

پس از آن در دفتر، میزبان یکی از مدیران صدا وسیما و یکی از فعالان عرصه صادرات محصولات پتروشیمی بودم که از شفاف نبودن عملکرد شرکت های پتروشیمی در زمینه صادرات گلایه‌مند بود، مدیران پتروشیمی با عرضه نکردن محصولات صادراتی در بورس با اتهام زد و بند و فساد مواجه هستند و حتما باید در این رابطه دولت تصمیم گیری کند؛ اتفاقا در زمینه بعضی از فرآورده‌های نفتی نیز اعضا اتحادیه با مشکل عدم عرضه کافی برای تولید کنندگان داخلی مواجه هستند و روغن پایه به میزان محدود ودر تناژ بالا عرضه می‌شود و واحدهای کوچک ومتوسط قادر به خرید نیستند.

پس از آن به اتفاق یکی از دوستان خوبم، نشستی با مهندس پورقاضی از بزرگان عرصه ساخت و ساز و قدیمی‌های کیش داشتیم که خاطرات سال‌های ۶۸ تا ۷۱ را که در جزیره فعال بودیم را برایم زنده کرد و خاطراتمان را درباره آن دوره بیان کردیم. آقای پورقاضی در آن سال مشغول ساخت مجتمع بزرگ پردیس یک در قلب کیش بود و نقش پر رنگی در توسعه بازار کیش داشت، ایشان مالک کارخانه کیش چوب نیز هست و از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ در اقلیم کردستان حضور داشته و یک نمایشگاه بزرگ مصالح و صنایع چوبی و کابینت آشپزخانه داشته که بسیار موفق بوده است ولی با هجوم داعش و ناامن شدن اربیل مجبور به ترک اقلیم کردستان شده و اکنون در حال مطالعه و بررسی بازار برای حضور مجدد در اقلیم کردستان است . در این زمینه دیدگاه و نقطه نظرات خود را بیان کردم و ایشان را به منظور حضور در مرکز جدید تجاری ایران در سلیمانیه راهنمایی کردم.

 مصاحبه هفته قبل با خبرگزاری رویترز درباره افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی وپتروشیمی وجایگزین شدن با نفت خام صادراتی داشتم که مورد توجه قرار گرفته وخبرنگار رویتر لینک آن را برایم ارسال واز مصاحبه تشکر کرد.

امروز با روزنامه آرمان، ایرنا و نود اقتصادی درباره سفر نخست وزیر عراق به ایران و دستاوردهای آن گفتگو داشتم .

سه شنبه جلسه‌ای با دوستان اتاق در رابطه با مسائل اتاق و تفریغ بودجه داشتم و سپس پیگیر مصوبه هیات رییسه اتاق ایران در مورد انتخابات اتاق مشترک ایران و عراق از امور بین الملل شدم که اعلام شد به احتمال زیاد در آبان‌ماه برگزار خواهد شد.

امروز گفتگویی با دوست خوبم آقای مهرداد سعادت رییس اتاق مشترک ایران و ترکیه داشتم و درباره علت مخالفت ترکیه با لغو ممنوعیت قیر صادراتی ایران صحبت کردم، ایشان معتقد است که پایبند نبودن ایران به قراداد تعرفه ترجیحی بین دو کشور علت ممنوعیت صادرات قیر است و تا زمانی‌که ایران به تعهدات خود در توافق صورت گرفته پایبند نباشد شاهد توسعه روابط تجاری نخواهیم بود و سهم ما از بازار بزرگ وارداتی ترکیه که سالانه بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار است در حد یک تا دو درصد خواهد بود در حالی‌که می‌توان آنرا به ۵ تا حتی ۱۰ درصد افزایش داد.

امروز از رییس هیات مدیره اتحادیه خواستار برگزاری مجمع انتخاباتی اتحادیه  و همچنین خواستار برگزاری مجمع پس از خارج شدن تهران از لیست قرمز کرونا شدم که مورد توافق سایر اعضا نیز است و امیدوارم که در مهرماه مجمع برگزار شود و هیات مدیره جدید اتحادیه، دبیر کل اتحادیه را نیز انتخاب ومعرفی کند.

زودتر از هر روز به خانه آمدم و آماده تماشای مسابقه فوتبال پرسپولیس و استقلال تاجیکستان بودم، نگران بودم زیرا تیمی موذی و زهردار بود و تا دقیقه ۹۰ مقاومت کرد، خوشبختانه پرسپولیس به مرحله بعدی صعود کرد و ایران در ۴ تیم مرحله نهایی غرب آسیا نماینده دارد.

 پس از آن در روم «جدال داغ» در کلاب هوس شرکت کردم و در مورد تغییر « دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام»، نقطه نظر خود را بیان کردم، مجمع با ترکیب فعلی را فاقد جایگاه موثر در آینده دانستم واز رویکرد انتصاب نظامیان در پست‌های وزارت واستانداری با توجه به نقطه نظرات « داگلاس نورث» ، برنده جایزه « صلح نوبل اقتصاد» در مورد ضرورت « حاکمیت قانون» و « خروج نظامیان» از عرصه سیاسی واقتصادی انتقاد کردم.

چهارشنبه روز مهمی بود، ابتدا مجلس لایحه « تسهیل در صدور مجوز کسب وکار» را تصویب کرد وسپس دولت مصوبه ۱۲ ماده ای خود در مورد شفافیت وتعارض منافع را اعلام کرد که هر دو مورد استقبال صاحب نظران قرار گرفت ولی وکلا و بعضی از صنف‌ها شدیدا ناراضی هستند. به نظر من این قانون باید حداقل یکسال بطور آزمایشی در یکی از استان‌های کشور اجرایی شود تا معلوم شود آیا تسهیل و رفع موانع شروع کسب وکار تاثیر قابل توجهی در اشتغال و رونق اقتصادی دارد یا خیر؟ اکنون در صدور موافقت اصولی برای واحدهای صنعتی و شروع فعالیت در اصناف مانعی وجود ندارد ولی در زمینه شروع فعالیت در حوزه وزارت کشاورزی، قوه قضائیه، معدن، بهداشت ، نفت و بورس بروکراسی و رانت بزرگی وجود دارد که مجلس در صدد لغو آن است و نقش موثری در تسهیل فضای کسب وکار خواهد داشت.

مصوبه ۱۲ ماده ای دولت نیز اگر اجرایی شود، می تواند فساد اداری و مالی را کاهش دهد و بروکراسی فاسد کنونی را اصلاح کند.

امروز مصاحبه مفصل تصویری با « فرانس ۲۴» عربی داشتم و نقطه نظرات خودم در مورد دستاوردهای سفر آقای کاظمی به تهران بیان کردم و لغو ویزا، اتصال راه آهن خرمشهر- بصره و افزایش سطح مبادلات به ۲۰ میلیارد دلار را مطلوب بخش خصوصی دانستم، ضمنا به بیان دیدگاهم  در مورد آینده برجام و روابط با عربستان پرداختم.

از ساعت ۱۸ در روم خبرآنلاین در رابطه با افزایش یارانه ۴۵ هزار تومانی در دولت رییسی به بیان مطالبی پرداختم و عنوان کردم با توجه به ناکارآمد بودن ارز ترجیحی و عزم دولت برای حذف آن، ضروریست که دولت برای حدود ۴۰ میلیون از اقشار فرودست جامعه از دو محل یارانه اضافی پرداخت کند:

۱- یارانه حدود ۳۷ میلیون از اقشار مرفه ومتوسط جامعه را لغو وآن را به افراد فوق بپردازد.

۲- از محل حذف ۱۰ میلیارد دلار ارز ترجیحی حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب می شود که دولت را قادر می سازد تا پنچ برابر مبلغ فعلی یارانه پرداخت کند.

اغلب اقتصاد دانانی که در روم حضور داشتند با دیدگاه من موافق بودند و جمع بندی روم هم در این راستا بود.

آخر هفته سفر رییس جمهور به تاجیکستان به منظور شرکت در اجلاس شانگهای را داشتیم که با توجه به غیبت روسای جمهور روسیه و چین ،کمتر مورد توجه رسانه‌های بین المللی قرار گرفت ( بر خلاف ایران که پوشش حداکثری به آن داده و در تلاش است که آن‌را همانند واردات واکسن، از دستاوردهای دولت رییسی بداند) بر خلاف سال‌های قبل که تاجیکستان با عضویت ایران محالفت می‌کرد، امسال با مذاکراتی که از قبل صورت گرفته بود با عضویت رسمی ایران در اجلاس موافقت شد و از این نظر برای ایران شرکت در این اجلاس اهمیت داشت.

این پیمان در راستای همکاری امنیتی و مرزی بین کشورهای شرق و غرب آسیا منعقد شده و اهداف فرهنگی و اقتصادی از اولویت کمتری برخوردار است و تاکنون اقدامی در زمینه کاهش تعرفه‌های تجاری یا تجارت آزاد بین این کشورها منعقد نشده و برنامه ای برای تاسیس بانک یا بیمه مشترک ندارند.

در حاشیه سفر، گفتگوهایی با ترکمنستان برای رفع اختلافات و همکاری در زمینه انرژی و تهاتر گاز با خدمات صورت گرفت که مثبت بود. نشست وزرای خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان در این اجلاس نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار بود.

پنجشنبه جلسه ای با مدیر دفتر یک شرکت معتبر چینی داشتم و درباره فرصت همکاری مجدد تبادل نظر کردیم واز طریق وی‌چت با مدیر عامل شرکت نیز صحبت کردم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و دبیر کل پیشین اتاق ایران و عراق