با توجه به تغییر چشم انداز نرخ دلار، ارزش دلار به رکورد بیشترین افت دو روزه از سال ۲۰۰۹ رسیده است.

با توجه به تغییر چشم انداز نرخ دلار، ارزش دلار به رکورد بیشترین افت دو روزه از سال ۲۰۰۹ رسیده است.

به گزارش درآمد نیوز به نقل ازسی ان بی سی، روز جمعه دلار به بزرگ‌ترین افت دو روزه خود طی تقریبا ۱۴ سال اخیر رسید، پس از اعلام میزان تورم ایالات متحده که به کاهش انتظار‌ها از فدرال رزرو برای ادامه افزایش سریع نرخ‌ها کمک کرد، سرمایه گذاران به سمت دارایی‌های پرریسک روی آوردند.

داده‌های روز پنجشنبه نشان داد که تورم مصرف‌کننده در ماه اکتبر ۷.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته که پایین‌ترین نرخ آن از ماه ژانویه و کمتر از پیش‌بینی‌های معادل ۸ درصد بود.

دلار بزرگ ترین افت خود را از اواخر سال ۲۰۱۵ در روز پنجشنبه تجربه کرد در حالی که سود اوراق خزانه داری کاهش یافت و سایر ارزها به ویژه ین و پوند جهش کردند.تمایل به ریسک سرمایه گذاران از سوی مقام های بهداشتی چین تقویت شد و برخی از محدودیت های سختگیرانه کرونا در این کشور را کاهش دادند که شامل کوتاه کردن زمان قرنطینه در تماس نزدیک مبتلایان و مسافران ورودی بود.

شاخص دلار نزدیک به ۱٫۷ درصد کاهش یافت و در دو روز گذشته بیش از ۳ درصد از ارزش خود را از دست داد که بزرگ ترین افت دو روزه آن از ماه مارس ۲۰۰۹ تاکنون به شمار می رود. اقبال به دارایی های پرریسک شامل سهام، ارزهای بازارهای نوظهور و کالاها افزایش یافت. اما به گفته تحلیل گران، کاهش نرخ تورم که برای وام گیرندگان مثبت است، منعکس کننده رشد اقتصادی کند است.

جین فولی، استراتژیست ارزی رابوبانک، گفت: این می تواند کمی خطرناک باشد در حالی که هنوز اخبار بد به ویژه در مورد فدرال رزرو وجود دارد و می تواند دوباره برای ما دردسر درست کند. با توجه به عزم فدرال رزرو برای بازگرداندن تورم که در اوایل سال جاری تقریباً دو رقمی شده بود، امسال دلار در برابر سبد ارزهای اصلی ۱۲ درصد افزایش یافته است.

سایر بانک های مرکزی به استثنای بانک ژاپن از این روند فدرال پیروی کرده اند و در نتیجه ین شاهد بزرگ ترین کاهش خود در برابر دلار از سال ۱۹۷۹ بوده است. دلار که در سال جاری ۲۲ درصد در برابر ین افزایش یافته و شدیدترین رشد خود از سال ۱۹۷۹ را با افزایش ۲۴ درصدی داشته، آخرین بار با ۱٫۶ درصد کاهش در برابر ارز ژاپن به ۱۳۸٫۶۵ ین رسید.

معاملات آتی بازار نشان داد که سرمایه‌گذاران با احتمال ۷۱٫۵ درصدی برای افزایش ۵۰ واحد پایه نرخ بهره آمریکا در ماه آینده قیمت‌گذاری را انجام می دهند که از یک هفته پیش حدود ۵۰/۵۰ افزایش یافته است.ما هنوز تمایلی به ورود به داستان نزولی دلار نداریم.

به گفته یک استراتژیست: نخست، به نظر می رسد که خیلی زود است که در مقابله با تورم پیروز شویم، و باید شواهد بیشتری از بازار مشاغل به دست آید.ارزش یوان نیز علی رغم افزایش شدید موارد ابتلا در سراسر کشور جهش کرد، در حالی که سرمایه گذاران از آرامش جزئی قوانین محدودیت های کووید در چین استقبال کردند. یوان تا ۱٫۳ درصد افزایش یافت و به بالاترین میزان خود در بیش از یک ماه گذشته در برابر دلار و به ۷٫۰۵۹۲ رسید.

در همین حال، پس از اینکه داده های بریتانیا نشان داد اقتصاد بریتانیا در سه ماه منتهی به سپتامبر به اندازه مورد انتظار کوچک نشده، ضررهای یک شبه پوند در برابر دلار و یورو کاهش یافت، اگرچه این اقتصاد وارد رکودی طولانی مدت می شود.پوند در برابر دلار ۱٫۱ درصد افزایش یافت و به ۱٫۱۸۳۹ دلار رسید و روز قبل بزرگ ترین افزایش یک روزه خود را از سال ۲۰۱۷ تجربه کرد. یورو افزایش ۲ درصدی روز قبل را ۱٫۵ درصد افزایش داد و به ۱٫۰۳۵۶ دلار رسید و در حدود بالاترین میزان خود از ماه آگوست معامله شد.پس از اینکه رئیس بانک ملی سوئیس تعهد بانک مرکزی برای کاهش تورم را تکرار کرد، دلار در کوتاه مدت به پایین‌ترین سطح خود در برابر فرانک سوئیس رسید. در برابر فرانک، یورو آخرین بار با ۰٫۴۲ درصد کاهش به ۰٫۹۷۹۵ رسید. با توجه به آشفتگی های مداوم در دنیای رمزارزها، پس از سقوط صرافی FTX، ارزش ارزهای دیجیتال هم دوباره تحت فشار قرار گرفتند.