بورل با ابراز نگرانی درباره پیامد‌های حمله هوایی آمریکا علیه سوریه و عراق بر اوضاع پرتنش غرب آسیا، هشدار داد

به گزارش درآمد نیوز بورل با ابراز نگرانی درباره پیامد‌های حمله هوایی آمریکا علیه سوریه و عراق بر اوضاع پرتنش غرب آسیا، هشدار داد

جوسپ بورل شنبه شب طی سخنانی در پایان نشست غیر رسمی وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا به خبرنگاران در بروکسل گفت: ما انتظار داشتیم که آمریکا در پاسخ به حمله‌ای که علیه آن‌ها در اردن انجام شد، اقدام تلافی‌جویانه صورت دهد. آن‌ها اعلام کرده بودند که قصد چنین کاری را دارند، اما بدیهی است که هر حمله‌ای منجر به تشدید تنش‌ها می‌شود و وزرا (در جلسه امروز) نسبت به این روند به شدت ابراز نگرانی کردند.

وی افزود: ما فقط می‌توانیم از همه طرف‌ها بخواهیم که درک کنند هرگونه جرقه‌ای می‌تواند باعث یک حادثه بزرگتر شود. همچنین از نفوذ سیاسی‌مان استفاده می‌کنیم تا از روند فزاینده حملات جلوگیری کنیم.

ایالات متحد در واکنش به کشته شدن سه سرباز این کشور در پایگاه نظامیان آمریکا در اردن، حملات تازه‌ای را علیه سوریه و عراق آغاز کرده است.

فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه موسوم به سنتکام (CENTCOM) بامداد امروز (شنبه) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: ساعت ۱۶ به وقت شرق آمریکا (EST) دوم فوریه، نیرو‌های فرماندهی مرکزی ایالات متحده حملات هوایی را در عراق و سوریه علیه نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و گروه‌های شبه نظامی وابسته به آن انجام دادند.

این در حالی است که شبکه الجزیره قطر به نقل از منابع آگاه اعلام کرد: سپاه یا نیروی قدس در مناطقی که آمریکا بمباران کرده هیچ پایگاهی نداشته است.

سنتکام مدعی شد: نیرو‌های ارتش ایالات متحده بیش از ۸۵ موضع را با هواپیما‌های متعدد از جمله بمب‌افکن‌های دوربرد که از ایالات متحده پرواز کردند، هدف قرار دادند.

مقام‌های آمریکایی گفتند که هواپیما‌های نیروی هوایی این کشور از جمله بمب‌افکن‌های بی-۱بی سه هدف را در عراق و چهار هدف در سوریه با ۱۲۵ موشک هدایت‌شونده نقطه‌زن و به مدت بیش از ۳۰ دقیقه موشک باران کردند.

سنتکام همچنین ادعا کرده است که در این حملات هوایی بیش از ۱۲۵ مهمات (بمب) نقطه زن به کار گرفته شد و مراکز فرماندهی و کنترل عملیات ها، مقر‌ها و مراکز اطلاعاتی، راکتی و موشکی، انبار‌های ذخیره پهپاد‌ها و تاسیسات لجستیکی (زنجیره تامین تدارکات و مهمات) گروه‌های تحت حمایت ایران هدف قرار گرفتند.

جمهوری اسلامی ایران عملیات نظامی ایالات متحده را صرفاً تامین کننده اهداف رژیم صهیونیستی دانست و نسبت به خطر گسترش ابعاد و جغرافیای جنگ و درگیری در منطقه هشدار داد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در این باره گفت: تداوم اینگونه ماجراجویی‌ها تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است و جمهوری اسلامی ایران مجددا بر مسؤلیت جامعه جهانی و نیز شورای امنیت سازمان ملل متحد در پیشگیری از حملات غیرقانونی و یکجانبه آمریکا در منطقه و پیشگیری از توسعه دامنه‌های بحران تاکید می‌کند.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخش دیگری از این نشست تصریح کرد که کمیسیون اروپا کمک‌های خود به آژانس پناهندگان سازمان ملل برای فلسطینیان (آنروا) را قطع نکرده است.

وی افزود: چندی پیش فضایی شکل گرفته بود که همه درحال قطع کمک‌ها به آنروا هستند و شایعاتی در این زمینه مطرح شد.

بورل با بیان اینکه آلمان، فرانسه، اسپانیا برخلاف ادعا‌های مطرح شده کمک‌های مالی خود به آنروا را قطع نکرده‌اند، افزود: تنها شمار معدودی از کشور‌ها دست به چنین اقدامی زده‌اند و مابقی اقدامات احتیاطی صورت داده‌اند.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: جو حاکم در کشور‌های اروپایی این است که آنروا هیچ جایگزینی ندارد. دوباره تکرار می‌کنم هیچ جایگزینی برای آنروا وجود ندارد.

وی ادامه داد: آنروا نقش مهمی در حمایت از آوارگان فلسطینی ایفا کرده است. این حمایت محدود به غزه نیست و صد‌ها هزار فلسطینی در لبنان، اردن و کرانه باختری را شامل می‌شود. این سازمان روزانه ۲ میلیون فلسطینی را تحت پوشش دارد و ۳۰ هزار کمک پزشکی در روز ارائه می‌کند. چه کسی می‌تواند یک شبه جایگزین چنین خدماتی شود؟

بورل با بیان اینکه آنروا در حمایت از فلسطینی‌ها نقش حیاتی ایفا می‌کند، تصریح کرد: البته اسرائیل از قدیم منتقد نقش این سازمان بوده، اما ما حق نداریم ۲ میلیون نفر را تنبیه و آن‌ها را از خدمات آنروا محروم کنیم.

وی در حالی این مطلب را بیان کرد که رژیم صهیونیستی شماری از کارکنان آنروا را به مداخله در عملیات «طوفان الاقصی» متهم کرده است. هفته پیش یک مقام ارشد سازمان ملل اعلام کرد که تحقیقات درباره این افراد آغاز شده است

برخی از کشور‌های اروپایی به تبعیت از آمریکا کمک‌های خود به آنروا را به عنوان یکی از آژانس‌های مهم و حیاتی در کمک رسانی به مردم غزه قطع یا به حالت تعلیق در آورده اند.

با این حال آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار ادامه حمایت و کمک کشور‌های جهان از این آژانس شده است. وی تصریح کرد: درحالی که من متوجه نگرانی این قبیل کشور‌ها هستم و خود به شخصه از وارد کردن چنین اتهاماتی ترسناکی هستم، اما قویا از دولت‌های جهان که همکاری خود را با آنروا به حالت تعلیق در آورده‌اند می‌خواهم تا حداقل عملیات آنروا (در غزه) را تضمین کنند.

بورل نیز یکشنبه گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با گوترش اعلام کرد که کمک‌های مالی اتحادیه اروپا به آنروا قطع نشده است. وی عنوان کرد که تعهدات مالی این اتحادیه به آنروا تاکنون اجرا شده و مسدود نخواهد شد.

منبع: ایرنا