منابع بانک مهر ایران که در پایان سال ۱۳۹۵ میزان ۵۸هزار میلیارد ریال بوده، در پایان مرداد سال جاری به بیش از ۵۸۰هزار میلیارد ریال رسیده و در طول این پنج سال رشد ۱۰ برابری را تجربه کرده است.

منابع بانک مهر ایران که در پایان سال ۱۳۹۵ میزان ۵۸هزار میلیارد ریال بوده، در پایان مرداد سال جاری به بیش از ۵۸۰هزار میلیارد ریال رسیده و در طول این پنج سال رشد ۱۰ برابری را تجربه کرده است.

به گزارش درآمد نیوز به نقل از روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، دستگاه‌های مختلف با فرا رسیدن هفته دولت بخشی از گزارش عملکرد خود را ارائه می‌کنند. به همین بهانه برخی از مهم‌ترین اقدامات بانک مهر ایران را به‌عنوان نخستین و بزرگ‌ترین بانک قرض‌الحسنه کشور بررسی کرده‌ایم. تسهیلات ارائه شده در ۵ سال تعداد تسهیلاتی پرداختی سالانه بانک مهر ایران از ۵۰۰هزار فقره در سال ۱۳۹۵ بیش از چهار برابر افزایش یافته و در دو سال گذشته بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰هزار فقره تسهیلات در هر سال از سوی این بانک پرداخت شده است.

تنها در پنج ماهه سال جاری نیز بیش از ۸۳۲هزار فقره تسهیلات توسط بانک مهر ایران پرداخت شده است. در سال ۱۳۹۵ مبلغ تسهیلات پرداخت شده بانک ۴۳هزار میلیارد ریال بوده که با رشدی قابل توجه، در سال گذشته به ۳۲۲هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است. تنها در پنج ماه گذشته از سال جاری نیز ۱۵۱هزار میلیارد ریال تسهیلات از سوی بانک مهر ایران پرداخت شده است.

در طول ۱۴ سال گذشته حدود ۹ میلیون و ۳۵۰هزار فقره تسهیلات از سوی بانک مهر ایران پرداخت شده که بخش قابل توجهی از آن مربوط به بازه زمانی سال‌ ۱۳۹۵ تا مرداد ۱۴۰۰ بوده؛ به‌طوری که این بانک در برهه ۵ساله یاد شده نزدیک به ۸ میلیون فقره تسهیلات به مبلغ بیش از ۹۵۵هزار میلیارد ریال پرداخت کرده است.

حمایت از مددجویان و اقشار مختلف بانک مهر ایران در چارچوب تفاهم‌نامه با نهادهای مخلتف از جمله کمیته امداد امام خمینی(ره)، بنیاد برکت، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، دانشگاه‌های آزاد اسلامی و پیام نور، سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح و… تسهیلاتی را به معرفی‌شدگان این نهادها پرداخت می‌کند. در رابطه با نهادهای حمایتی، این معرفی‌شدگان مددجویان نهادها هستند و در رابطه با سایر دستگاه‌ها نیز اقشار مختلف همچون دانشجویان و بازنشستگان، جامعه هدف پرداخت تسهیلات بوده‌اند. مجموعاً در بازه زمانی سال ۱۳۹۵ تا پایان مرداد سال جاری بیش از ۳ میلیون و ۱۰۰هزار فقره به ارزش ۱۳۶هزار میلیارد ریال در چارچوب چنین تفاهم‌نامه‌هایی پرداخت شده است.

توجه به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج ازدواج سنت حسنه‌ای است که در دین ما بر آن تأکید شده و تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج می‌تواند برگزاری این امر مبارک را آسان‌تر کند.

بانک مهر ایران نیز پرداخت وام ازدواج را به‌عنوان یکی از رویکردهای اصلی خود در پرداخت تسهیلات در نظر داشته است. تعداد و مبلغ وام‌های ازدواج پرداختی بانک مهر ایران در سال ۱۳۹۵ تنها ۱۸هزار و ۸۰۰ فقره و به ارزش تقریبی ۱۷۵۰ میلیارد ریال بوده که این اعداد در سال ۱۳۹۹ به بیش از ۲۴هزار و ۶۸۰ فقره و ارزش ۱۲هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

معوقات تقریباً صفر! با اینکه بانک مهر ایران تسهیلات قابل توجهی پرداخت کرده، اما نسبت مطالبات به مصارف بانک همواره بسیار پایین‌تر از استانداردهای داخلی و بین‌المللی بوده است. این نسبت که در سال ۱۳۹۵ اندکی بیش از یک درصد بوده، در طول سال‌های اخیر به کمتر از یک درصد رسیده و در حال حاضر نیز این نسبت پایین حفظ شده است. این موضوع گواهی بر عملکرد مالی صحیح بانک و همچنین خوش‌حسابی مشتریان آن است.

رشد ۱۰ برابری منابع بانک منابع بانک مهر ایران که در پایان سال ۱۳۹۵ میزان ۵۸هزار میلیارد ریال بوده، در پایان مرداد سال جاری به بیش از ۵۸۰هزار میلیارد ریال رسیده و در طول این پنج سال رشدی ۱۰ برابری را تجربه کرده است. همچنین تعداد مشتریان بانک نیز در این بازره زمانی از چهار میلیون و ۳۰۰هزار نفر به ۱۰ میلیون ۶۸۰هزار نفر رسیده است.

رشد تعداد مشتریان و منابع بانک حاکی از افزایش روزافزون اعتماد جامعه به بانک مهر ایران است. پیشتاز در بانکداری نوین بانک مهر ایران سعی کرده با ارائه خدمات بانکی و به‌صورت غیرحضوری مشتریان خود را تا حد ممکن از مراجعه به شعب بی‌نیاز کند. اکنون بسیاری از خدمات همچون افتتاح حساب، درخواست تسهیلات، دریافت معدل حساب، ارسال کارت هدیه و احراز هویت سجام به‌صورت غیرحضوری ارائه می‌شود. اغلب این خدمات غیرحضوری برای نخستین بار از سوی بانک مهر ایران ارائه شده است.

اهتمام در حوزه مسئولیت اجتماعی در کنار ارائه خدمات مختلف بانکی، توجه به ایفای نقش مؤثر در حوزه مسئولیت اجتماعی نیز همواره مورد توجه بانک مهر ایران بوده است.

اهدای ۲۵هزار قلم تجهیزات مقابله با کووید۱۹، بیمه ۵۰۰هزار خانه روستایی، ساخت ۱۰۰ واحد مسکونی و ۳ خانه بهداشت در مناطق آسیب‌دیده از سیل و زلزله، ساخت ۵ مدرسه در مناطق محروم، توزیع بیش از ۳۰۰هزار وسایل آموزشی و بهداشتی را در مناطق محروم، آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد و مشارکت در ساخت بیمارستان ۳۰۰ تخت خوابه بیماران اعصاب و روان تنها بخشی از اقدامات بانک مهر ایران در حوزه مسئولیت اجتماعی است.گفتنی است بودجه خرید تجهیزات پزشکی برای مقابله با کرونا از محل وجه التزام یا جریمه دیرکرد تأمین شده است.

بانک مهر ایران برای نخستین بار در کشور این الگو را اجرا و منابع جمع‌آوری شده از محل جریمه دیرکرد را در حوزه مسئولیت اجتماعی هزینه کرده است.