طرح افزایش جمعیت جوانان مطرح شد در صورتی که در حال حاضر ۵ میلیون بیکار در کشور وجود دارد و از سوی دیگر پدیده های اجتماعی بیشتر از قبل شده است از پشت بام فروشی تا پله خوابی این ها نشان از بیکاری جوانان دارد.

درآمد نیوز – طرح افزایش جمعیت جوانان مطرح شد در صورتی که در حال حاضر ۵ میلیون بیکار در کشور وجود دارد و از سوی دیگر پدیده های اجتماعی بیشتر از قبل شده است از پشت بام فروشی تا پله خوابی این ها نشان از بیکاری جوانان دارد.

مونا ربیعیان/ مجلس به جای اینکه به دنبال افزایش جوانان باشد باید به فکر این باشد که شغل ایجاد کند و امنیت شغلی را برای جوانان فراهم سازد تا مهاجرت کمتر شود از سوی دیگر وضعیت اقتصادی بهبود پیدا کند تا مشکلات برطرف شود.

پشت بام اجاره ای پدیده نادر در ایران

امان الله قرائی مقدم؛ جامعه شناس درخصوص اجاره و فروش پشت بام ها به خبرنگار ما گفت: در جامعه ای که بیکاری رو به افزایش است و معیشت مردم در خطر است مردم روی به راهکارهایی می آورند که هزینه ها را کاهش دهند البته برخی ها از این موضوع سو استفاده می کنند و به منظور دیگری پشت بام ها را اجاره می کنند. معیشت مردم و درآمدهای مختصری که دریافت می کنند باعث شده تا مردم روی به این کار بیاورند از سوی دیگر حاشیه نشینی نیز افزایش یافته است بنابراین این پدیده نادر فقط در ایران آن هم در کلانشهر ها رخ می دهد. هیچ جای دنیا این پدیده را شاهد نخواهیم بود حتی افغانستان و پاکستان که فقر زیاد است هم چنین پدیده ای وجود ندارد.

وی در ادامه اظهارداشت: بحران اقتصادی باعث شده تا  تامین معیشت مردم با مشکل رو به رو شده است شما اگر نگاهی به مناطق تهران بیاندازید از شمال تهران تا جنوب سری بزنید متوجه می شوید که فقر و بیکاری گسترش پیدا کرده است کارتن خوابی در خیابان ها و پارک ها پله ها کم بود که امروزه به پشت بام خوابی رسیدیم این ها همه نتیجه فقر و شکاف طبقاتی است .

طرح افزایش جمعیت جوانان طرحی شکست خورده

این جامعه شناس در ادامه از طرح افزایش جمعیت جوانان مجلس گفت: مجلس از سوی قانونی برای افزایش جمعیت جوانان وضع می کند در صورتی که در حال حاضر ۵ میلیون بیکار در جامعه وجود دارد که نیاز اولیه خود را ندارند شغل که باید داشته باشند به جای اینکه این طرح را تصویب کنیم بهتر است فکری به حال اشتغال این جوانان باشیم چرا که این طرح با شرایط اقتصادی امروز منافات دارد و این طرح عملی نخواهد شد نتیجه این طرح قطعا بن بست است.

سقف های کاغذی

وی در ادامه از فقر گفت: در حال حاضرر سقف خانه ها کاغذی شده است به دلیل فقر و بیکاری که در جوانان است در حال حاضر دولت به دنبال طرح آمایش سرزمین جمهوری اسلامی است که از سال ۵۰ پیش کلیک خورد اما به عمر این دولت نمی رسد چرا این طرح ساختارها و امکانات شهرها و روستاها را در نظر میگیرد بنابراین کار براساس امکانات ایجاد شود به طور مثال برای برخی مناطق کشاورزی برای برخی ها با راه اندازی کارخانه ها شغل ایجاد شوداما این طرح زمانن بر است و بیشتر از این جوانان مهاجرت خواهند کرد.

امان الله قرایی مقدم در ادامه از بازگشایی های فرمالیته گفت: هپکو؛ آزمایش و… به دلیل مدیریت ضعیف تعطیل شده اسند و کارخانه های زیادی بازدید شد و بازگشایی اما بعداز بازگشایی ها دوباره تعطیل شدند این یک نوع  سرگرم کردن مردم است که شرایط بد اقتصادی را نمایان نکند. بازگشایی های سرگرم کننده نمی تواند باعث شود بیکاری کاهش پیدا کند یا اینکه اقتصاد وضعیت بهتری پیدا کند و از سوی دیگر باید گفت کارتن خوابی با این رویه افزایش پیداخواهد .

  • نویسنده : ربیعیان