درآمد نیوز – بنگاهی را در نظر بگیرید که در شرایط بد مالی قرار دارد و نقدینگی آن به شدت کاهش پیدا کرده است، چرا که فروش محصولات با مشکل مواجه شده و از آن رو خرید مواد اولیه نیز مقدور نیست.

درآمد نیوز – دکتر محمدرضا ناری ابیانه،بنگاهی را در نظر بگیرید که در شرایط بد مالی قرار دارد و نقدینگی آن به شدت کاهش پیدا کرده است، چرا که فروش محصولات با مشکل مواجه شده و از آن رو خرید مواد اولیه نیز مقدور نیست.

از طرفی پرداخت دستمزد پرسنل نیز برای این بنگاه میسر نمی باشد. مالکان این بنگاه می بایست از نقدینگی کمی که در دسترس شان است به نحو مطلوبی استفاده کرده تا این چالش را حل کنند. راه حل بهینه استفاده از تجارت متقابل و بدون نیاز به پول برای قسمتی از مواد اولیه و محصولات نهایی است.

لذا این بنگاه اقتصادی نقدینگی خود را برای مواد اولیه هزینه نمی کند و مشکل فروش محصولات خود را نیز در شبکه تهاتری به نحو مطلوبی حل خواهد کرد. به این ترتیب بنگاه اقتصادی مفروض با ورود به شبکه گسترده مبادلات تهاتری، می تواند بدون نیاز به نقدینگی قسمت اعظم مواد اولیه خود را در ازای محصولات به فروش نرفته در بازار آزاد تهاتر کرده و نقدینگی خود را برای دستمزد پرسنل و خرید با تخفیف مواد اولیه غیر قابل دسترس در بازار تهاتر هزینه نماید. لذا تولید ادامه پیدا کرده و پرسنل نیز بعد از پرداخت دستمزد در شرایط بد اقتصادی انگیزه بیشتری برای کار پیدا کرده و از این رو میتوان تولید بیشتر و با کیفیت تر را انتظار داشت.

علاوه بر آن با توجه به ادامه روند تولید و فعالیت شرکت ها می تواند به رشد اشتغال کمک کرده و دوره رکود اقتصادی را کاهش دهد. از طرفی در هر شرایطی، ورود به بازار تهاتر برای بنگاه های اقتصادی راهی برای پیدا کردن مشتریان جدید بوده و لذا بازاریابی برای شرکت های درون شبکه تهاتری با سادگی بیشتری انجام خواهد شد.

چرا که در شبکه تهاتر با تعداد زیادی از شرکت های همکار و غیر همکار آشنا خواهند شد. لذا تجارت متقابل روشی برای بازاریابی، فرار از محدودیت های ارزی، غلبه بر مشکلات تبدیل پول های کشورهای طرف مبادله، کاهش رشد نقدینگی و کاهش کسری تراز پرداخت ها در تجارت دوجانبه و چند جانبه است. بنابر این ملاحظات بلند مدت بسیاری از کشورهای در حال توسعه را به کاربرد تجارت متقابل به عنوان سیاستی برای تثبیت یا افزایش تولید داخلی و اشتغال، بدون تحریک و رشد نقدینگی رهنمون می سازد. با توجه به مقدمات پیش گفته پیشنهاد می شود برای بهره گیری از مبادلات تهاتری از شبکه تهاتر استفاده شود.

شبکه تهاتر بستری برای مبادلات چند جانبه می باشد. تهاتر چند جانبه به ضرورت پیشرفت دنیای تجارت پول بنیاد، به شکل انتقال دیون پیاپی، قابل اجرا و عملیاتی است و مشکل گشای شرایط فعلی تجارت کشور خواهد بود. این شبکه مشکلات و معضلات مبادلات پایاپای را در دهکده جهانی امروزه کاملأ بر طرف کرده و به اعضای خود امکانات بسیار مفیدی در جهت رشد و شکوفایی با سرعت و اطمینان بیشتر خواهد داد.